Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Program edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesień 2022

Program edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesień 2022
Fot. Dominik Kurzyński AQQ.MEDIA

O programie

Przedmiotem badań Studia Kokyu w sezonie 2021/2022 jest pytanie o rolę fizycznego i wokalnego treningu performera. Obszar poszukiwań niezmiennie wyznaczają z jednej strony narzędzia teatru fizycznego, techniki wokalne (ze szczególnym uwzględnieniem metody Kristin Linklater), z drugiej zaś trening aikido w swej oryginalnej, klasycznej formie szkoły Birankai. Głównymi zadaniami programu badawczego są: eksploracja praktyk mieszczących się w tych ramach oraz próba dokonania ich kreatywnej syntezy, która być może wskaże nową perspektywę pracy. Program w założeniu stanowi kontynuację badań podjętych przez Przemysława Błaszczaka w ramach projektu BodyConstitution – najpierw w Studiu Dwóch Ścieżek, a następnie w Studiu Kokyu, prowadzonym wspólnie z Joanną Kurzyńską.

Głównymi celami treningów Studia są: głębokie, źródłowe spotkanie z praktyką aikido, badania w obszarze głosu (jego uwolnienia i wzmocnienia) oraz uważna praca laboratoryjna inspirowana tymi doświadczeniami. W celu rozpoznania możliwości praktykowania siebie w działaniu, przy użyciu narzędzi pochodzących z proponowanych domen pracy, chcielibyśmy postawić – na poziomie praktyki – pytanie o pracę performera nad sobą. To działanie pomiędzy precyzyjną formą a improwizacją, pomiędzy tradycją a kreacją.

W nadchodzącym sezonie chcemy zaproponować następujący model uczestnictwa w pracach Studia: miesięczny intensywny kurs, na który złożą się cztery sześciodniowe sesje (od poniedziałku do soboty; niedziele wolne) w godzinach 10.00–16.00.

Sesje zawierać będą:

  • trening Kokyu – trening, który pozwala skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności i służy budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
  • stado (bieg na kontakt) – aktywność służąca budowaniu grupy. Podstawowy poziom tej praktyki to „strojenie”; budzi wszechstronne słuchanie całym ciałem, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
  • trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
  • trening zespołu – trening rozwijający słuchanie, świadomość bycia przestrzeni względem partnerów, uważność i obecność, które staną się fundamentem do budowania scen oraz pracy nad pieśnią/monologiem;
  • rytm – wykorzystanie struktur rytmicznych do pracy nad koordynacją, precyzją i doskonaleniem muzykalności;
  • elementy aikido, japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak i bronią (bokkenem i – japońskim drewnianym mieczem i kijem);
  • „Uwolnij swój głos” wg Kristin Linklater – przejście przez pierwsze kroki metody w celu odbudowania pierwotnego kontaktu z głosem oraz stworzenie podstaw do dalszej eksploracji głosu w mowie i śpiewie;
  • rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
  • „Harmonia wspólnego śpiewu” – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji oraz doświadczenia zespołowego przeżywania spędzanego czasu we współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
  • głos–tekst–pieśń–opowieść – unikalna propozycja pracy nad materiałem w oparciu o codzienny trening ciała i głosu; posługiwanie się słowem/pieśnią w celu pogłębienia wolności głosu i wyobraźni, wsłuchanie się w opowieść, która tworzy się samoistnie, nie jako koncept, poprzez harmonijne połączenie elementów obecności aktora/performera w przestrzeni, z partnerami; ożywienie tekstu/pieśni ku strukturze;
  • improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, które mogą posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.

W ramach programu każdy z uczestników będzie mógł odbyć indywidualną sesję pracy z głosem, prowadzoną przez Joannę Kurzyńską.

Sesje treningowe poprowadzą: Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczak oraz aktorki Studia, Marie Walker i Marta Horyza.

w2Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka. Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracuje m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, a jako skrzypaczka z wrocławskimi Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim i grupą perkusyjną Mamatucada. Obecnie związana ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?”) oraz neTTheatre w Lublinie (spektakl „The Hideout/Kryjówka”). Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Autorka cyklu „Harmonia wspólnego głosu” realizowanego na Dolnym Śląsku od roku 2017. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater. Uhonorowana medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” w grudniu 2021 roku.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występował w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).

Fot. Aurélien de Bonnefon

Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyczka i pedagożka. Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji. Obecnie współtworzy Studio Kokyu oraz międzynarodowy zespół Til Tomorrow Theatre Company. Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku: grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady „I Come to Yoy River” Ophelia Fractured”. Na ścieżce edukacyjnej Studia Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.

 

I sesja: pon.–sob. 3–8 października 202210.00–16.00

II sesja: pon.–sob. 10–15 października 202210.00–16.00

III sesja: pon.–sob. 17–21 października 202210.00–16.00

IV sesja: pon.–sob. 24– 29 października 202210.00–16.00

Koszt: 4600 PLN

Przy zapisach i wpłacie całej kwoty do 31 lipca: 4 000 PLN

Opłata dotyczy uczestnictwa w całym programie i nie podlega zmianie w przypadku nieobecności w poszczególnych sesjach.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 25 września 2022 do Przemysława Błaszczaka na adres: fund.zarzewie@gmail.com, lub p.blaszczak@grotowski-institute.pl, tel. 661 927 323.