Aktualnie jesteś: Święto

Tkanki głębokie

Spektakl kolektywu Kobiecy* Zakład Pracy
W ramach festiwalu „Święto”

Tłumacz polskiego języka migowego PJM Osoby niepełnosprawne

niedz. 27.10.2024, 12.00, 17.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego

Czas trwania: 90 min
Bilety: 30/40 PLN

Spektakl o godzinie 17.00 z tłumaczeniem na PJM

Dla widzów od 18 lat
Uwaga! Spektakl zawiera sceny nagości oraz agresywnego ruchowego działania; podczas spektaklu można poczuć bliskość performerek i intensywny zapach ciał. Przewidziany jest nietypowy układ widowni oraz siedzenie widzów na podłodze.

Tkanki głębokie
Barwna fotografia przedstawia dwie postaci nachylone ku sobie. Na pierwszym planie znajduje się niewyraźna postać kobieca, na drugim, ostrym planie, widzimy sportowo ubraną postać, która klęcząc przywiera do podłogi. Fot. Marta Młot

Kobiece ciało to skomplikowana struktura mająca własny język i herstorię łączącą prababki, babki, matki, córki, wnuczki oraz siostry.

Ciało to stanie się bohaterką spotkania, w trakcie którego połączą się doświadczenia współczesnych kobiet i kobiet żyjących na przełomie XIX i XX w. Spoiwem będzie pamiętnik pt. „Spostrzeżenia nad ludźmi. Szczere wyznania Massażystki” autorstwa Jadwigi Marii Strumff, której zapiski bezlitośnie odsłaniają jej społeczne odrzucenie z powodu płci, pochodzenia, orientacji i potrzeby samostanowienia.

Performerki tworzące kolektyw Kobiecy* Zakład Pracy i współpracujące z nim, zainspirowane niekonwencjonalną postacią Massażystki, opowiedzą herstorie lesbijki, Żydówki, emancypantki, pracownicy, migrantki. Będą badać swoje ciała za pomocą praktyk cielesnych nabywanych od lat, takich jak masaż, joga, taniec butoh, kick-boxing, techniki Aleksandra. Jednocześnie będą mierzyć się z tekstem Strumff – autentycznym głosem kobiety, która miała odwagę przekraczać ograniczenia stawiane jej płci i która, masując ciała swoich klientek w zakamarkach warszawskich buduarów, docierała do herstorii bólów, radości, pożądań i słabości.

Przebywając wspólnie w liminalnej – bezpiecznej i intymnej – przestrzeni, przyjrzymy się złożoności relacji kobiet i dotkniemy tkanek głębokich międzypokoleniowego kobiecego doświadczenia.

Kobiecy* Zakład Pracy jest kolektywem artystycznym. Został powołany do życia w 2021 roku przez Kaję Janiszewską, Agnieszkę Małgowską, Karolinę Micułę i Monikę Rak – artystki z długoletnim i różnorodnym doświadczeniem, które łączy temat herstorii. Tworzą sztukę kolektywnie z innymi kobietami*. Zrealizowały spektakl pt. „Polskie Halloween” (2021), który został zaprezentowany podczas 42. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Brały udział w rozmaitych działaniach społeczno-artystycznych, m.in. w projekcie performatywnym „Lesby* z Labrysami”.

Członkinie Kobiecego* Zakładu Pracy współpracują także w ramach dwóch innych kolektywów: stowarzyszenia Sistrum – Przestrzeń Kultury Lesbijskiej* oraz grupy dragkingowej Brokatowa Wstęga Mobiusa. Pierwszy z tych kolektywów zajmuje się polską kulturą kobiet nieheteronormatywnych i działa od 2017 roku, ale inicjatorki jego powstania są zaangażowane w lesbijski artaktywizm od 25 lat. Stowarzyszenie dokumentuje dorobek les* kultury, analizuje i tworzy les* sztukę teatralno-performatywną. Z kolei drugi z kolektywów – Brokatowa Wstęga Mobiusa – powstał w 2020 roku. Grupa tworzy dragowe spektakle, łącząc estetykę rewii, kabaretu i teatru.

Fot. Marta MłotKaja Janiszewska jest artystką, aktorką, performerką, tancerką butō oraz współrealizatorką materiałów multimedialnych (video-art). Stara się tworzyć przestrzeń do działań niehierarchicznych i wolnych od przemocy. Rozwija umiejętności w zakresie twórczości audiowizualnej.

