Aktualnie jesteś: Studio Matejka / Warsztaty

Studio Matejka

Regularne treningi Studia Matejka prowadzone przez Mateja Matejkę i członków zespołu Studio Matejka, Natalię Drozd, Aleksandrę Kugacz-Semerci, Mertcana Semerci

Studio Matejka
Fot. Renata Etanowski

Trening otwarty Studia Matejka skierowany jest do tancerzy, aktorów i osób zainteresowanych treningiem fizycznym, szukających sprawdzonych już narzędzi budowania osobistej wypowiedzi artystycznej. Za pomocą autorskiego systemu pracy uczestnicy będą mogli odkrywać nowe możliwości własnego ciała, docierać do osobistego języka komunikacji pozawerbalnej, przeżywać radość płynącą z dzielenia się oraz wspólnego doświadczania. Trening fizyczny, przemyślany jako proces, umożliwi im przekroczenie samych siebie, opuszczenia strefy komfortu oraz wyjście poza własne nawyki ruchowe.

Trening obejmuje następujące elementy:

  • Rozwój wrażliwości oraz umiejętności słuchania partnera i grupy
  • Rozbudzenie ciała w celu wypracowania gotowości do działania
  • Przekształcenie elementów treningu fizycznego w kreatywną improwizację
  • Kreowanie ruchu – indywidualnie, z partnerem (partnerowanie) oraz w grupie
  • Świadoma praca z podłogą (floor work, uziemienie, upadki)
  • Uczenie się i tworzenie struktur choreograficznych/kombinacji
Matej Matejka

Matej Matejka to wieloletni praktyk teatru i twórca, reżyser teatru fizycznego, zdobywca wielu nagród, specjalizujący się w wyzwalaniu kreatywności ciała, co znajduje odzwierciedlenie w jego nauczaniu i reżyserowaniu. Najnowsze projekty Mateja to m.in. dyrektor ruchu w przedstawieniu „Macbeth” Flabbergast Theatre (Assembly Roxy – Edinburgh Fringe) oraz współreżyseria spektakli „Prayers for a Hungry Ghost” (Barbican Centre) i „Promised Land” (Bloomsbury Festival) Saksi Bisou w Wielkiej Brytanii. Urodzony i wychowany w Czechosłowacji, obecnie mieszka w Polsce. W latach 2000–2005 był aktorem i trenerem ruchu w Farm in the Cave Studio w Pradze, a od 2005 do 2018 roku pracował jako aktor i trener ruchu w Teatrze ZAR we Wrocławiu. Współtworzył takie spektakle jak „Sonety ciemnej miłości”, „Sclavi: Pieśń emigranta”, „Anhelli: Wołanie” i „Cesarskie Cięcie: Próby o samobójstwie”, za które z zespołami otrzymał nagrody Herald Angel i Total Theatre na festiwalu w Edynburgu w 2006 i 2012 roku. Jest założycielem i liderem Studio Matejka – studia badawczego i kompanii teatralnej pod auspicjami Instytutu Grotowskiego, w ramach którego zrealizował szereg przedstawień teatralnych, krótkometrażowych filmów oraz performansów interaktywnych, m.in. „Niezręczne szczęście czyli wszystko, czego nie pamiętam o spotkaniu z tobą”, „Charmolypi”, projekty site-specific, takie jak „Angry Man: Variations in Defense of Anger”, nominowany do nagrody The Best OFF 2018/2019 w Polsce. Matej wyreżyserował siedem krótkometrażowych filmów, w tym „PeIMG_J.Matejkaaradise”, który zdobył nagrodę dla najlepszego filmu zagranicznego na festiwalu Los Angeles International Underground Film Festival w 2013 roku oraz Conflict of Apathy” na festiwalu Nudance w Bratysławie w 2014 roku. Od 2020 roku jest aktorem w serialu „Na dobre i na złe”. Od 2019 roku jest certyfikowanym coachem i od 2021 roku certyfikowanym bio masażystą. Obecnie przygotowuje szereg spektakli w Anglii, na Słowacji i w Czechach, prowadzi zajęcia mistrzowskie dla aktorów i tancerzy na uniwersytetach na całym świecie.

Więcej informacji: matejmatejka.com

Fot. Matej MatejkaNatalia Drozd jest tancerką, performerką i animatorką kultury. Edukację taneczną rozpoczęła w wieku sześciu lat, uczyła się baletu, hip-hopu, tańca współczesnego, improwizacji, technik floor work i GAGA. W 2016 roku ukończyła Państwową Pomaturalną Szkołę Animatorów Kultury (SKiBA) we Wrocławiu na specjalizacji pantomima. Od dwóch lat praktykuje taniec współczesny pod kierunkiem Tomka Pomersbacha. Uczestniczyła w wielu warsztatach w kraju i za granicą, które prowadzili m.in.: Maëva Berthelot, Iván Pérez Avilés, Chloé Beillevaire, Erez Zohar, Micheal Getman, Peyman Fallahian Sichani, Maciej Kuźmiński, Natalia Iwaniec. Na początku 2017 roku rozpoczęła współpracę ze Studiem Matejka. W lipcu 2017 roku brała udział w spektaklu site-specific w Pałacu w Gorzanowie, Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja, w ramach programu Tandem Studia Matejka i tureckiego kolektywu Budalasultan z Izmiru.

