Aktualnie jesteś: Teatr społeczny – nowe drogi. Dialog praktyków z Polski i Rosji

„Teatr obywateli” jako najpopularniejsza obecnie metoda teatru społecznego w Rosji

Warsztaty Eleny Kowalskoj i Kristiny Matwienko

sob. 13/11/2021, 10:00–13:00 (CEST)
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

W językach polskim i rosyjskim z tłumaczeniem

Pomysł „jak pomóc ludziom” rozwijał się w rosyjskiej sztuce teatralnej od drugiej połowy XIX wieku: dramaturg Aleksander Ostrowski wierzył, że pójście do teatru może uratować człowieka od pijaństwa czy przemocy domowej. Lew Tołstoj zajmował się teatrem ludowym i edukacją. Jego uczeń, Leopold Sulerzhitsky, zaszczepił „towarzystwo” w Moskiewskim Artystycznym Teatrze Akademickim i jego pierwszym studiu. Wokół rewolucji 1917 roku pojawiła się ogromna liczba inicjatyw mających na celu pracę z nieteatralną publicznością – dziećmi ulicy, robotnikami i mieszkańcami wsi. Dziś ma miejsce nowa fala teatru społecznego. Dziś jest inspirowana zachodnimi formatami i przekonaniem artystów, że ich praca to nie tylko sztuka, ale „pomaganie ludziom”, w tym sobie.

Elena KovalskayaElena Kowalskaja jest teatrologiem, ukończyła wydział badań teatralnych Rosyjskiej Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej, gdzie tworzy obecnie bieg historii awangardy. W latach 2000–2010 była redaktorem działu teatralnego w moskiewskim magazynie Afisha. W latach 2000 była dyrektorem artystycznym Festiwalu Nowego Teatru; była dyrektorem artystycznym festiwalu The Lubimovka Young Russian Playwrights i innych projektów w Rosji dotyczących teatru dokumentalnego, nowego pisarstwa i młodej reżyserii. Była członkiem rady doradczej i jury festiwalu Złota Maska; kuratorką programu Russian Case festiwalu Złota Maska; ekspertem Ministerstwa Kultury. Od 2013 była dyrektorem artystycznym, od 2020 jest producentem wykonawczym Centrum Meyerholda w Moskwie. Od 2020 roku prowadzi program magisterski „Teatr społeczny” w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej – GITIS (Moskwa).

Kristina Matvienko _2021wwwKristina Matwienko ukończyła wydział badań teatralnych Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej w Petersburgu. W latach 2004–2007 była redaktorem działu teatralnego w moskiewskim magazynie Time Out. Była także dyrektorem artystycznym Festiwalu Nowego Teatru oraz selekcjonerką na Festiwalu Młodych Dramaturgów Lyubimovka W 2010 roku obroniła pracę doktorską „Filmografia teatru: historia i nowoczesność” (Państwowa Akademia Sztuki Teatralnej w Petersburgu).Była członkiem rady doradczej Festiwalu Złotej Maski; kuratorka programu Russian Case Festiwalu Złotej Maski; kurator Festiwalu Maska Plus w ramach Festiwalu Złota Maska.W 2015 roku objęła kuratorstwo Szkoły Współczesnych Widzów i Słuchaczy Elektroteatru im. K. S. Stanisławskiego.Od 2020 roku prowadzi program magisterski „Teatr Społeczny” w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej – GITIS (Moskwa).

rosyjska-konf_logotypy