Seminarium I dr Agnieszki Jelewskiej w ramach OUP

30/03/2015 {poniedziałek} 18:00–21:00
Sala Kinowa

Wstęp wolny

W nowoczesnym paradygmacie technokulturowym, w którym procedury badawcze i eksperymentalne stają się podstawą kształtowania form poznania, dotyczą one nie tylko dyskursu naukowego, lecz także wszelkich praktyk, w tym także artystycznych. Sztuka, sięgająca po dokonania naukowe albo wraz z nimi się rozwijająca, jest powiązania z praktyką poznania paradygmatu technokulturowego, łączy się z rozpoznaniami z zakresu socjologii, psychologii, antropologii, kognitywistyki i nauk ścisłych. Tak postrzegane praktyki artystyczne stają się częścią procesów projektowania zarówno rozwiązań praktycznych, społecznie aplikowanych (takich jak: sztuczna inteligencja, genetyka, nanotechnologie), jak i przestrzenią refleksji krytycznej współtworzącej wraz z różnymi formami dyskursów i metodologii nową humanistykę na miarę współczesnych wyzwań. W ramach modułu omówione zostaną rozwiązania technologiczne wprowadzane w obręb sztuk performatywnych, m.in. tańca współczesnego, działań parateatralnych, oraz nowe praktyki artystyczne, takie jak: bio art, nano art, media taktyczne, haktywizm.

Dr hab. Agnieszka Jelewska-Michaś – adiunkt w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrektorka i współzałożycielka związanego z tą uczelnią HAT Research Center. Bada przede wszystkim splot relacji między nauką, kulturą a technologią w XX i XXI wieku. Jest autorką wielu tekstów naukowych oraz pozycji monograficznych, m.in. Sensorium. Eseje o sztuce i technologii (Poznań 2012) i Ekotopie. Ekspansja technokultury (Poznań 2013).