Aktualnie jesteś: Warsztaty / Studio Voice In Progress

„Uwolnij swój głos” wg Kristin Linklater – dotknięcie dźwięku

Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską w asyście Marie Walker (Studio Kokyu)

pt.–niedz. 10–12.02.2023
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

W języku polskim z możliwością tłumaczenia na język angielski
Zapisy do 29 stycznia 2023

„Uwolnij swój głos” wg Kristin Linklater – dotknięcie dźwięku
Fot. Dominik Kurzyński/AQQ MEDIA

Intensywne warsztaty weekendowe „«Uwolnij swój głos» wg Kristin Linklater – dotknięcie dźwięku” to propozycja Studia Voice In Progress dla wszystkich, którzy pragną poznać metodę Kristin Linklater, a nie mogą pozwolić sobie na regularne spotkania, bądź chcą pogłębić dotychczasową wiedzę. Program warsztatów będzie restrykcyjnie prowadzony krok po kroku w sposób, jaki zaprojektowała jego autorka i nie będzie interpretacją jej pracy, ale jak najwierniejszym przekazaniem konkretnej wiedzy. Uczestnicy, prowadzeni przez Joannę Kurzyńską w asyście Marie Walker (Studio Kokyu), przejdą przez I część słynnej progresji ćwiczeń zawartych w książce „Uwolnij swój głos” (Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna, Kraków 2011) oraz będą mogli na bieżąco odkrywać zmiany, które następują w ich głosie przez pracę z tekstem.

Zastosowanie metody Linklater w uwalnianiu głosu prowadzi od świadomości fizycznej ciała do świadomości oddechu, doświadczenia dźwięku w ciele, rozluźnienia napięć w gardle, żuchwie, języku i podniebieniu miękkim, pogłębienia rezonansu klatki piersiowej i rezonatorów twarzy przy jednoczesnym wsparciu oddechowej energii, eksplorującej skalę głosu na całej jego długości. Pomaga także odbudować ścisły kontakt głosu z impulsami emocjonalnymi, niekontrolowanymi przez intelekt.

Warsztaty są przewidziane dla każdego, kto chciałby pogłębić lub odnowić świadomość oraz kontakt ze swoim głosem – przede wszystkim dla aktorów, wokalistów, tancerzy, nauczycieli śpiewu i emisji głosu, ale też wszystkich, którzy na co dzień posługują się głosem w swojej pracy (m.in. nauczycieli szkolnych i akademickich, lekarzy, terapeutów, polityków, biznesmenów).

UWAGA! Nie trzeba mieć umiejętności wokalnych ani doświadczenia muzycznego, by móc uczestniczyć w warsztatach.

Kristin Linklater (1936–2020) była jedną z najbardziej znanych trenerek głosu na świecie. Jej praca „Uwolnij swój głos” na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat zdobyła powszechną renomę wśród pedagogów i praktyków w Stanach Zjednoczonych oraz Europie, była wykorzystywana w wielu produkcjach teatralnych i filmowych, jest też obecna w programie nauczania wielu uniwersytetów i szkół artystycznych. Unikalne podejście w metodzie Linklater do pracy z głosem wiąże się z silnym zaangażowaniem wyobraźni w proces jego tworzenia, co przy współudziale precyzyjnych ćwiczeń relaksacyjnych, udrażniających przestrzenie rezonacyjne i wzmacniających głos pomaga zredukować nawykowe napięcia, które nie pozwalają głosowi wyrażać się bez zahamowań. Podążając za myślą Iris Warren (nauczycielki z London Academy of Music and Dramatic Art), która zwykła mówić „Chcę usłyszeć ciebie, nie twój głos”, Linklater poprzez swoje poszukiwania docierała do źródła ludzkiego głosu, który kształtuje się i brzmi jeszcze zanim wydobędzie się na zewnątrz. Trening opisany w książce „Uwolnij swój głos” pomaga odnaleźć i odnowić osobistą więź ze swoim głosem.

Warsztaty poprowadzi Joanna Kurzyńska – aktorka, śpiewaczka, multiinstrumentalistka i doświadczona pedagożka. Jako wieloletnia uczestniczka warsztatów i kursów prowadzonych przez samą Kristin Linklater w jej Kristin Linklater Voice Centre na Orkadach, pragnie podzielić się doświadczeniami oraz pogłębiać swoje badania nad metodą w ramach pracy Studia Voice In Progress. Prowadząca jest obecnie w trakcie kursu nauczycielskiego w celu otrzymania oficjalnego tytułu Designated Linklater Teacher.

Tematy poruszane podczas warsztatów

  1. 10/02/2023(17:00–20:00)
  • Rozmowa o głosie i podstawach metody Linklater; rozgrzewka – wprowadzenie do spotkania z głosem.
  • Świadomość ciała: układ kostny, kręgosłup; wsparcie naturalnego oddychania – drzewo.
  • Dostrzeżenie nawykowych napięć i nauka świadomego ich odpuszczania.
  • Świadomość oddychania: uwalnianie oddechu, źródło dźwięku; powietrze.
  • Połączenie oddechu z impulsem emocjonalnym.

sob. 11/02/2023 (10:00–13:00 i 15:00–19:00)

  • Rozgrzewka – wprowadzenie do spotkania z głosem.
  • Dotknięcie dźwięku: wibracje początkowe – jezioro. Odczuwanie wibracji głosu w ciele.
  • Uwalnianie wibracji: usta, głowa, ciało – rzeki dźwięku.
  • Wytwarzanie osobistej więzi z głosem.
  • Uwalnianie kanału: świadomość i rozluźnienie żuchwy. Obraz szyi i głowy.
  • Usuwanie napięcia – brama więzienia lub otwarte drzwi.
  • Uwalnianie kanału – świadomość języka.
  • Dostrzeganie napięć, rozciąganie, luzowanie, rozluźnianie – opowiadacz.
  • Praca z tekstem.

niedz. 12/02/2023 (11:00–14:00 i 16:00–19:00)

  • Rozgrzewka – wprowadzenie do spotkania z głosem
  • Uwalnianie kanału – podniebienie miękkie.
  • Otwieranie i usprawnianie – przestrzeń.
  • Kręgosłup i kanał: połączenie. Źródło, podróż, cel – „ha-mmmmm-train”.
  • Świadomość gardła – budowa.
  • Otwarcie gardła – jama.
  • Rozwijanie i wzmacnianie rezonatorów: klatka piersiowa, usta, zęby.
  • Odkrywanie rezonansu – fioletowy, niebieski, żółty.
  • Praca z tekstem.

Wszyscy uczestnicy są zobowiązani do przygotowania fragmentu dowolnego tekstu (na pamięć).

Zajęcia prowadzone w języku polskim z możliwością tłumaczenia na język angielski.

w2

Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka. Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracowała m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim, wrocławską grupą perkusyjną Mamatucada, neTTheatre (spektakl „The Hideout/Kryjówka|” w reż. Pawła Passiniego) oraz triem wokalno-instrumentalnym SUTARI.

Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Od 2017 roku związana artystycznie i pedagogicznie ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?” w reż. Przemysława Błaszczaka oraz większość warsztatów i programów edukacyjnych prowadzonych przez Studio).

Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej nad głosem, która jest kontynuowana w studiu Voice In Progress.

Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater. W 2023 roku ukończy kurs nauczycielski metody Kristin Linklater, stając się pierwszą w Polsce Designated Linklater Teacher. Uhonorowana medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej” w grudniu 2021 roku.

Koszt: 670 PLN

Bezzwrotna zaliczka rezerwująca miejsce: 150 PLN

W przypadku rezygnacji z uczestnictwa do 30 dni przed terminem warsztatów następuje zwrot wpłaty pomniejszonej o zaliczkę (520 PLN), do 15 – 50% wpłaconej kwoty pomniejszony j o zaliczkę (260 PLN), w przypadku późniejszej rezygnacji wpłata jest bezzwrotna.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 29 stycznia 2023 na adres: jk.voiceinprogress@gmail.com. Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń oraz wpłata bezzwrotnej zaliczki w wysokości 150 PLN (po wcześniejszym zaakceptowaniu zgłoszenia przez prowadzącą).

Brak wpłaty zaliczki w ustalonym terminie jest rozumiany jako rezygnacja z udziału.

Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia.
W przypadku odwołania wydarzenia przez Organizatora Zgłaszający otrzyma zwrot 100 % dokonanych wpłat, bez uwzględnienia ewentualnych innych kosztów (np. zakupionych biletów na przejazd, koszty przewalutowania itp.).

Galeria zdjęć