Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu
luty – czerwiec 2024
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W języku polskim, z możliwością tłumaczenia na język angielski
Zapisy do 16.02
Jaka jest natura działania?
Czym jest precyzja i jaka jest rola improwizacji?
Jak przywoływać życie w misternych strukturach i nie pozwolić sobie na mechaniczne odtwarzanie?
Czy trening jest czymś, co towarzyszy procesowi twórczemu aktora, czy jest jego integralną częścią?
Czy akt twórczy można oddzielać od treningu?
Czym jest osobista technika i jak ją rozwijać?
Czy tekst jest działaniem?
Środowiskiem dla tych i wielu innych pytań będzie pole wyznaczane przez ostatnie 7 lat badań Studia Kokyu; to przestrzeń pomiędzy treningiem performera a treningiem wojownika, pomiędzy światem szeroko rozumianego teatru a Aikido – tradycyjną, japońską sztuką walki.
Studio Kokyu jako miejsce praktyki otwiera swoje drzwi i poszukuje od 3 do 5 osób, które są gotowe na regularną pracę od 19 lutego do końca czerwca 2024.
Praca będzie dotyczyła treningu performera w aspekcie indywidualnym i grupowym (zespołowym). Przez trening performera w Studiu Kokyu należy rozumieć trening fizyczny, wokalny, mentalny, pracę z tekstem, budowanie i rozwijanie indywidualnych, partnerskich i grupowych struktur performatywnych poprzez pogłębianie osobistego, praktycznego rozumienia istoty działań i stojących za nimi intencji.
Projekt jest bezpłatny i nie zakłada wynagrodzeń dla uczestników. Podsumowanie tej fazy projektu będzie miało miejsce w czerwcu 2024 roku w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu, w formie otwartego pokazu pracy. Trening poprowadzi Przemysław Błaszczak – lider i założyciel Studia Kokyu. Praca będzie miała charakter regularnych sesji od poniedziałku do piątku, około 5–6 godzin dziennie, w Studiu Na Grobli Instytutu Grotowskiego. Uczestnictwo w projekcie zakłada także uczestnictwo w treningach Aikido w dojo Na Grobli Aikikai. W przypadku dużej liczby zgłoszeń, w pierwszym tygodniu trwania projektu odbędzie się sesja pracy w formie warsztatu, która wyłoni grupę uczestników. Nie przewidujemy możliwości uczestnictwa w pojedynczych sesjach – udział możliwy jest tylko w całości projektu.
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
Harmonogram sesji:
Wypełnioną ► kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 16 lutego 2024 na adres: studiokokyu@gmail.com .
W przypadku dużej liczby zgłoszeń, w pierwszym tygodniu trwania projektu odbędzie się sesja pracy w formie warsztatu, która wyłoni grupę uczestników. Nie przewidujemy możliwości uczestnictwa w pojedynczych sesjach – udział możliwy jest tylko w całości projektu.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia.