Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu. Edycje jesienna 2021 i wiosenna 2022

Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu. Edycje jesienna 2021 i wiosenna 2022
Fot. Dominik Kurzyński

O programie

Przedmiotem badań Studia Kokyu w sezonie 2021/2022 jest pytanie o rolę fizycznego i wokalnego treningu performera. Obszar poszukiwań niezmiennie wyznaczają z jednej strony narzędzia teatru fizycznego, techniki wokalne, ze szczególnym uwzględnieniem metody Kristin Linklater, z drugiej zaś trening aikido w swej oryginalnej, klasycznej formie szkoły Birankai. Głównymi zadaniami programu badawczego są: eksploracja praktyk mieszczących się w tych ramach oraz próba dokonania ich kreatywnej syntezy, która być może wskaże nową perspektywę pracy. Program w założeniu stanowi kontynuację badań podjętych przez Przemysława Błaszczaka w ramach projektu BodyConstitution – najpierw w Studiu Dwóch Ścieżek, a następnie w Studiu Kokyu, prowadzonym wspólnie z Joanną Kurzyńską.

Głównymi celami treningów Studia są: głębokie, źródłowe spotkanie z praktyką aikido, badania w obszarze głosu (jego uwolnienia i wzmocnienia) oraz uważna praca laboratoryjna inspirowana tymi doświadczeniami. W celu rozpoznania możliwości praktykowania siebie w działaniu, przy użyciu narzędzi pochodzących z proponowanych domen pracy, chcielibyśmy postawić – na poziomie praktyki – pytanie o pracę performera nad sobą. To działanie pomiędzy precyzyjną formą a improwizacją, pomiędzy tradycją a kreacją.

W nadchodzącym sezonie chcielibyśmy zaproponować model uczestnictwa składający się z intensywnych, dwutygodniowych sesji pracy zamkniętych w około trzymiesięcznym kursie. Każdy miesiąc to dwanaście dni pracy odbywających się w godz. 9:00–16:00, od poniedziałku do soboty (niedziele wolne). W każdej edycji zaplanowane będą trzy sesje, z czego ostatnia zakończona pokazem pracy w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Sesje zawierać będą:

  • trening Kokyu – trening pozwalający skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służący budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
  • stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, podstawowy poziom tej praktyki to strojenie; budzi wszechstronne słuchanie całym ciałem, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
  • trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
  • trening zespołu – trening motywujący globalne słuchanie, świadomość przestrzeni względem partnerów, uważność i obecność, które staną się fundamentem do budowania scen oraz pracy nad pieśnią/monologiem;
  • elementy aikido – japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak z bronią: bokkenem i – japońskim drewnianym mieczem i kijem;
  • Uwolnij swój głos wg Kristin Linklater – przejście przez pierwsze kroki metody w celu odbudowania pierwotnego kontaktu z głosem oraz stworzenie podstaw do dalszej eksploracji głosu w mowie i śpiewie;
  • rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
  • „Harmonia wspólnego śpiewu” – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji oraz doświadczenia zespołowego przeżywania spędzanego czasu we współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
  • głos–tekst–pieśń–opowieść – unikalna propozycja pracy nad materiałem w oparciu o codzienny trening ciała i głosu; posługiwanie się słowem/pieśnią w celu pogłębienia wolności głosu i wyobraźni, wsłuchanie się w opowieść, która tworzy się samoistnie, nie jako koncept, poprzez harmonijne połączenie elementów obecności aktora/performera w przestrzeni, z partnerami; ożywienie tekstu/pieśni ku strukturze;
  • improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, mogących posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.

W ramach programu każdy z uczestników będzie mógł odbyć indywidualna sesję pracy z głosem prowadzoną przez Joannę Kurzyńską.

Sesje treningowe prowadzone będą przez Joannę Kurzyńską i Przemysława Błaszczaka oraz aktorkę Studia, Marie Walker.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występował w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 1 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

w2Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka.

Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracuje m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, a jako skrzypaczka z wrocławskimi Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim i grupą perkusyjną Mamatucada. Obecnie związana ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?”) oraz neTTheatre w Lublinie (spektakl „The Hideout/Kryjówka”). Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Autorka cyklu „Harmonia wspólnego głosu” realizowanego na Dolnym Śląsku od roku 2017. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym MKiDN, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką, absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Podczas studiów przez pół roku uczyła się na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Po ukończeniu nauki wystąpiła na międzynarodowym festiwalu teatralnym Edinburgh Fringe w spektaklu „Limbo”, reżyserowanym przez Teresę i Andrzeja Wełmińskich. W 2019 roku przeprowadziła się do Polski i rozpoczęła współpracę ze Studiem Kokyu.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

Edycja jesień 2021
I sesja pracy, 18–23/10, 25–30/10, 9:00–16:00
II sesja pracy, 8–13/11, 15–20/11, 9:00–16:00
III sesja pracy, 29/11 – 4/12, 6–11/12, 9:00–16:00

Edycja wiosna 2022
I sesja pracy, 9–14/05, 16–21/05, 9:00–16:00
II sesja pracy, 30/05 – 4/06, 6–11/06, 9:00–16:00
III sesja pracy, 20–25/06, 27/06 – 2/07, 9:00–16:00

4000 PLN przy wpłacie za całość lub 4600 PLN przy wpłacie w czterech ratach (po 1200 PLN każda).

Opłata dotyczy uczestnictwa w całym programie i nie podlega zmianie w przypadku nieobecności na sesji.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 17 września 2021 (edycja jesienna) i 18 marca 2022 (edycja wiosenna) do Przemysława Błaszczaka na adres: p.blaszczak@grotowski-institute.pl (lub fund.zarzewie@gmail.com, tel. +48 661 927 323).