Aktualnie jesteś: VoiceLAB

VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach

Otwarte próby pracy Aleksandry Koteckiej, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździory

Najbliższe wydarzenia
wt. 20/04/2021, 18:00 | online
Emisja próby pracy na Facebooku i YouTubie Instytutu Grotowskiego.
Nagranie dostępne będzie bezpłatnie od wtorku 20 kwietnia od godz. 18:00 do niedzieli 25 kwietnia do godz. 23:59. Czas trwania: 30 min
VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach
Fot. Monika Kotecka

Po kilkuletnich poszukiwaniach prowadzonych w ramach zamkniętej pracy  otwieramy drzwi naszego „laboratorium” i zapraszamy słuchaczy z zewnątrz. Nie nadajemy temu wydarzeniu formy koncertu, a otwartej próby. Koncert jest formą, która musi mieć pewną strukturę dramaturgiczną – i już sam ten fakt może potencjalnie zakłócić to, co chcemy osiągnąć w naszej pracy: pełne wydobycie tego, co w sposób obiektywny zawiera się w samej muzyce, przede wszystkim w harmonii, i co nie jest związane z interpretacją bądź oczekiwaniami odbiorców wobec wykonywanego materiału. Próby otwarte są dla nas przede wszystkim okazją do badania, jak przenosić jakości wypracowane w ramach głębokiej pracy laboratoryjnej, na sytuację wykonawczą.

Materiał, nad którym pracujemy w trakcie prób, jest wynikiem naszych wieloletnich poszukiwań, mających na celu wydobycie pełni potencjału kryjącego się w harmonii, oraz głębokiej fascynacji muzyką gruzińską. Uświadomiła nam ona, że daleko poza poprawnym, czystym śpiewem leży brzmienie pełniejsze, niosące o wiele więcej muzycznych znaczeń, a nawet zdolne zmieniać powietrze między śpiewającymi a słuchaczami w geometryczną mozaikę.

Przy zachowaniu pełnego skupienia i uważności, jakie właściwe są pracy laboratoryjnej, chcemy zaprosić słuchaczy z zewnątrz, by podzielić się z nimi nie tyle wynikami naszej pracy, ile raczej samym procesem poszukiwań w obrębie harmonii – nie ukrywając naszych pomyłek i wątpliwości, jakie spotykamy na co dzień. Chcemy badać, jak na nasze słyszenie wpływa obecność słuchających, gdyż to konieczny element naszej regularnej praktyki. Możemy ją porównać do treningu uszu: muzyka gruzińska stanowi punktem wyjścia do poszukiwań w obrębie subtelnej materii mikrostrojenia w polifonii – po to, by oddać sprawiedliwość harmonii jako medium obiektywnej ekspresji.

Cykl otwartych prób skierowany jest do wszystkich miłośników muzyki, zarówno praktyków, jak i teoretyków. Mamy nadzieję, że obserwowanie naszej metody pracy i jej procesu może być dla osób z zewnątrz treningiem słyszenia niezależnie od stopnia zaawansowania. Otwarte próby potrwają ok. 45 minut.

Zachęcamy do obejrzenia lekcji Trzeci wymiar polifonii dostępnej na platformie teatrzar.net: http://www.teatrzar.net/trzeci-wymiar-polifonii/

O próbie pracy nagranej w kwietniu 2021

Muzyka gruzińska urzekła nas swoim pięknem od samego początku – i potem długo zajęło nam zrozumienie, dlaczego tak się stało.

Gruzińska polifonia jest wyjątkowa pod wieloma względami. Bogata chromatyzacja i zmienność łamią w niej poczucie centrum tonacyjnego (osłabionego już na wstępie przez fakt, że poszczególne głosy z reguły zapisane są w różnych tonacjach; utwory zapisane w określonej tonacji rzadko dążą też do rozwiązania na tonikę). To właśnie za sprawą tego repertuar ów zawdzięcza swą różnorodność i nieprzewidywalność. Zmiany są tak częste i odbywają się tak naturalnie, że każą przypuszczać, iż przed przyjęciem zachodniego systemu zapisu w ogóle nie były traktowane w kategorii zmiany tonacji: wynikały raczej wprost z tradycji i uzusu, wszystkiego, co składało się na sumę gruzińskich wyobrażeń dotyczących muzyki. Wszystko to sprawia, że poziom złożoności kompozycji, jaki Zachód osiągnął między XIX a XX w., Gruzini osiągali już w średniowieczu – zderzenie zaś tej złożoności z naturalnością, wynikającą z głębokiego osadzenia w wieloletniej tradycji, szczególnie dla zachodniego ucha, wywołuje wrażenie obcowania z muzyką przesiąkniętą pięknem i tajemnicą.

Na tym odmiennym gruncie nie obowiązują też znane nam zasady organizacji samego materiału dźwiękowego, określające wielkość interwałów. Odmienne zależności między wysokością poszczególnych dźwięków sprawiają, że każdy akord, nawet konsonansowy, zawiera w sobie pewną dozę napięcia, a przebiegi melodyczne i wynikające z nich zmiany akordów są zawsze przechodzeniem od jednego stopnia napięcia do innego. Próby zrozumienia tej gradacji w każdym momencie każdego utworu są dla nas największym wyzwaniem i stanowią esencję pracy VoiceLAB-u.
Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski i Krzysztof Paździora

Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski i Krzysztof Paździora od ponad sześciu lat prowadzą wspólne poszukiwania w obrębie polifonii. W swoim laboratorium pracy z głosem VoiceLAB, skupiają się przede wszystkim na wymiarze wertykalnym utworów, aby z każdej harmonii wydobyć maksimum brzmienia. Dzięki takiemu podejściu każdy interwał okazuje się jednostką niosącą określone nastroje, napięcia i rozwiązania, same w sobie stanowiące rodzaj mikroopowieści, a więc stawiające przed wykonawcą wyzwanie wymagające pełnego zaangażowania w działanie wokalne. Czerpiąc z tradycji muzycznych posługujących się skalami nierównomiernie temperowanymi, starają się wchodzić w głąb każdego dźwięku, przekraczając zachodnioeuropejskie myślenie o muzyce oparte na klawiaturze fortepianu. W swoim podejściu do pracy wokalnej kierują się przekonaniem, że muzyka może stać się namacalna, o ile uszanuje się pełnię potencjału poszczególnych harmonii. Dzięki takiemu podejściu muzyka staje się medium obiektywnej ekspresji.

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: Ewangelie dzieciństwa“, Cesarskie cięcie”, Anhelli. Wołanie” oraz Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzy linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”,  a także prowadzi projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swoich poszukiwań dzieli się podczas warsztatów. Od 2019 prowadzi we Wrocławiu cykle rocznych warsztatów laboratoryjnej pracy VoiceLAB. Od 2020 ten program warsztatowy jest częścią francuskiego programu Qualiopi. Bada wpływ technik relaksacyjnych na pracę performera.

Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022  ukończyła kurs uprawniający do pracy jako terapeuta dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej.

 

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

Monika Kotecka_2-bwKrzysztof Paździora jest absolwentem Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Od ponad pięciu lat kontynuuje prace studyjne nad śpiewaniem polifonii gruzińskich z Aleksandrą Kotecką i Tomaszem Wierzbowskim. Asystował m.in. przy projekcie warsztatowym w ramach Nilüfer Theatre Festival w Turcji. Współpracuje z Teatrem Klinika Lalek oraz Wrocławskim Teatrem Piosenki pod kierownictwem Bogusława Klimsy.

Galeria zdjęć