Wykład Aleksandry Koteckiej w ramach Laboratorium percepcji, cyklu warsztatów i wykładów mistrzowskich Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań
pt. 19.04. 2024, 17.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Biosonologia bada wpływ dźwięku na ciało, dostrzegając nieograniczony potencjał wibracji. To nauka, która wyrasta z fascynacji fenomenem dźwięku, która sięga pierwotnych technik medycznych.
Biosonologia to terapia dźwiękiem oparta na stymulacji ciała falami o precyzyjnych częstotliwościach, znajdujących przełożenie na sposób funkcjonowania poszczególnych organów ciała, w tym mózgu.
Dźwięk, jako wibracja, to potężne narzędzie zdolne uruchomić organiczną odpowiedź organizmu, przygotowującą go do psychofizycznego wyrównania w kierunku homeostazy, otwierając tym samym dostęp do naszych najgłębszych zasobów (wraz z możliwością samoleczenia i kompensacji czynników stresowych).
Jednym z istotnych aspektów którymi zajmuje się biosonologia jest obserwacja oraz badanie wpływu stymulacji falą dźwiękową na stany świadomości, które charakteryzują się różnymi dominującymi częstotliwościami fal mózgowych – rytmicznych, powtarzalnych wzorców aktywności neuronalnej w ośrodkowym układzie nerwowym.
Choć ich rola wciąż nie jest w pełni zrozumiała, wykazano, że korelują z reakcjami emocjonalnymi, kontrolą motoryczną i przekazywaniem informacji, a także mają wpływ na pamięć, percepcję i szereg funkcji poznawczych.
Wibracja dotyka naszego ciała na wielu poziomach, bez względu na to, czy ją słyszymy, czy jest poza dostępnym nam progiem słyszalności.
Dzięki temu sesje biosonologii to głęboka stymulacja całego ciała i wszystkich jego układów, wywierająca wpływ zarówno na percepcję (postrzeganie świata zewnętrznego), jak i na interocepcję (czucie głębokie ciała).
Aleksandra Kotecka jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 roku rozpoczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Academy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu teorii poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. Od lat bada wpływ technik relaksacyjnych na pracę performera, realizując programy warsztatowe w Polsce i Francji. Kuratorka Festiwalu ciszy, którego pierwsza edycja odbyła się w kwietniu 2024 roku, oraz programu badawczo-artystycznego „Przestrzeń styku//interface”, którego celem jest badanie relacji twórczej między człowiekiem a algorytmem. W 2023 roku jej projekt „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.