Aktualnie jesteś: Teatr na faktach / Koniec świata już był

Przemiana

Na podstawie rozmów z lokalną społecznością terenów odkrywkowych Turowa

Czytanie performatywne w ramach półmaratonu „Koniec świata już był” Teatru na faktach

sob. 25.06.2022, 18.00
Piekarnia oraz Facebook Instytutu Grotowskiego

Czas trwania: ok. 30 min

Przemiana
Proj. Barbara Kaczmarek

Czy jesteśmy gotowi na przemianę? Czy koniec świata jest końcem życia, czy zwiastunem nowego? Koniec świata dosłownie – katastrofa klimatyczna, ale i postać końca ery węglowej. Czy jesteśmy otwarci na przemianę? Czy pamiętamy, że jest ona naturalnie wpisana w ludzki los, w naturę?

Jak żyje się na pograniczu targanym międzynarodowym konfliktem o odkrywkę? Czy nastąpiła dewastacja relacji społecznych, przyrody, budżetu obywateli? Jak swoją przyszłość widzą obywatele pogranicza? Jak mieszkańcy Trzcińca i Zatonia odczuwają zastaną sytuację? Jak wygląda ona z ich perspektywy? Prosto z jądra ciemności o życiu i cierpieniu, moralności i złożoności codziennego życia. I perspektywach na przyszłość (i czy są one realne czy raczej utopijne).

Na podstawie rozmów z lokalną społecznością terenów odkrywkowych Turowa oraz zainteresowanych stron powstała opowieść – manifest mieszkańców Trzcińca i Zatonia.

Fot. archiwum prywatneJoanna Wyrwa to dokumentalistka, kreatorka filmowa, ale też internacjolożka, pedagożka, artaktywistka związana ze sztuką zaangażowaną. Mama Jana i Tymona. W 2021 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, na kierunku Sztuka Mediów (pod opieką profesora Wiesława Gołucha). We Wrocławiu również mieszka już większą część życia. Obecnie uczy się w Szkole Wajdy, a także poszerza horyzonty działania w ramach Teatru na faktach w Instytucie Grotowskiego. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Marszałka Województwa Dolnośląskiego. Przez 10 lat prowadziła Stowarzyszenie Aktywnych Społecznie „Trampolina”. Zaangażowana w liczne działania społeczno-kulturalne, zarówno te praktyczne, jak i teoretyczne. Dwie techniki, które uwielbia łączyć, to badania i film, a inspirację czerpie z otaczającego świata i codzienności, bo ma marzenie, że jeszcze będzie pięknie. Jej pola działania i badania to postrzeganie oraz utrwalanie symboli w mediach masowych, manipulacja obrazem (i słowem), szeroko pojęte tematy kobiece, człowiek, sztuka zaangażowana, małe miasta (jako kolebki skrajności), przestrzenie publiczne, gapienie się, tulipany i sensualne doświadczanie dzieła wizualnego.

Proj. Barbara Kaczmarek