Aktualnie jesteś: Rezydencje / Szczeliny 2023

Ustawka w brokacie

Performans Katarzyny Żeglickiej i Joanny Piwowar-Antosiewicz, rezydencja w ramach projektu „Szczeliny 2023”

sob. 1.04.2023, 17.30
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Czas trwania: 40 min
Bilety: 20 PLN
Karnet: 110 PLN

Performans będzie tłumaczony na polski język migowy

 „Ciało sprawne, białe czy szczupłe jest do pewnego stopnia „przezroczyste”, rzadziej bywa obiektem nadawania mu dodatkowych znaczeń. Pojawienie się na scenie nienormatywnego ciała wytwarza duże napięcie, nawet jeśli artystka/ta tego nie chce. Bywa, że wbrew intencjom tancerki/erza, jej/jego niepełnosprawność staje się tematem. (…) Niepełnosprawna/y artystka/a musi balansować między tym, co widoczne i niewidoczne, tym, co sprawne i niesprawne. Musi mieć również świadomość potencjalnych uprzedzeń i stereotypów widowni” – pisał T. Siebers w tekście „Niepełnosprawność jako forma maskarady”.

„Ustawka w brokacie” to projekt, który w performatywny sposób ma rozprawić się z przedmiotowym traktowaniem i stereotypami na temat kobiet, w tym artystek z niepełnosprawnościami. Inspiracją do jego powstania jest „Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych”, która reguluje kwestie prawne związane z systemem pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnościami, szczególnymi warunkami zatrudniania takich osób, a także regulującą postępowanie administracyjne w sprawach orzekania o niepełnosprawności. 

Podczas rezydencji chciałabym przygotować performans, który będzie artystycznym aktem sprzeciwu wobec pomijania w ustawie intersekcjonalnej dyskryminacji i przemocy kobiet z niepełnosprawnościami. Sednem projektu ma być gest polityczny.

Zakładając performatywny potencjał ustawy, wspólnie z kompozytorką Joanną Piwowar-Antosiewicz, przygotujemy materiał ruchowo-muzyczny w oparciu o improwizację taneczną, kolaż cytatów z ustawy, pracę z przestrzenią i kostiumem. Chciałabym z dystansu przyjrzeć się doświadczeniu bycia niebinarną osobą z widoczną niepełnosprawnością i skonfrontować je z ustawą, która powinna mnie chronić. Ponadto, projekt ma podważyć choreoterapeutyczny i przedmiotowy aspekt tworzenia sztuki przez i dla osób z niepełnosprawnością. Zależy mi na przygotowaniu performansu, który w prześmiewczy, brokatowy, cekinowy, a wręcz kiczowaty sposób, burzy stereotypowy obraz niepełnosprawności i kobiecości. Chcę skorzystać z tego, że w moim ciele choćby najbardziej prozaiczny temat staje się od razu polityczny. To, co proponuję, ma być performatywnym, radykalnym gestem, który podważa istniejące normy estetyczne i społeczne wobec kobiet z niepełnosprawnościami, a w szczególności osób socjalizowanych do roli kobiet (osób niebinarnych i transpłciowych). 

Katarzyna Żeglicka

Fot. QKatarzyna Żeglicka (ona/jej) to genderqueer, crip pedagożka teatru i animatorka kultury, performerka, tancerka i choreografka, aktywistka feministyczna i queerowa, certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt – WenDo. Ukończyła roczny Kurs Choreografii Scenicznej pod kierunkiem Iwony Olszowskiej. Swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe w zakresie tańca i inkluzywności zdobywała w Polsce, Ukrainie, Szwecji, Holandii, Włoszech, Norwegii i Wielkiej Brytanii.

Uczestniczka rezydencji Winter Artist Exchange Ponderosa (Niemcy, 2020) oraz programu Rezydenci w Rezydencji w Centrum Kultury Zamek (Poznań, 2022). Stypendystka krakowskiego programu „Kultura odporna” (2020) i Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (2022). Laureatka konkursu Europe Beyond Access za etiudę „Rezonans kontrastu” (2021). Od ponad 20 lat pracuje z osobami doświadczającymi dyskryminacji i przemocy w różnym wieku i stopniem sprawności. Współpracuje z polskimi i zagranicznymi tancerkami/rzami i choreograf(k)ami. Regularnie prowadzi warsztaty i laboratoria pracy z ciałem, dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji, przemocy, empowermentu i inkluzywności. Współpracuje z instytucjami kultury, uczelniami wyższymi oraz organizacjami pozarządowymi. Założycielka i prezeska Stowarzyszenia Strefa Wenus z Milo (2014–2020) i członkini Kolektywu Artykuł 6. 

Fot. Agnieszka Seidel-KożuchJoanna Piwowar-Antosiewicz to magistra pedagogiki, pedagożka teatru, kompozytorka muzyki do spektakli teatralnych, twórczyni piosenek. Słuchaczka Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Nowego Teatru w Warszawie. Laureatka Nagrody im. Grzegorza Ciechowskiego przyznawanej artystom łączącym w swojej twórczości różne dziedziny sztuki.

Współpracuje m.in. z Teatrem Powszechnym w Łodzi, Teatrem Muzycznym ROMA, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem Miejskim w Gliwicach, Kieleckim Teatrem Tańca i Teatrem Chorea. Specjalistka ds. programowania edukacji teatralnej w Teatrze Małym w Tychach. Prowadzi interdyscyplinarne działania warsztatowe w różnorodnych grupach, gdzie wspólnie z osobami uczestniczącymi w procesie twórczym, próbuje rozbrajać kategorię inności. Pomysłodawczyni i realizatorka projektu „Wyspa mojej siostry”, podczas którego razem z artystkami i artystami skupionymi wokół ŚDS św. Faustyny i Teatru Małego stworzyła spektakl o tym samym tytule. Wierzy, że różnorodność to norma, a w zmianie widzi potencjał, nie zagrożenie.

sob. 1.04.2023, 17.30

 

Karnet: 110 PLN nie obejmuje wydarzeń:

  • „Stypa”, Victorii Myronyuk (bilety 20 PLN)
  • „Granica”, Antonina Romanova (bezpłatne wejściówki)
  • „Syndrom Hamleta”, pokaz filmu i spotkanie (bezpłatne wejściówki)
  • Warsztaty jednej pieśni, Natalia Polovynka (zapisy)

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.