Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / GEST WYJŚCIA

Poza pozą. O przekroczeniach i nieistnieniach na fotografii teatralnej w XIX wieku

Wykład dr Agnieszki Wanickiej | W ramach kursu wiodącego OUP

pon. 16.12.2024, 18.00
Czytelnia im. Ludwika Flaszena Instytutu Grotowskiego

Czas trwania: ok. 90 minut
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Poza pozą. O przekroczeniach i nieistnieniach na fotografii teatralnej w XIX wieku
Maria Wisnowska jako Sella w sztuce „Izrael na puszczy” Juliana Łętowskiego, fot. Karoli i Pusch, Warszawa, 1881, pocztówka, ok. 1890?, MT (MT/VII/1055/5). Materiały Instytutu Teatralnego w Warszawie

Na fotografiach ilustrujących reportaż „Zza kulis”, który ukazał się w „Świecie” w 1906 roku, pokazano próbę w Teatrze Nowości. Na pierwszym zdjęciu reżyser stojący na pierwszym planie chwyta się dramatycznie za głowę, aktorzy i aktorki są pogrążeni w rozmowie lub zamyśleni. Na drugim zdjęciu reżyser rozkłada ręce, aktorzy i aktorki przytulają się do siebie, uśmiechają. Podpisy informują: „Reżyser Śliwiński, niezadowolony ze sceny zbiorowej (…)”, „Idzie lepiej. Reżyser Śliwiński zadowolony, czyni gest, jakby mówił: no tak, moje dzieci! (…)” („Świat”, 1906, nr 8, s. 16–17). Żywiołowość próby teatralnej została zatrzymana i ustawiona do fotografii, doświetlona i upozowana.

Agnieszkę Wanicką, naukowczynię badającą epokę gwiazd zapisaną na fotografii portretowej, interesuje wszystko, co było poza tą pozą. Podczas wykładu, łącząc znajomość zbiorów fotografii teatralnej w XIX wieku z lekturą różnego rodzaju kodeksów obyczajowych epoki i podręczników fotograficznych, podejmie próbę określenia, co i dlaczego wychodziło poza ciasny kadr dziewiętnastowiecznej pozy, a co w ogóle w nim nie istniało. Niekonwencjonalne pozy? Nieregularne rysy twarzy? Nieproporcjonalne ciało? Starość? To rzadkie tematy i… jeszcze rzadsze fotografie.

Fot. Agata KapustaAgnieszka Wanicka pracuje w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego na stanowisku adiunkta. Prowadzi badania dotyczące fotografii teatralnej oraz historii teatru polskiego w XIX wieku. Wykłada również w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.  Autorka książek, edycji źródłowych oraz artykułów (m.in. A. Wanicka, „Dramat i komedia Teatrów Warszawskich 1868-1880”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011; Władysław Krogulski, „Notatki starego aktora. Przewodnik po teatrze warszawskim XIX wieku”, wyb. i oprac. D. Jarząbek-Wasyl, Agnieszka Wanicka, Universitas, Kraków 2015; A. Wanicka „«Kołysałem się tą myślą». Historia niezrealizowanego projektu fotograficznego Michała Chomińskiego”, „Pamiętnik Teatralny”, 2021, nr 70(1), s. 37–72). Zajmuje się także twórczością filmową. Ukończyła reżyserię w Warszawskiej Szkole Filmowej. Jest laureatką i finalistką konkursów scenariuszowych, m.in. Script Pro. W 2022 roku otrzymała wyróżnienie na 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za scenariusz inspirowany „Pociągiem” (1959) Jerzego Kawalerowicza. Jej studencki film „Bilet do kina” (2018) był prezentowany i nagradzany na kilku festiwalach na świecie.

pon. 16.12.2024, 18.00

Jeśli są Państwo osobami z niepełnosprawnościami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

IT_POZYTYW_RGB_odmiana_podstawowa_mini logoIG_poziom-kolorPL 01-znak-podstawowy-kolor-biale-tlo-e1666864295252