Aktualnie jesteś: Warsztaty / Studio Voice In Progress

„Uwolnij swój głos” wg Kristin Linklater – westchnienie ulgi

Sesja pracy z Joanną Kurzyńską (Designated Linklater Teacher)

niedz. 25.02, 7.04.2024, 11.00–15.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W językach polskim i angielskim 

Zapisy do 5.04

„Uwolnij swój głos” wg Kristin Linklater – westchnienie ulgi
fot. Dominik Kurzyński/AQQ MEDIA

Zapraszam na spotkanie z esencją metody „Uwolnij swój głos” autorstwa Kristin Linklater, czyli „westchnieniem ulgi”. To fundamentalny krok w podejściu do pracy z głosem, a także podstawowe narzędzie regulacji napięcia, które w codziennym życiu często pojawia się bezwarunkowo. Westchnienie pomaga uwolnić napięcia. Nauka stymulowania impulsów westchnienia staje się kluczem do zredukowania systemu myślenia o „poprawnym” wydobywaniu głosu.

Maksimum efektu przy minimum wysiłku to znamię wielkiej sztuki. Wielka sztuka wyrasta z prawdy. Minimum wysiłku wymaga pełnego zaangażowania w wewnętrzne procesy wyobraźni i emocji, które stymulują głos do wyrażania wewnętrznej prawdy”.
Kristin Linklater, „Uwolnij swój głos”

Podczas tej krótkiej sesji pracy przyjrzymy się funkcji westchnienia i spędzimy z nim trochę czasu, wystarczająco tyle, by każdy sam mógł zrozumieć, jak z funkcji westchnienia korzystać i co można dzięki niemu zyskać w kontekście ekspresji wokalnej. Zapraszam każdego zainteresowanego pracą z głosem, a zwłaszcza osoby ze środowiska teatralnego, muzycznego, nauczycielskiego. Ta krótka sesja pomoże ożywić i odświeżyć podejście do Twojej roli/monologu/pieśni, odzyskać spontaniczność i otworzyć się na myślowo-uczuciowe impulsy. Pomoże przypomnieć sobie/pamiętać, że oddech zawsze jest Twoim sojusznikiem, również w sytuacjach stresujących, gdy „głos więźnie w gardle”.

Joanna Kurzyńska

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim na czym trzeba. W praktyce aktorka, wokalistka, kompozytorka i pedagog aktorstwa oraz pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek, swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współzałożycielka Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020-2021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego głównie poprzez Studio Kokyu w latach 2017-2023 (współprowadzenie z Przemysławem Błaszczakiem linii badawczej i warsztatowej Studia, spektakl „Halo?” w 2018 r., „Działanie Medea” w 2022/23 r.), a także autorskie Studio Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególną uwagą dla metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

Uhonorowana medalem Zasłużona dla kultury polskiej w grudniu 2021 roku.
Pierwsza w Polsce nauczycielka z tytułem Designated Linklater Teacher (od 2023 roku).

Studio Voice In Progress wyodrębniło się jako osobna przestrzeń badawcza skupiona na aspekcie głosu w wyniku działań performatywnych i edukacyjnych Studia Kokyu oraz stypendium twórczego MKiDN realizowanego przez Joannę Kurzyńską w 2018 roku. Głos i przynależne do niego tkanki stały się przedmiotem pytań nie tylko w kontekście sztuki aktora/performera, ale człowieka w ogóle, ludzkiego istnienia.

Głos, który się rozwija. Głos w toku. Głos, który uwalnia człowieka, poprzez swoją własną wolność.

Główną ścieżką Studia Voice In Progress stała się metoda „Uwolnij swój głos” autorstwa Kristin Linklater, wytyczająca konkretne kroki (poprzez progresję ćwiczeń) ku reedukacji systemu komunikacji pomiędzy impulsami myślowymi, a ciałem (głosem), prowadząc do faktycznej wolności posługującego się głosem. Wolności ekspresji głosu w mowie, śpiewie i wszelkich dźwiękach do jakich człowiek może być zdolny. Swobodnego dostępu do emocji i uczuć, które przynależą do wokalnej ekspresji. Opierając się o konkretne techniki, ale także odkrywając za każdym razem nowy klucz do nich podczas regularnych sesji pracy, poszukiwania Studia otwierają się na prawdopodobnie niekończącą się drogę ku prawdzie i wolności w głosie.

„Chcę słyszeć Ciebie, nie Twój głos” Iris Warren

Program Studia obejmuje krótsze i dłuższe sesje warsztatowe, warsztaty mistrzowskie z zaproszonymi nauczycielami, lekcje grupowe oraz indywidualne. Choć główna ścieżka Studia jest ścieżką badawczą, skoncentrowaną na praktykach rozwijających możliwości głosu oraz ich przekazywaniu, etapy badawcze zostają podsumowywane/sprawdzane w aktywności performatywnej (do 2023 roku w wydarzeniach Studia Kokyu).

niedz. 25.02.2024, 11.00–15.00

niedz. 7.04.2024, 11.00–15.00

Harmonogram pracy:

  • krótka rozgrzewka według metod Kristin Linklater, integrująca ciało i głos 
  • rozmowa o oddechu i podstawach anatomicznych procesu oddychania
  • ćwiczenia oparte na westchnieniu ulgi – praca z impulsami
  • wyznaczenie kierunku do dalszej indywidualnej pracy (praca z tekstem)

Koszt udziału: 150 PLN

Sesja 25 lutego – brak wolnych miejsc

Sesja 7 kwietnia – wypełnioną ► kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 5 kwietnia 2024 na adres: jk.voiceinprogress@gmail.com.
Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń (po wcześniejszym zaakceptowaniu zgłoszenia przez prowadzącą).

Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia. W przypadku odwołania wydarzenia przez Organizatora Zgłaszający otrzyma zwrot 100% dokonanych wpłat, bez uwzględnienia ewentualnych innych kosztów (np. zakupionych biletów na przejazd, koszty przewalutowania itp.).

Fundacja Zarzewie vector logotyp

Galeria zdjęć