Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu. Edycja wiosenna 2022

Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu. Edycja wiosenna 2022
Fot. Dominik Kurzyński

O programie

Przedmiotem badań Studia Kokyu w sezonie 2021/2022 jest pytanie o rolę fizycznego i wokalnego treningu performera. Obszar poszukiwań niezmiennie wyznaczają z jednej strony narzędzia teatru fizycznego, techniki wokalne, ze szczególnym uwzględnieniem metody Kristin Linklater, z drugiej zaś trening aikido w swej oryginalnej, klasycznej formie szkoły Birankai. Głównymi zadaniami programu badawczego są: eksploracja praktyk mieszczących się w tych ramach oraz próba dokonania ich kreatywnej syntezy, która być może wskaże nową perspektywę pracy. Program w założeniu stanowi kontynuację badań podjętych przez Przemysława Błaszczaka w ramach projektu BodyConstitution – najpierw w Studiu Dwóch Ścieżek, a następnie w Studiu Kokyu, prowadzonym wspólnie z Joanną Kurzyńską.

Głównymi celami treningów Studia są: głębokie, źródłowe spotkanie z praktyką aikido, badania w obszarze głosu (jego uwolnienia i wzmocnienia) oraz uważna praca laboratoryjna inspirowana tymi doświadczeniami. W celu rozpoznania możliwości praktykowania siebie w działaniu, przy użyciu narzędzi pochodzących z proponowanych domen pracy, chcielibyśmy postawić – na poziomie praktyki – pytanie o pracę performera nad sobą. To działanie pomiędzy precyzyjną formą a improwizacją, pomiędzy tradycją a kreacją.

W nadchodzącym sezonie chcielibyśmy zaproponować model uczestnictwa składający się z intensywnych, dwutygodniowych sesji pracy zamkniętych w około trzymiesięcznym kursie. Każdy miesiąc to dwanaście dni pracy odbywających się w godz. 9:00–16:00, od poniedziałku do soboty (niedziele wolne). W każdej edycji zaplanowane będą trzy sesje, z czego ostatnia zakończona pokazem pracy w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Sesje zawierać będą:

  • trening Kokyu – trening pozwalający skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służący budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
  • stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, podstawowy poziom tej praktyki to strojenie; budzi wszechstronne słuchanie całym ciałem, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
  • trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
  • trening zespołu – trening motywujący globalne słuchanie, świadomość przestrzeni względem partnerów, uważność i obecność, które staną się fundamentem do budowania scen oraz pracy nad pieśnią/monologiem;
  • elementy aikido – japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak z bronią: bokkenem i – japońskim drewnianym mieczem i kijem;
  • Uwolnij swój głos wg Kristin Linklater – przejście przez pierwsze kroki metody w celu odbudowania pierwotnego kontaktu z głosem oraz stworzenie podstaw do dalszej eksploracji głosu w mowie i śpiewie;
  • rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
  • „Harmonia wspólnego śpiewu” – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji oraz doświadczenia zespołowego przeżywania spędzanego czasu we współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
  • głos–tekst–pieśń–opowieść – unikalna propozycja pracy nad materiałem w oparciu o codzienny trening ciała i głosu; posługiwanie się słowem/pieśnią w celu pogłębienia wolności głosu i wyobraźni, wsłuchanie się w opowieść, która tworzy się samoistnie, nie jako koncept, poprzez harmonijne połączenie elementów obecności aktora/performera w przestrzeni, z partnerami; ożywienie tekstu/pieśni ku strukturze;
  • improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, mogących posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.

W ramach programu każdy z uczestników będzie mógł odbyć indywidualna sesję pracy z głosem prowadzoną przez Joannę Kurzyńską.

Sesje treningowe prowadzone będą przez Joannę Kurzyńską i Przemysława Błaszczaka oraz aktorkę Studia, Marie Walker.

Fot. Anita Szymańska

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego  (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest  aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek  swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu,  gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 20202021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody  „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem  „Zasłużona dla Kultury Polskiej”.  W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

Edycja wiosna 2022
I sesja pracy, 9–14/05, 16–21/05, 9:00–16:00
II sesja pracy, 30/05 – 4/06, 6–11/06, 9:00–16:00
III sesja pracy, 20–25/06, 27/06 – 2/07, 9:00–16:00

4000 PLN przy wpłacie za całość lub 4600 PLN przy wpłacie w czterech ratach (po 1200 PLN każda).

Opłata dotyczy uczestnictwa w całym programie i nie podlega zmianie w przypadku nieobecności na sesji.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 22 kwietnia 2022 do Przemysława Błaszczaka na adres: p.blaszczak@grotowski-institute.pl (lub fund.zarzewie@gmail.com, tel. +48 661 927 323).