Aktualnie jesteś: Warsztaty/VoiceLAB

VoiceLAB re-sources. Immersja, instynkt, improwizacja

Letnie warsztaty z Aleksandrą Kotecką i Tomaszem Wierzbowskim

śr.–niedz. 23–27.08.2023, 10.00–13.00, 15.00–18.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Zapisy do 11 sierpnia 2023
W językach polskim i angielskim

VoiceLAB re-sources. Immersja, instynkt, improwizacja
Fot. Tobiasz Papuczys

„VoiceLAB re-sources. Immersja, instynkt, improwizacja” to letnie pogłębione laboratorium warsztatowe skierowane do osób pracujących z głosem, performerów głosu i wszystkich, dla których głos jest ważnym, podstawowym środkiem ekspresji.

Praca z głosem jest niekończącym się poszukiwaniem. Wymaga ciągłego odświeżania inspiracji – szczególnie wtedy, gdy pracujemy z nim codziennie i mamy swoje stałe praktyki, wypracowane ścieżki, oczekiwania. Celem intensywnych warsztatów jest pogłębienie tych poszukiwań, w oparciu o założenie, że wszelkie surowce znajdują się w nas, bo to my jesteśmy źródłem dźwięku, a nasze ciało stanowi nieodłączną część tego fizycznego zjawiska.
Zależy nam na stworzeniu warunków pozwalających obserwować naturalny potencjał głosu i w pełni rozpoznawać jego fizyczny, namacalny charakter; odkrywać głos, który powstaje w ciele i obserwować jego właściwości, gdy wychodzi na zewnątrz, badając dźwięki zarówno w harmonii, jak i w relacji z ciszą.

Chcemy odkrywać i rozwijać instynkty, które istnieją przed oczekiwaniami i intelektem, stanowiąc podstawę pracy wokalnej; wychodzić poza utarte schematy i to, co wydaje nam się zrozumiałe. Zanurzyć się w sonosferze i przełamywać bariery, wierząc w fizyczny potencjał dźwięku i nieograniczone możliwości wyobraźni.

Będziemy pracować z:

  • technikami relaksacyjnymi, aby otwierać głos poprzez rozluźnianie oraz obudzić rezonatory,
  • mikrotonami, aby wyłuskać pełnię brzmienia z każdej harmonii,
  • komunikacją poprzez wibracje i naturalne instynkty muzyczne,
  • wspólnym budowaniem zdolności improwizacyjnych poprzez świadome poszukiwanie harmonii w konsonansach i dysonansach,
  • zagadnieniem poszukiwania indywidualnego charakteru głosu oraz głosu jako części całości,
  • nagraniami – zależy nam na obiektywizacji pracy z głosem, konfrontowaniu perspektywy wewnętrznej z zewnętrzną,
  • muzyką polifoniczną, wykorzystując gruzińską polifonię w jej naturalnych skalach,
  • muzyką elektroniczną, konfrontując głos z różnymi środowiskami harmonicznymi.

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. W latach 2004–2023 współpracowała z wrocławskim Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli realizowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzyła linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. W 2019 powołała VoiceLAB – laboratorium pracy z głosem, który od 2020 jest częścią rządowego francuskiego programu doskonalenia zawodowego dla artystów – Qualiopi. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu Teorii Poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. W 2023 jej projekt „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

Koszt: 1000 PLN (przy wpłacie zaliczki do 31 lipca 2023)

Koszt: 1300 PLN (przy wpłacie zaliczki do 11 sierpnia 2023)

O rezerwacji miejsca decyduje wpłata bezzwrotnej zaliczki w wysokości 300 PLN.

Prosimy o wypełnienie ►formularz zgłoszenia do dnia 11 sierpnia 2023. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Oferujemy zniżkę dla osób, które brały udział w poprzednich edycjach lub w innych warsztatach prowadzonych przez VoiceLAB. Zainteresowanych prosimy o kontakt mailowy voicelab2020@gmail.com.