Maja Korzeniewska jest kulturoznawczynią, aktywistką feministyczną i nieheteronormatywną koordynatorką projektów. Ponadto pracuje jako redaktorka,  korektorka, specjalistka public relations, researcherka materiałów oraz autorka tekstów promocyjnych.

Fot. Marta MłotDina Kuznetsova jest masażystką, tancerką i pedagożką. Zajmuje się tańcem, choreografią i ruchem autentycznym od ponad 10 lat. Uczy improwizacji kontaktowej i śpiewu białego. Prowadzi praktykę somatic bodymind i bodywork.

Fot. Marta MłotLady Lion jest performerką burleski, ucieleśniającą ducha natury, elegancji i pozytywnego nastawienia do ciała.

Marta Lu jest performerką uliczną i teatralną oraz artaktywistką. Bierze udział w projekcie performatywnym „Lesby* z Labrysami” jako reinkarnacja Marii Konopnickiej.

Fot. Marta MłotAgnieszka Małgowska jest reżyserką, trenerką teatralną, artaktywistką feministyczną i nieheteronormatywną, teatrolożką, scenarzystką teatralną, kulturoznawczynią oraz archiwistką. Działa w artystycznym offie, ceni współpracę kolektywną. Teatr postrzega jako przestrzeń rozwoju. Uczy wnikliwej procesowej analizy tekstu, a także prowadzi warsztaty, które koncentrują się wokół techniki Aleksandra, systemu czakrowego i pracy z duchowym ciałem oraz świadomością.

Fot. Marta MłotKarolina Micuła jest muzyczką, aktorką teatralną i filmową, performerką, songwriterką, producentką video oraz aktywistką. Działa interdyscyplinarnie na styku muzyki, performansu, teatru i aktywizmu. Była wielokrotnie nagradzana za artaktywizm i muzykę. Interesują ją zjawiska performatywne i projekty na styku dyscyplin artystycznych i społecznych. Uczy jogi, automasażu powięziowego i uwalniania głosu.

Fot. Marta MłotMonika Rak jest aktorką, performerką, poetką-slamerką, dramaturżką, artaktywistką, feministką, lesbijką, teatrolożką oraz animatorką kultury lesbijskiej*. Pisze o kobietach nieheteronormatywnych, a jej teksty były tłumaczone na angielski, rosyjski i rumuński. Publikowała w wielu pismach literackich. Stypendystka ZAIKS-u.

Aleksandra Badurska jest scenografką i kostiumografką. Tworzy kostiumy do produkcji filmowych oraz na scenę. Jest autorką kreacji scenicznych duetu IKARVS. Spektakle, przy których pracowała, były wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Polsce i Europie.

Ewa Głowacka jest projektantką graficzną. Projektuje głównie dla placówek kultury i niezależnych inicjatyw kulturalnych. Entuzjastka działań D.I.Y i zinów. Angażuje się w działania rozmaitych grup oddolnych.

Dobór tekstów, oświetlenie: Kobiecy* Zakład Pracy
Moderacja procesu twórczego: Agnieszka Małgowska
Scenariusz: Monika Rak
Wideo: Kaja Janiszewska
Muzyka: Karolina Micuła
Kostiumy: Aleksandra Badurska
Grafika: Ewa Głowacka
Research: Maja Korzeniewska
Fotografia: Marta Młot
Występują: Kaja Janiszewska, Dina Kuznetsova, Lady Lion, Marta Lu, Agnieszka Małgowska, Karolina Micuła, Monika Rak

Tekst spektaklu powstał na podstawie książki Jadwigi Marii Strumff pt. „Spostrzeżenia nad ludźmi. Szczere wyznania Massażystki” (Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2021).

Dla widzów od 18 lat
Uwaga! Spektakl zawiera sceny nagości oraz agresywnego ruchowego działania; podczas spektaklu można poczuć bliskość performerek i intensywny zapach ciał. Przewidziany jest nietypowy układ widowni oraz siedzenie widzów na podłodze.

Projekt realizowany jest w ramach 4. edycji programu OFF Polska Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego

Współorganizatorzy: (program) OFF Polska, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenie Sistrum – Przestrzeń Kultury Lesbijskiej*

niedz. 27.10.2024, 12.00

niedz. 27.10.2024, 17.00
Spektakl z tłumaczeniem na PJM

Jeśli są Państwo osobami z niepełnosprawnościami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

4a

Galeria zdjęć