Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Praktykowanie działania

Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu

luty – czerwiec 2024
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W języku polskim, z możliwością tłumaczenia na język angielski

Zapisy do 16.02

Praktykowanie działania
fot. Dominik Kurzyński/AQQ MEDIA

Jaka jest natura działania?
Czym jest precyzja i jaka jest rola improwizacji?
Jak przywoływać życie w misternych strukturach i nie pozwolić sobie na mechaniczne odtwarzanie?
Czy trening jest czymś, co towarzyszy procesowi twórczemu aktora, czy jest jego integralną częścią?
Czy akt twórczy można oddzielać od treningu?
Czym jest osobista technika i jak ją rozwijać?
Czy tekst jest działaniem?

Środowiskiem dla tych i wielu innych pytań będzie pole wyznaczane przez ostatnie 7 lat badań Studia Kokyu; to przestrzeń pomiędzy treningiem performera a treningiem wojownika, pomiędzy światem szeroko rozumianego teatru a Aikido – tradycyjną, japońską sztuką walki.

Studio Kokyu jako miejsce praktyki otwiera swoje drzwi i poszukuje od 3 do 5 osób, które są gotowe na regularną pracę od 19 lutego do końca czerwca 2024.

Praca będzie dotyczyła treningu performera w aspekcie indywidualnym i grupowym (zespołowym). Przez trening performera w Studiu Kokyu należy rozumieć trening fizyczny, wokalny, mentalny, pracę z tekstem, budowanie i rozwijanie indywidualnych, partnerskich i grupowych struktur performatywnych poprzez pogłębianie osobistego, praktycznego rozumienia istoty działań i stojących za nimi intencji.

Projekt jest bezpłatny i nie zakłada wynagrodzeń dla uczestników. Podsumowanie tej fazy projektu będzie miało miejsce w czerwcu 2024 roku w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu, w formie otwartego pokazu pracy. Trening poprowadzi Przemysław Błaszczak – lider i założyciel Studia Kokyu. Praca będzie miała charakter regularnych sesji od poniedziałku do piątku, około 5–6 godzin dziennie, w Studiu Na Grobli Instytutu Grotowskiego. Uczestnictwo w projekcie zakłada także uczestnictwo w treningach Aikido w dojo Na Grobli Aikikai. W przypadku dużej liczby zgłoszeń, w pierwszym tygodniu trwania projektu odbędzie się sesja pracy w formie warsztatu, która wyłoni grupę uczestników. Nie przewidujemy możliwości uczestnictwa w pojedynczych sesjach – udział możliwy jest tylko w całości projektu.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Harmonogram sesji:

  • 19–23 lutego
  • 26 lutego–1 marca
  • 4–8 marca
  • 11–15 marca
  • 3–5 kwietnia
  • 8–12 kwietnia
  • 15–19 kwietnia
  • 22–26 kwietnia
  • 13–17 maja
  • 20–24 maja
  • 27–29 maja
  • 3–7 czerwca
  • 10–14 czerwca
  • 17–21 czerwca
  • 24–29 czerwca

Wypełnioną ► kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 16 lutego 2024 na adres: studiokokyu@gmail.com .

W przypadku dużej liczby zgłoszeń, w pierwszym tygodniu trwania projektu odbędzie się sesja pracy w formie warsztatu, która wyłoni grupę uczestników. Nie przewidujemy możliwości uczestnictwa w pojedynczych sesjach – udział możliwy jest tylko w całości projektu.

Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia.

kokyu-logo