Aktualnie jesteś: VoiceLAB

VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach

Otwarte próby pracy Aleksandry Koteckiej, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździory

sob.–niedz. 15–16/05/2021, 15:00 i 17:30
Otwarta Przestrzeń Kultury, kościół pw. św. Jana Nepomucena, park Szczytnicki, Wrocław

Wydarzenie na świeżym powietrzu przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa
Czas trwania: 45 min

Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.

VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach
Fot. Monika Kotecka

Po kilkuletnich poszukiwaniach prowadzonych w ramach zamkniętej pracy otwieramy drzwi naszego „laboratorium” i zapraszamy słuchaczy z zewnątrz. Nie nadajemy temu wydarzeniu formy koncertu, a otwartej próby. Koncert jest formą, która musi mieć pewną strukturę dramaturgiczną – i już sam ten fakt może potencjalnie zakłócić to, co chcemy osiągnąć w naszej pracy: pełne wydobycie tego, co w sposób obiektywny zawiera się w samej muzyce, przede wszystkim w harmonii, i co nie jest związane z interpretacją bądź oczekiwaniami odbiorców wobec wykonywanego materiału. Próby otwarte są dla nas przede wszystkim okazją do badania, jak przenosić jakości wypracowane w ramach głębokiej pracy laboratoryjnej, na sytuację wykonawczą.

Materiał, nad którym pracujemy w trakcie prób, jest wynikiem naszych wieloletnich poszukiwań, mających na celu wydobycie pełni potencjału kryjącego się w harmonii, oraz głębokiej fascynacji muzyką gruzińską. Uświadomiła nam ona, że daleko poza poprawnym, czystym śpiewem leży brzmienie pełniejsze, niosące o wiele więcej muzycznych znaczeń, a nawet zdolne zmieniać powietrze między śpiewającymi a słuchaczami w geometryczną mozaikę.

Przy zachowaniu pełnego skupienia i uważności, jakie właściwe są pracy laboratoryjnej, chcemy zaprosić słuchaczy z zewnątrz, by podzielić się z nimi nie tyle wynikami naszej pracy, ile raczej samym procesem poszukiwań w obrębie harmonii – nie ukrywając naszych pomyłek i wątpliwości, jakie spotykamy na co dzień. Chcemy badać, jak na nasze słyszenie wpływa obecność słuchających, gdyż to konieczny element naszej regularnej praktyki. Możemy ją porównać do treningu uszu: muzyka gruzińska stanowi punkt wyjścia do poszukiwań w obrębie subtelnej materii mikrostrojenia w polifonii – po to, by oddać sprawiedliwość harmonii jako medium obiektywnej ekspresji.

Cykl otwartych prób skierowany jest do wszystkich miłośników muzyki, zarówno praktyków, jak i teoretyków. Mamy nadzieję, że obserwowanie naszej metody pracy i jej procesu może być dla osób z zewnątrz treningiem słyszenia niezależnie od stopnia zaawansowania. Każda z prób otwartych potrwa ok. 45 minut.

Zachęcamy do obejrzenia lekcji Trzeci wymiar polifonii dostępnej na platformie teatrzar.net: http://www.teatrzar.net/trzeci-wymiar-polifonii/
Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski i Krzysztof Paździora

Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski i Krzysztof Paździora od ponad sześciu lat prowadzą wspólne poszukiwania w obrębie polifonii. W swoim laboratorium pracy z głosem VoiceLAB, skupiają się przede wszystkim na wymiarze wertykalnym utworów, aby z każdej harmonii wydobyć maksimum brzmienia. Dzięki takiemu podejściu każdy interwał okazuje się jednostką niosącą określone nastroje, napięcia i rozwiązania, same w sobie stanowiące rodzaj mikroopowieści, a więc stawiające przed wykonawcą wyzwanie wymagające pełnego zaangażowania w działanie wokalne. Czerpiąc z tradycji muzycznych posługujących się skalami nierównomiernie temperowanymi, starają się wchodzić w głąb każdego dźwięku, przekraczając zachodnioeuropejskie myślenie o muzyce oparte na klawiaturze fortepianu. W swoim podejściu do pracy wokalnej kierują się przekonaniem, że muzyka może stać się namacalna, o ile uszanuje się pełnię potencjału poszczególnych harmonii. Dzięki takiemu podejściu muzyka staje się medium obiektywnej ekspresji.

W czerwcu odbędą się kolejne pokazy w Otwartej Przestrzeni Kultury, kościele pw. św. Jana Nepomucena.

