Aktualnie jesteś: Studio Kokyu

Trinity – The Letter

Premierowy pokaz pracy Studia Kokyu

sob. 16.11.2024, 19.00
niedz. 17.11.2024, 17.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego

W języku angielskim
Czas trwania: 60 minut
Bilety: 30/40 PLN

Trinity – The Letter
Spotkanie w pracy nad „Trinity – The Letter”. Fot. Alisa Kisel

„Trinity – The Letter” stanowi rozwinięcie intuicji i idei, jakie pojawiły się w czasie pracy nad „Działaniem Medea” – jest kolejnym krokiem ku zbudowaniu struktury performatywnej, która z jednej strony może być oglądana i postrzegana jak spektakl teatralny, a z drugiej – dzięki swej prostocie – zapewnia działającym wolność od architektury i skomplikowanej techniki scenicznej. Bazując tylko i wyłącznie na umiejętnościach i technice działających, staje się dla nich narzędziem do pracy nad sobą.

Na co dzień „Trinity – The Letter” jest dla Studia Kokyu precyzyjnym, grupowym treningiem. Premierowe pokazy tej najnowszej pracy Studia są okazją do podzielenia się nią w ramach konwencji teatralnej – zaprezentowania jej jako pełnoprawnego, choć prostego w formie spektaklu teatralnego.

„Trinity – The Letter” jest pracą, która powstała w ramach projektu „Praktykowanie działania”. Jego pierwsza faza miała miejsce od połowy lutego do końca czerwca 2024 roku i została zrealizowana przez międzynarodową grupę performerów: Julię Zhaglinę, Rafaellę Kavasi, Katarzynę Serafin, Davida Fontę oraz Hakana Kargidanoglu pod kierunkiem Przemysława Błaszczaka. Od września 2024 prace prowadzone są w grupie poszerzonej o nowe uczestniczki i uczestników: Stefanię Giammarino, Dominikę Zachoszcz, Eirini Arvaniti, Lucę Citarelliego, Davida Llewellyna, Alenę Cieplą, Izę Jem, Jacopo Stortiego, Eleftherię Konstantopoulou oraz Annę Bakhtinę. Ten drugi etap projektu zaplanowany jest na okres od września 2024 do czerwca 2025.

Punktem wyjścia do pracy było pytanie o precyzję działań oraz osobistą technikę. Literacką inspirację stanowił pochodzący z III wieku tekst pt. „Hymn o perle”, który jest fragmentem apokryficznych „Dziejów Tomasza”. Performerzy, zainspirowani historią i przekazem zawartym w tym tekście, pracowali nad materiałem zarówno w zakresie działań fizycznych, jak i w wymiarze akcji wokalnych. Bardzo istotne było dla nich pytanie, jak działanie takie jak „Trinity – The Letter” może jednocześnie funkcjonować jako praca teatralna, rozumiana jako spotkanie, wydarzenie, w którym mogą uczestniczyć widzowie, oraz narzędzie do dzielenia się techniką z innymi działającymi, a także pozwalające na nieustanne doskonalenie siebie w działaniu.

Studio Kokyu chce w ramach projektu „Praktykowanie działania” wyprawiać się do miejsc, w których będzie mogło prezentować swoją pracę nowej widowni. Wynika to z potrzeby opuszczenia teatralnej architektury, wejścia w tkankę miejską, w nowe, nieoczywiste przestrzenie. Premierowe pokazy w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego są dla Studia początkiem tej podróży, ale przede wszystkim są przyczynkiem do spotkania, które – w co głęboko wierzymy – jest esencją teatru.

Fot. Anita Szymańska

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego  (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.

Prowadzenie projektu i reżyseria: Przemysław Błaszczak
Działający: Eirini Arvaniti, Anna Bakhtina, Alena Cieplá, Luca Citarelli, David Fonta, Stefania Giammarino, Iza Jem, Hakan Kargidanoglu, Rafaella Kavasi, Eleftheria Konstantopoulou, David Llewellyn, Katarzyna Serafin, Jacopo Storti, Dominika Zachoszcz, Julia Zhaglina

sob. 16.11.2024, 19.00

niedz. 17.11.2024, 17.00

Jeśli są Państwo osobami z niepełnosprawnościami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

kokyu-logo

Galeria zdjęć