Aktualnie jesteś: Projekty/Otwarty Uniwersytet Poszukiwań/VoiceLAB

Wibracja. Percepcja. Ekspansja.

Wykład Aleksandry Koteckiej w ramach Laboratorium percepcji, cyklu warsztatów i wykładów mistrzowskich Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań

pt. 19.04. 2024, 17.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Wibracja. Percepcja. Ekspansja.
fot. Tobiasz Papuczys

Biosonologia bada wpływ dźwięku na ciało, dostrzegając nieograniczony potencjał wibracji. To nauka, która wyrasta z fascynacji fenomenem dźwięku, która  sięga pierwotnych technik medycznych.

Biosonologia to terapia dźwiękiem oparta na stymulacji ciała falami o precyzyjnych częstotliwościach, znajdujących przełożenie na sposób funkcjonowania poszczególnych organów ciała, w tym mózgu. 

Dźwięk, jako wibracja, to potężne narzędzie zdolne uruchomić organiczną odpowiedź organizmu, przygotowującą go do psychofizycznego wyrównania w kierunku homeostazy, otwierając tym samym dostęp do naszych najgłębszych zasobów (wraz z możliwością samoleczenia i kompensacji czynników stresowych).

Jednym z istotnych aspektów którymi zajmuje się biosonologia jest obserwacja oraz badanie wpływu stymulacji falą dźwiękową na stany świadomości, które charakteryzują się różnymi dominującymi częstotliwościami fal mózgowych – rytmicznych, powtarzalnych wzorców aktywności neuronalnej w ośrodkowym układzie nerwowym. 

Choć ich rola wciąż nie jest w pełni zrozumiała, wykazano, że korelują z reakcjami emocjonalnymi, kontrolą motoryczną i przekazywaniem informacji, a także mają wpływ na pamięć, percepcję i szereg funkcji poznawczych.

Wibracja dotyka naszego ciała na wielu poziomach, bez względu na to, czy ją słyszymy, czy jest poza dostępnym nam progiem słyszalności.

Dzięki temu sesje biosonologii to głęboka stymulacja całego ciała i wszystkich jego układów, wywierająca wpływ zarówno na percepcję (postrzeganie świata zewnętrznego), jak i na interocepcję (czucie głębokie ciała).

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka  jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. W latach 2004–2023 współpracowała  z wrocławskim Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli realizowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzyła linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. W 2019 powołała VoiceLAB – laboratorium pracy z głosem, który od 2020 jest częścią rządowego francuskiego programu doskonalenia zawodowego dla artystów –  Qualiopi. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu Teorii Poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. W 2023 jej projekt  „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.