Aktualnie jesteś: Teatr społeczny – nowe drogi. Dialog praktyków z Polski i Rosji
Wykład Eleny Kowalskoj i Kristiny Matwienko i rozmowa z zaproszonymi gośćmi, podsumowujące projekt „Teatr społeczny – nowe drogi. Dialog praktyków z Polski i Rosji”
sob. 13/11/2021, 14:00–17:30 (CEST)
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena | online na platformie Zoom
W językach polskim i rosyjskim z tłumaczeniem
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Transmisja na Facebooku Instytutu Grotowskiego
Uczestnicy spotkania będą dyskutować na temat efektywności teatru społecznego. Rządy często wspierają teatr społeczny, ale jednocześnie ograniczają wydatki socjalne. Czy w tych okolicznościach teatr społeczny nie jest imitacją zmiany? Jak oceniasz skuteczność projektu społecznego w Polsce i Rosji? Jak planowana jest zmiana społeczna w teatrze społecznym i czy zmiany są monitorowane w praktyce? W końcu jakie zmiany wprowadził już teatr społeczny do społeczeństwa w Polsce i Rosji?
Po wykładzie, ok. godz. 16:30, odbędzie się rozmowa z udziałem prelegentek i Dariusza Klechowskiego; prowadzenie: Jarosław Siejkowski.
Elena Kowalskaja jest teatrologiem, ukończyła wydział badań teatralnych Rosyjskiej Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej, gdzie tworzy obecnie bieg historii awangardy. W latach 2000–2010 była redaktorem działu teatralnego w moskiewskim magazynie Afisha. W latach 2000 była dyrektorem artystycznym Festiwalu Nowego Teatru; była dyrektorem artystycznym festiwalu The Lubimovka Young Russian Playwrights i innych projektów w Rosji dotyczących teatru dokumentalnego, nowego pisarstwa i młodej reżyserii. Była członkiem rady doradczej i jury festiwalu Złota Maska; kuratorką programu Russian Case festiwalu Złota Maska; ekspertem Ministerstwa Kultury. Od 2013 była dyrektorem artystycznym, od 2020 jest producentem wykonawczym Centrum Meyerholda w Moskwie. Od 2020 roku prowadzi program magisterski „Teatr społeczny” w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej – GITIS (Moskwa).
Kristina Matwienko ukończyła wydział badań teatralnych Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej w Petersburgu. W latach 2004–2007 była redaktorem działu teatralnego w moskiewskim magazynie Time Out. Była także dyrektorem artystycznym Festiwalu Nowego Teatru oraz selekcjonerką na Festiwalu Młodych Dramaturgów Lyubimovka W 2010 roku obroniła pracę doktorską „Filmografia teatru: historia i nowoczesność” (Państwowa Akademia Sztuki Teatralnej w Petersburgu).Była członkiem rady doradczej Festiwalu Złotej Maski; kuratorka programu Russian Case Festiwalu Złotej Maski; kurator Festiwalu Maska Plus w ramach Festiwalu Złota Maska.W 2015 roku objęła kuratorstwo Szkoły Współczesnych Widzów i Słuchaczy Elektroteatru im. K. S. Stanisławskiego.Od 2020 roku prowadzi program magisterski „Teatr Społeczny” w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej – GITIS (Moskwa).
Dariusz Klechowski z wykształcenia literaturoznawca, w praktyce zawodowej nauczyciel, wykładowca, aktor teatru pantomimy i performer, dyplomata i menedżer kultury. Zajmował się twórczością Witolda Gombrowicza i Juliana Stryjkowskiego. W latach 1992–2003 łączył pracę w szkole z prowadzeniem teatru młodzieżowego. Był też aktorem teatru pantomimy: Teatr Dłoni w Łodzi. Potem pracował jako wykładowca języka polskiego i polskiej literatury na Syberyjskim Uniwersytecie Federalnym w Krasnojarsku na Syberii. Był koordynatorem polskich wydarzeń kulturalnych na Syberii z ramienia Instytutu Adama Mickiewicza. W latach 2009–2015, już jako pracownik Instytutu Adama Mickiewicza był odpowiedzialny za projekty kulturalne w Rosji i na Białorusi. Koordynował, m.in. współpracę z festiwalem teatralnym „Złota Maska”. W latach 2015–2019 był dyrektorem Instytutu Polskiego w Moskwie. Krąg jego zainteresowań to polska i rosyjska literatura współczesna, różne formy teatru zaangażowanego w Polsce i Rosji oraz tematyka syberyjska w historii i literaturze.
sob. 13/11/2021, 14:00
Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.