Aktualnie jesteś: Projekty / VoiceLAB

Wtargnięcia

Koncert Aleksandry Koteckiej

9.12.2023
Centrum Sztuki Wro (ul. Widok 7, Wrocław)

Wstęp wolny

Wtargnięcia
fot.Tobiasz Papuczys

Projekt „Wtargnięcia” zakłada muzyczne przenikania sakralnej muzyki prawosławnej do przestrzeni nieoczywistych. Odkrywanie sakralności tam, gdzie jej na co dzień nie szukamy, kolażowego nakładania sacrum i profanum jak dwóch różnych slajdów. Jest zanurzeniem się w tradycyjnym jednogłosowym materiale prawosławnym i zderzeniem jego prostoty z rozbudowanym materiałem harmonicznym – poszukiwaniem punktów odniesienia dla samotnego głosu w gęstej harmonii oraz w ciszy, ciągłym szukaniem relacji i oparcia. Dźwięki miasta, wkraczając nieubłagalnie i stale w przestrzeń dźwiękową projektu, staną się częścią żywej tkanki muzycznej, przenikając ją i zmieniając za każdym razem. Miasto staje się partnerem do dialogu muzycznego i improwizacji. Projekt ma na celu wyczulić słuchacza na gęstą tkankę dźwiękową przestrzeni miejskiej, którą zazwyczaj się ignoruje.
Fascynują mnie miejskie przestrzenie użytkowe: garaże, łączniki, korytarze stworzone i zaprojektowane z prozaicznych i przyziemnych celów, po to żeby usprawniać, ułatwiać, poprawiać funkcjonalność. Stoją nisko w hierarchii estetyki i designu, najczęściej surowe i proste. Jednak, gdy stają się puste, jest w nich coś pociągającego i wołającego, coś co każe się zatrzymać i zajrzeć do środka. Pustoszejąc, tracąc funkcjonalność, zyskują dodatkowy wymiar, co wieczór w rytmie dobowym stają się świątyniami miasta. Fascynuje mnie ich akustyka, przerysowana i podbita jak w gotyku, oraz to, jak w środku mieszają się dźwięki miasta: łagodnie wypływając i odbijając się od surowych, płaskich ścian. Fascynuje mnie głos, który może w nich rozbrzmieć i wypełnić je, na przekór funkcji.

Aleksandra Kotecka

Projekt realizowany w ramach Stypendium Miejskiego Prezydenta Miasta

Wtargnięcia…zobacz VIDEO!

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: Ewangelie dzieciństwa“, Cesarskie cięcie”, Anhelli. Wołanie” oraz Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzy linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”,  a także prowadzi projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swoich poszukiwań dzieli się podczas warsztatów. Od 2019 prowadzi we Wrocławiu cykle rocznych warsztatów laboratoryjnej pracy VoiceLAB. Od 2020 ten program warsztatowy jest częścią francuskiego programu Qualiopi. Bada wpływ technik relaksacyjnych na pracę performera.

Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022  ukończyła kurs uprawniający do pracy jako terapeuta dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej.

 

14–20.08.2023 rezydencja w Bulvarach
23–30.09. 2023 rezydencja w Bulvarach
30.09.2023 koncert w Bulvarach połączony z otwartymi sesjami biosonologii
16–22.10.2023 sesje nagraniowe, interwencje muzyczne na klatce schodowej Studia na Grobli
13–17.11.2023 rezydencja w Bulvarach
28.11.2023 sesja pracy oraz nagraniowa w przestrzeni Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego
4–9.12.2023 sesja pracy oraz nagraniowa w Centrum Sztuki Wro
9.12.2023 koncert w Centrum Sztuki Wro