Aktualnie jesteś: Teatr na faktach / Antybohaterka

Toć

Finałowe czytanie Ewy Mikuły w ramach konkursu na dokumentalne czytanie performatywne.

niedz. 9.07.2023
BLOK 1, 14.00–16.30, czytanie nr 1

Instytut Grotowskiego, Centrum Sztuk Performatywnych (Piekarnia Żywa Kultura)

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Czas trwania: 30 min

„Toć” to opowieść o języku śląskim widzianym oczami jego użytkowniczek. Impulsem do pracy nad czytaniem była osobista potrzeba autorki, by skonfrontować własne doświadczenia związane z językiem śląskim – domowym, intymnym, zarezerwowanym dla najbliższych, ale również stygmatyzowanym i wykluczanym w przestrzeni publicznej – z tym, w jaki sposób jest postrzegany przez inne osoby, które się nim posługują. Rozmowy o śląskim i po śląsku z innymi kobietami to próba znalezienia wspólnoty doświadczeń. W ten sposób, prywatne pragnienie zrozumienia charakteru polsko-śląskiej dwujęzyczności przeradza się w wielogłos intymnych historii o kobiecości, wstydzie, wyporności i granicach języka.

Ewa Mikuła (ur. 1995 r. w Mysłowicach) – dramaturżka, reżyserka, autorka tekstów. Absolwentka Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Reżyserii Teatralnej (specjalność: dramaturg teatru) na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Jako autorka zadebiutowała wraz z Piotrem Froniem w 2020 r. na łamach miesięcznika „Dialog” autobiograficznym tekstem „Praca, praca”, który miał odsłonę podczas 9. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie oraz dał podwaliny konceptualnemu wideoartowi „Praca, praca” (2020).Tworzyła dramaturgię i teksty m.in. do spektakli: “Ha(e)user” w reż. Heleny Ganjalyan (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2021), „Boża krówka” w reż. Sławomira Narlocha (Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy, 2020), „Opowieści z Wielkich Bloków” w reż. Marty Streker (Wrocławski Teatr Lalek, 2022). W 2022 roku została rezydentką „Future Laboratory” – europejskiego programu, w ramach którego skupia się kwestiach integracji społecznej w Teatrul Tineretului w Piatra Neamț (Rumunia), Théâtres de la Ville de Luksemburg (Luksemburg) oraz Théâtre National de Strasbourg (Francja). W 2023 wyreżyserowała spektakl dokumentalny „Adulthood” w Divadlo Ludus (Bratysława) na temat alternatywnych sposobów edukacji. Uczestniczka europejskiego programu „Fabulamundi New Voices”, skupiającego współczesnych europejskich dramatopisarzy i dramatopisarki, tworzących warsztaty dramatopisarskie dla młodzieży z całej Europy.

niedz. 9.07.2023
BLOK 1, 14.00–16.30, czytanie nr 1