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka  jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. W latach 2004–2023 współpracowała  z wrocławskim Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli realizowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzyła linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. W 2019 powołała VoiceLAB – laboratorium pracy z głosem, który od 2020 jest częścią rządowego francuskiego programu doskonalenia zawodowego dla artystów –  Qualiopi. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu Teorii Poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. W 2023 jej projekt  „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

Monika Kotecka_2-bwKrzysztof Paździora jest absolwentem Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Od ponad pięciu lat kontynuuje prace studyjne nad śpiewaniem polifonii gruzińskich z Aleksandrą Kotecką i Tomaszem Wierzbowskim. Asystował m.in. przy projekcie warsztatowym w ramach Nilüfer Theatre Festival w Turcji. Współpracuje z Teatrem Klinika Lalek oraz Wrocławskim Teatrem Piosenki pod kierownictwem Bogusława Klimsy.

Drewniany kościół pw. św. Jana Nepomucena został zbudowany na przełomie XV i XVI wieku i jest dziełem cieśli pochodzącego z Górnego Śląska. Stanowi doskonały przykład nowożytnego budownictwa drewnianego. Znajduje się w Parku Szczytnickim, w pobliżu Ogrodu Japońskiego i Hali Stulecia. Na początku XX wieku stanowił część wielkiej Wystawy Stulecia na ekspozycji poświęconej sztuce ogrodowej i cmentarnej. W 2014 roku rozpoczęły się prace rewitalizacyjne, dzięki którym udało się przywrócić jego dawny urok, utracony w wyniku wieloletnich zaniedbań i zniszczeń. Dzięki niedużym oknom do wnętrza kościółka dociera niewielka ilość światła z zewnątrz, zapewniając w środku kameralną atmosferę sprzyjającą intymności, zanurzeniu się w sobie, kontemplacji i pogłębionej pracy twórczej. Z inicjatywy Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego w kościele powstała Otwarta Przestrzeń Kultury, która jest udostępniona dla mieszkańców i turystów od wiosny do jesieni, oferując kameralne pokazy filmów, spotkania literackie i koncerty.

Otwarta Przestrzeń Kultury Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego to projekt społeczno-kulturalny realizowany we Wrocławiu od 2018 roku. Jego ideą jest wykorzystanie zabytkowego, drewnianego wnętrza kościoła pw. św. Jana Nepomucena i stworzenie w nim przestrzeni dla kultury i sztuki, w której bezpłatnie będą mogli uczestniczyć mieszkańcy miasta. Odbywają się tam pokazy filmowe, warsztaty, koncerty czy zwiedzanie obiektu z przewodnikiem. Otwarta Przestrzeń Kultury jest miejscem dostępnym dla wszystkich: ludzi młodych, seniorów czy rodzin z dziećmi.
www.facebook.com/OtwartaPrzestrzenKultury

Jak dojechać

Adres: Kościół pw. św. Jana Nepomucena, al. Dąbska, Park Szczytnicki we Wrocławiu

Dojazd komunikacją miejską:
tramwaje
linie 2, 10 (kierunek Zajezdnia Dąbie Czasoprzestrzeń/Krzyki): przystanek ZOO
linie 1, 4 (kierunek ZOO): przystanek ZOO

Z przystanku ZOO należy dojść pieszo ul. Wróblewskiego do ul. Kopernika, następnie z ul. Kopernika skręcić w lewo w al. Dąbską.

autobusy
linia 145 (kierunek Sępolno/Iwiny – rondo): przystanek Hala Stulecia
linia 146 (kierunek Bartoszowice/Gaj – pętla): przystanek Hala Stulecia

Z przystanku Hala Stulecia należy kierować się w stronę Hali Stulecia i Pergoli, następnie za Pergolą iść parkiem do al. Dąbskiej (należy przejść przez mostek nad fosą za Ogrodem Japońskim).

linia 115 (kierunek Wojnów (pętla)/Reja): przystanek Park Szczytnicki

Z przystanku Park Szczytnicki należy iść pieszo ul. Mickiewicza w stronę Hali Stulecia i skręcić w lewo w al. Dąbską.

Dojazd rowerem:
prywatnym lub miejskim (stacje Wróblewskiego/Teki, Wróblewskiego/ZOO)

Ze stacji Wróblewskiego/ZOO: należy dojść ul. Wróblewskiego do ul. Kopernika, następnie z ul. Kopernika skręcić w lewo w al. Dąbską.

Ze stacji Wróblewskiego/Teki: należy dojść ul. Wróblewskiego w stronę Hali Stulecia do ul. Kopernika, następnie z ul. Kopernika skręcić w lewo w al. Dąbską.

Galeria zdjęć

Współorganizator

VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach