Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Awangarda teatralna Europy Środkowo-Wschodniej i jej obecność w teatrze współczesnym
Warsztaty z Igą Załęczną dla grupy roboczej OUP
sob. 13.05.2023, 10:00–13:00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
W trakcie warsztatów uczestnicy będą badać i rozszerzać rozumienie praktyki tanecznej oraz form pracy z ciałem w odniesieniu do koncepcji wielkich reformatorów tańca Rudolfa Labana i Mary Wigman. Stworzony przez Labana system harmonii ruchu oraz rozwinięty przez kolejnych jego współpracowników Laban/Bartenieff Movement System będzie inspiracją i podstawą doświadczenia podczas naszej pracy. W systemie tym ruch ujmuje się w czterech podstawowych kategoriach, które są ze sobą w relacji: CIAŁO / WYSIŁEK / KSZTAŁT / PRZESTRZEŃ. Analiza i opis ruchu związany z poszczególnymi aspektami może stać się podstawą szerszej i pogłębionej psychologicznie refleksji o człowieku, interpretacji dotyczących funkcjonowania osoby zarówno w jego wewnętrznym świecie, jak i w środowisku zewnętrznym, w relacjach, a także związku między wydatkowaniem energii, wysiłkiem, pracą a regeneracją. Koncepcja Labana stała się jednym z głównych systemów opisu ruchu, z którego czerpie psychoterapia tańcem i ruchem.
W proponowanej przeze mnie perspektywie praktycznego działania w ramach warsztatów przedstawię wpływ Laban Movement Analysis (LMA) w możliwie szerokim ujęciu pracy z ciałem. Będziemy więc eksperymentować, badać i poznawać elementy Labanowskiego języka ruchu w różnych kontekstach: jako inspirację i twórczy model w pracy artystycznej, choreograficznej, tanecznej; jako obiektywny system opisu ruchu w pracy terapeutycznej; czy też jako narzędzie w pracy społecznej, animacyjnej.
Iga Załęczna jest specjalistką ds. edukacji artystycznej, choreografką, trenerką dramy, terapeutką DMT (Psychoterapia tańcem i ruchem) w trakcie szkolenia. Członkini i założycielka Teatru CHOREA, w którym zrealizowała liczne projekty teatralne oraz projekty edukacyjno-artystyczne (m.in. projekt „Teatr Forum jako metoda pracy”). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla osób pracujących w obszarze edukacji artystycznej. W latach 2011–2022 pracowała w Policealnym Studium Animatorów Kultury „SKiBA” we Wrocławiu jako prowadząca zajęcia z reżyserii, dramy, technik teatralnych i ekspresji scenicznej. Współpracuje z Wyższą Szkołą Europejską w Krakowie w ramach studiów podyplomowych na kierunku psychotraumatologii (arteterapia w traumie). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2010, 2011, 2017 oraz 2020. W 2015 ukończyła kurs Teatru Forum. W latach 2018–2021 w Fabryce Sztuki w Łodzi realizowała autorski program edukacji artystycznej dla dorosłych „Szkoła Pedagogów Kreatywności”. W 2022 uzyskała Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Wrocławia w dziedzinie upowszechniania kultury na realizację programu edukacji artystycznej „Animator/Artysta/Pedagog. TEATR FORUM i inne formy pracy twórczej z grupą”. Od 11 lat prowadzi warsztaty rozwojowe, edukacyjne i teatralne. Współpracuje z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu („Laboratorium Pedagogiki Teatru”), Młodzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii i Ośrodkiem Kuratorskim we Wrocławiu, Społeczną Szkołą Podstawową im. Astrid Lindgren i Fundacją KOM w Miliczu. Łączy narzędzia artystyczne i techniki sztuk performatywnych (taniec, teatr, praca z ciałem, drama, Teatr Forum) z technikami terapeutycznymi (psychoterapia tańcem i ruchem, arteterapia), pracując w zgodzie z dynamiką procesu grupowego. Stale współpracuje z Fabryką Sztuki w Łodzi („TEATR W DZIAŁANIU”, „SPEKTRUM TEATRU”, „DYSFORIA W TEATRZE”, „Szkoła Pedagogów Kreatywności”) oraz Instytutem im. Jerzego Grotowskiego („Teatr/Sztuka/Spotkanie”, „Teatr Forum i inne formy pracy z grupą”).
Stypendystka Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w latach 2010, 2011, 2017, 2020.