Aktualnie jesteś: Studio Kalari / Warsztaty

VIII Szkoła Letnia Studia Kalari

Warsztaty indyjskiej sztuki walki kalarippajattu i klasycznego teatru tańca indyjskiego kathakali
Prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair (Studio Kalari) i Mario Barzaghi (Teatro dell’Albero)

30/06 – 8/07/2018 {sobota–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

VIII Szkoła Letnia Studia Kalari
Fot. Dominik Płatek

Szkoła Letnia to możliwość poznania sztuki walki kalarippajattu i spokrewnionego z nią klasycznego teatru tańca kathakali wywodzących się z Indii. Pierwszymi tancerzami kathakali byli wojownicy biegli w kalarippajattu, będący w stanie wykonywać całonocne skomplikowane choreografie w ciężkich kostiumach. Zarówno wszechstronnie rozwijający trening kalarippajattu, jak i ekspresyjny taniec kathakali łączą energia, koordynacja, piękno i precyzja.

Dla osób początkujących warsztaty w ramach Szkoły Letniej stanowią wprowadzenie do dwóch bogatych systemów praktyk, a dla zaawansowanych możliwość doskonalenia dotychczasowych umiejętności.

Kalarippajattu to sztuka walki pochodząca z południowoindyjskiego stanu Kerala. Praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych i chwytów obezwładniających przeciwnika, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni drewnianej i metalowej, a także ćwiczenia siłowe, rozciągające i oddechowe. Trening fizyczny dopełnia system leczniczy blisko związany z ajurwedą, obejmujący m.in. masaże lecznicze i uelastyczniające ciało oraz naukę o marmach – witalnych punktach ludzkiego ciała. Elementy kalarippajattu wykorzystywane są w treningu keralskich aktorów i tancerzy, np. kathakali. Regularna praktyka kalarippajattu pozwala osiągnąć elastyczność, zwinność i koordynację ciała, poprawia koncentrację, a także siłę i wydolność organizmu, uświadamia własne możliwości, pozwala kontrolować energię i kształci postawę duchową.

Program Szkoły Letniej obejmuje naukę sekwencji ruchowych cuvadukal, naukę kręcenia kijem sarira vathi oraz ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Nacisk kładziony będzie na precyzję, koordynację i świadomość ciała. Warsztaty skierowane są do osób o różnych poziomach zaawansowania.

Kathakali dosłownie oznacza „opowiadanie historii”. Spektakl kathakali trwa całą noc – zaczyna się o zachodzie słońca, a kończy o brzasku. Kathakali jest jednym z najbardziej znanych rodzajów klasycznego tańca indyjskiego. Na Zachodzie sztuka ta zasłynęła i zdobyła uznanie i szacunek ze względu na dyscyplinę i dokładność treningu. Fascynowała wielkich twórców teatru, takich jak: Jerzy Grotowski, Eugenio Barba, Peter Brook czy Ariane Mnouchkine. Kathakali to niezwykła machina teatralna: aktorzy od dziecka uczą się i rozwijają swój trening fizyczny w celu osiągnięcia doskonałości formy. To praca totalna, łącząca teatr, muzykę, taniec, śpiew, tekst i kostium (traktowany jako ruchoma scenografia), w której ciało aktora składa się z partii górnej i dolnej, które z kolei dzielą się na mniejsze części, podkreślające mikrodetale. Na przykład ruch oczu kalasha stanowi rytmiczną sekwencję, podczas której oczy tańczą, aby przyciągnąć jak największą uwagę i poprowadzić widzów ku spójnej i harmonijnej wizji.

Na program warsztatów podczas Szkoły Letniej składają się: nauka pięciu rodzajów pozdrowienia (namaskaram: akt składania hołdu), nauka podstawowych kroków, meyurapadavagal (część związana ze sztuką walki), mudry (24 pozycje z alfabetu dłoni), twarz i jej podstawowe środki wyrazu: nava rasanokku – oczy (różne rodzaje spojrzenia), churippu – ćwiczenia, których celem jest oddzielenie górnej części ciała od dolnej, kalasham (sekwencja czystego tańca Tandawa i Lasja, zawierającego pierwiastki męski i żeński). Zajęcia adresowane są do aktorów, tancerzy i wszystkich zainteresowanych własnym rozwojem osobistym i artystycznym.