Fot. Gabriel AlmagroAleksandra Kugacz-Semerci jest aktorką i pedagożką teatralną związaną z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, a jej zainteresowanie teatrem i antropologią skłoniło ją do kontynuowania edukacji w zakresie sztuki teatralnej. Połączenie badań akademickich z praktyką sceniczną ukształtowało jej unikalne podejście do twórczości i pedagogiki. Od 2019 roku Aleksandra jest związana z Teatrem ZAR, w którym występuje w spektaklach takich jak „Anhelli. Skowyt”, „Medee. O przekraczaniu” i „Back to Beckett”. W tym samym roku wzięła udział w ekspedycji badawczej Teatru ZAR na Korsykę i Sardynię, gdzie zgłębiała tradycyjne pieśni. Zebrany materiał stał się inspiracją dla jej dalszych projektów artystycznych i badawczych. Razem z Jarosławem Fretem stworzyła spektakl „Nikt (nie) spotyka Nikogo”. W latach 2014–2018 była związana ze Studiem Matejka, z którego członkami i członkiniami współtworzyła takie projekty jak performans site-specific „Harmony of Contradictions: Poland” (2014) oraz film „No More Heroes” (2016). W ramach programu Tandem współpracowała z turecką grupą Budalasultan przy projekcie „Palimpsest of Space: Reconstruction ” (2016). W latach 2017–2018 występowała w spektaklu „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu”. W 2015 i 2016 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektu „Be at Home”. Wystąpiła również w spektaklu „Life in This House is Over ”, stworzonym przez Samanthę Shay we współpracy z Source Material, Instytutem Grotowskiego i Pina Bausch Zentrum. Premiera spektaklu odbyła się w 2024 roku

Fot. Karol JarekMertcan Semerci urodził się w Stambule. Ukończył aktorstwo na Wydziale Muzyki i Sztuk Dramatycznych Uniwersytetu Bilkent. Występował w ponad 20 spektaklach teatralnych i tanecznych w Stambule oraz Ankarze, zdobywając uznanie za swoją ekspresję fizyczną i zaangażowanie w poszukiwanie innowacyjnych praktyk teatralnych. W 2016 roku przeprowadził się do Polski i dołączył do Studia Matejka, z którego członkami i członkiniami współtworzył spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” oraz brał udział w warsztatach prowadzonych przez Mateja Matejkę. Współpracował także z zespołami międzynarodowymi, takimi jak Alkemisterna w Göteborgu („Suffering: On Our Perception of Pain ”) oraz Theatre CHOREA („2.0.4.5. Metaphysical Miniopera”). Od 2018 roku jest kluczowym członkiem Teatru ZAR, działającego przy Instytucie Grotowskiego. Wystąpił w produkcjach takich jak „Medee. O przekraczaniu”, „Anhelli. Skowyt” oraz „Back to Beckett”. W 2019 roku wziął udział w ekspedycjach badawczych Teatru ZAR na Korsykę i Sardynię, gdzie studiował tradycyjne pieśni. Materiał ten stał się integralną częścią jego dalszej pracy artystycznej. Był także współtwórcą spektaklu „Nikt (nie) spotyka Nikogo”, wyreżyserowanego przez Jarosława Freta we współpracy z Aleksandrą Kugacz-Semerci. Mertcan wystąpił również w spektaklu „Life in This House is Over”, wyreżyserowanym przez Samanthę Shay we współpracy z Source Material, Instytutem Grotowskiego i Pina Bausch Zentrum. Spektakl, którego premiera odbyła się w Instytucie Grotowskiego w 2024 roku, zgłębiał relację między rytuałem, głosem a dramaturgią fizyczną. Jako pedagog teatralny w Instytucie Grotowskiego, Mertcan prowadzi warsztaty badające relację między ruchem, głosem a aktorstwem, inspirowane sztukami walki i tradycyjnym śpiewem wielogłosowym.

Studio Matejka to zespół-laboratorium, prowadzące badania potencjału ekspresji ciała w obszarze sztuki aktorskiej, współpracujące z Instytutem Grotowskiego. W swojej pracy Studio odwołuje się do tradycji teatru fizycznego, działa na pograniczu różnych gatunków performatywnych, technik treningu aktora/tancerza, między indywidualną ekspresją a zbiorowym rezonansem. Traktuje istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności oraz włączając swoje odkrycia do powstającej pracy.

Język twórczy Studia nie powiela współczesnych trendów, wykorzystujących elementy tańca połączone z teatrem dramatycznym, ale jest narzędziem do wejścia w głąb, w ciało i głos człowieka-aktora, w przestrzeń intuicyjnego dialogu.

Poza pracą badawczą Studio prowadzi regularnie warsztaty z małym zespołem performerów, opracowuje system pedagogiki pracy osób z różnych dziedzin sztuki, realizuje projekty artystyczne i społeczne, tworzy autorskie spektakle, które wymykają się podziałom na gatunki.

Więcej informacji: facebook.com/studiomatejka

Galeria zdjęć