Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Awangarda teatralna Europy Środkowo-Wschodniej i jej obecność w teatrze współczesnym

Rewolucyjne ciało w radzieckiej Białorusi. Na marginesie awangard

Seminarium Tani Arcimović dla grupy roboczej OUP

sob. 18.03.2023, 10:00–13:00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena

W języku angielskim

Seminarium poświęcone będzie polityce ciała w sztukach performatywnych w Rosji Radzieckiej i w radzieckiej Białorusi. Autorka dokona analizy wybranych spektakli wystawionych w Białoruskim Teatrze Dramatycznym nr 1 w Mińsku, reprezentujących kierunki teatru rewolucyjnego realizowane w ramach radzieckiej polityki kulturalnej lat dwudziestych ubiegłego wieku (głównie w oparciu o programy dyrektora teatru, Wsiewołoda Meyerholda). Czy w spektaklach tych dokonano jedynie formalnej adaptacji kodu wizualnego rewolucji październikowej 1917 roku? A może po przeniesieniu na grunt radzieckiej Białorusi idee teatru rewolucyjnego utraciły swój pierwotny sens?

Nawet jeżeli relacje między białoruskim i rosyjskim (radzieckim) kontekstem kulturowym będziemy rozpatrywać w obrębie relacji centrum ‒ peryferie, to, jak przypuszcza badaczka, projektów awangardowych nie można było przenieść bezpośrednio z jednego kontekstu do drugiego bez uwzględnienia specyfiki kulturowej. W nowym kontekście idee awangardowe ulegały przesunięciu lub refrakcji.

Fot. Olga KirilovaTania Arcimović jest badaczką i kuratorką. Ukończyła Wydział Historii Teatru Państwowej Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku oraz uzyskała tytuł magistra socjologii (kulturoznawstwa) na Europejskim Uniwersytecie Humanistycznym (Wilno, Litwa). Obecnie pisze doktorat w Międzynarodowym Centrum Studiów Kulturowych Uniwersytetu Justusa Liebiga (Niemcy). Jej praca magisterska została opublikowana w formie książkowej pod tytułem „Teatr eksperymentalny w Białoruskiej Socjalistycznej Republice Radzieckiej w okresie odwilży: między modernizmem a awangardą” (publikacja w języku rosyjskim, Europejski Uniwersytet Humanistyczny). Uczestniczka projektu badawczego „Odzyskana awangarda. Polska i środkowoeuropejska awangarda teatralna”, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.