Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Zapomniane rewolucje: Druga Reforma Teatru
Wykład dr Joanny Ostrowskiej w ramach OUP
5/12/2014 {piątek} 18:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny
The Living Theatre to jeden z najbardziej znanych i równocześnie najbardziej kontrowersyjnych teatrów, jakie działały w drugiej połowie XX wieku i wywarły wpływ nie tylko na teatr amerykański, lecz także światowy. Zespół założony przez dwójkę potomków emigrantów z Europy w sposób trwały i znaczący zmienił estetykę teatralną, wprowadził nowe sposoby budowania przedstawień, a także, jak żaden inny zespół w historii, używał teatru do komentowania, protestowania i kształtowania sfery publicznej. Czy jednak The Living Theatre wart jest zapamiętania i zapisania w kartach historii jedynie ze względu na rozruchy, jakie powodowały ich performatywne przedstawienia oraz dwuznaczną sławę, jaka towarzyszyła zespołowi?
Tematem wykładu będzie nie tylko niebywała historia teatru w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych – okresie ich największej sławy, lecz także współczesna działalność zespołu istniejącego od końca lat czterdziestych XX wieku. Główny nacisk zostanie położony na to, w jaki sposób przekonania polityczne i ich radykalizacja wpłynęły na przemiany estetyki przedstawień.
Dr Joanna Ostrowska jest adiunktem w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza; autorką kilkudziesięciu artykułów w językach angielskim, francuskim, hiszpańskim, czeskim i słoweńskim oraz esejów i tłumaczeń z języka angielskiego opublikowanych m.in. w „New Theatre Quarterly”, „Pamiętniku Teatralnym”, „Kulturze Współczesnej”; współredaktorką trzech prac zbiorowych; współautorką razem z Juliuszem Tyszką Szkiców o teatrze alternatywnym, Poznań 2008; autorką The Living Theatre – od sztuki do polityki, Poznań 2005. Ostatnio wydała książkę „Teatr może być w byle kącie”. Wokół zagadnień miejsca i przestrzeni w teatrze, Poznań 2014. W latach 2005–2012 była uczestnikiem międzynarodowego programu badawczego „European Festival Research Project”, w latach 2006–2007 była członkiem zespołu przygotowującego raport „Street Artist in Europe” dla Parlamentu Europejskiego, w latach 2009–2011 brała udział w projekcie „Theatre Architecture in Central and Eastern Europe”. W 2010 roku prowadziła warsztaty Can theatre be a public space?, a od 2011 roku bierze udział jako ekspert-teoretyk w kolejnych edycjach Street Arts Winter Academy organizowanej przez FIAR (Marsylia, Francja), University of Winchester (Wielka Brytania) i festiwal Ana Desetnica (Lublana, Słowenia). Od 2010 jest współprowadzącą „Working Group Performance in Public Spaces” w ramach International Federation of Theatre Research: Mama Jana.