Ponadto specjalnie dla uczestników warsztatów odbędą się prezentacje trzech spektakli Teatro dell’Albero z Mediolanu: Paraśurama w wykonaniu Maria Barzaghiego, Good Night Cathy! w wykonaniu Rosalby Genovese oraz Jedwab i bawełna w wykonaniu Rosalby Genovese i Marii Rity Simone.

Paraśurama

Występuje: Mario Barzaghi
Czas trwania: 60 min

Paraśurama, wyznawca Śiwy, jest szóstym awatarem Wisznu. Urodził się, by walczyć z prześladowaniem i niesprawiedliwością, jakich dopuszczali się królowie i wojownicy na braminach i przedstawicielach innych kast. Jest przedstawiany z toporem, łukiem i strzałami. Stan Kerala powstał z rowu, utworzonego w miejscu, w które uderzył jego topór. Paraśurama, mądry wojownik, stworzył także kalarippajattu, dawną sztukę walki, która w dużym stopniu wywarła wpływ na kathakali.
Paraśurama to pokaz klasycznego teatru tańca indyjskiego kathakali. Przedstawienie Teatro dell’Albero poprzedzi krótkie wprowadzenie.
www.youtube.com

Good Night Cathy!

Reżyseria: Else Marie Laukvik
Występuje: Rosalba Genovese
Czas trwania: 60 min
Języki: włoski i angielski

Przedstawienie jest luźno oparte na opowiadaniu Leonarda Sciasci, zamieszczonym w jego książce Il mare color del vino. Podczas poetyckiej podróży emigrantka z Sycylii, Cathy, wyobraża sobie, że spotyka wielkie gwiazdy kina i teatru: Marlona Brando, Charliego Chaplina, Bustera Keatona, Marthę Graham. Bohaterka śpiewa, tańczy, wykonuje pantomimę, opowiadając jednocześnie o podróży w latach pięćdziesiątych, która zaczęła się pewnej nocy na piaszczystej sycylijskiej plaży. Grupa emigrantów sprzedała wszystko, aby kupić bilety na statek, który zabierze ich do Ameryki. Pan Melfa obiecał, że dotrą na miejsce w dwanaście dni. Czy Cathy i inni Sycylijczycy spełnią swoje marzenie?
www.youtube.com

Rosalba Genovese jest aktorką Teatro dell’Albero, rozpoczęła naukę odissi, jednego z klasycznych tańców indyjskich, w 1980 roku pod kierunkiem Aloki Panikar. W latach 1996–1999 pracowała w Teatro Trebbo, grupie specjalizującej się w dydaktycznych przedstawieniach dla dzieci (H2O, Assalto al Castello, L’intestino, 2 + 2, Il porcospino goloso). W 1999 roku wraz z Mariem Barzaghim założyła Teatro dell’Albero. W latach 2000–2004 odbywała rezydencję w Odin Teatret w Holstebro (Dania), której efektem jest przedstawienie Good Night Cathy! wyreżyserowane przez Else Marie Laukvik. Uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez Massima Schustera, Ryszarda Cieślaka, Zygmunta Molika, Ivesa Lebretona oraz Robertę Carreri, Tage Larsena i Torgeira Wethala z Odin Teatret.

Jedwab i bawełna

Reżyseria: Mario Barzaghi
Występują: Rosalba Genovese i Maria Rita Simone
Czas trwania: 45 min

Jedwab i bawełna. Dwa ciała. Tylko jedna dusza. Skąd przychodzą? Dokąd idą? Nikt tego nie wie. Mają misję: iść przez świat, zostawiając na każdym centymetrze ziemi ślad swojego kroku. Ich przybycie do nowego miasta to święto. Świeżymi, wonnymi kwiatami dziękują mieszkańcom, którzy ich witają. O zachodzie słońca czas ruszyć dalej. Po pożegnaniu z miastem podejmują dalszą wędrówkę przez świat.

Maria Rita Simone jest aktorką i dramaturżką, uzyskała doktorat w zakresie sztuk performatywnych na Wydziale Literatury i Filologii Uniwersytetu w Weronie. Do Teatro dell’Albero należy od roku 2013. Uczestniczyła w licznych warsztatach, zajęciach mistrzowskich i projektach teatralnych realizowanych we Włoszech i za granicą. Jako aktorka brała udział w takich festiwalach, jak: Crucifixus Festival di Primavera, Acque e Terre Festival, Santarcangelo International Festival of the Arts, Inequilibrio di castiglioncello (Armunia), Festival Castel dei Mondi di Andria, Aarhus Festuge. Jest aktorką i dramaturżką w następujących spektaklach Teatro dell’Albero: Ardendo si consuma, In Memory, Il Combattimento di Tancredi e Clorinda. Fatti e antefatti di un amore che trafigge il cuore, Maria, donna dei nostril giorni, Silk e Cotton (Jedwab i bawełna). Jest członkinią Stowarzyszenia Teatralnego ArchiDrama, w ramach którego zajmuje się inicjowaniem, realizacją i promocją projektów kulturalno-artystycznych odbywających się na Sycylii.

phot.magdalenamadra

Sankar Lal Sivasankaran Nair jest nauczycielem kalarippajattu i dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim. Pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Trenuje południowy styl kalarippajattu od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan, Jayachandran Nair oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar, a obecnie Raja Gopalan Assan. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadził liczne warsztaty i występował na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. W 2010 roku wraz z Justyną Rodzińską-Nair założył Studio Kalari, które działa przy Instytucie Grotowskiego. Prowadzi regularne treningi kalarippajattu we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą (Brazylia, Finlandia, Francja, Niemcy, Rosja, Włochy), a także wykonuje masaże i terapie ajurwedyjskie. Co roku zimą prowadzi treningi we własnym kalari (szkole) w południowych Indiach.

Więcej informacji: studiokalari.art.pl, ayurvedam.pl

Fot. Jacek ŚwiątekMario Barzaghi  jest aktorem i reżyserem Teatro dell’Albero. Rozpoczął naukę kathakali w 1981 roku, gdy dołączył do zespołu Teatro Tascabile di Bergamo. Uprawia tę formę teatru od 35 lat pod okiem swojego mistrza Kalamandalam K. M. Johna. Występował razem z nim w Indiach, Europie i Ameryce Łacińskiej. W latach 1985 i 1999 uczył się u Kalamandalam Padmanabhana Naira (mistrza Kalamandalam K. M. Johna), pod kierunkiem którego wykonał swój pierwszy sceniczny taniec (inicjacja taneczna zwana arangettam). Obecnie współpracuje z mistrzem Sankarem Lalem Sivasankaranem Nairem nad pokazem poświęconym związkom kathakali i kalarippajattu. Razem z dwójką aktorów Teatro dell’Albero stworzył prezentację Atleta serca: aktor pomiędzy Wschodem i Zachodem, której celem jest ukazanie związku między aktorami wschodnimi i zachodnimi. Praca ta prezentowana była w teatrach, na uniwersytetach, w szkołach, na festiwalach i przeglądach teatralnych we Włoszech i wielu krajach Europy i Ameryki Łacińskiej.
Więcej informacji: tealbero.it

Harmonogram

30/06 – 8/07/2018 {sobota–niedziela}

30 czerwca {sobota}
Ok. 16:00 przyjazd do Brzezinki
19:00 kolacja

1–7 lipca {niedziela–sobota}
8:30 śniadanie
9:30–12:00 kalarippajattu
13:00 obiad
15:00–17:00 kathakali
18:00–20:00 kalarippajattu
20:30 kolacja

8 lipca {niedziela}
8:30 śniadanie
10:30 wyjazd z Brzezinki

Koszt

Udział w zajęciach tylko kalarippajattu: 1000 PLN
Udział w zajęciach tylko kathakali: 850 PLN
Udział w zajęciach kalarippajattu i kathakali: 1200 PLN

Cena obejmuje uczestnictwo w zajęciach, noclegi (w pokojach kilkuosobowych), posiłki oraz dojazd do Brzezinki z Wrocławia lub Oleśnicy. Uczestnicy wspólnie przygotowują śniadania i kolacje, a także sprzątają salę do ćwiczeń.

Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata bezzwrotnego zadatku w wysokości 250 PLN w ciągu 14 dni od potwierdzenia przez organizatorów uczestnictwa w warsztatach. Pozostałą część opłaty należy wpłacić do 15 czerwca 2018.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 12 czerwca 2018 na adres studio@studiokalari.art.pl. Decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona.

Warsztaty odbędą się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.

Galeria zdjęć