Wykład II  prof. dr hab. Małgorzaty Leyko w ramach OUP

20/02/2012 {poniedziałek} 17:00
Sala Kinowa

Kolonia artystów Mathildenhöhe założona została w 1900 przez księcia Hesji i Nadrenii Ernsta Ludwiga, a jej celem było wykształcenie przez artystów jednolitego stylu, obejmującego wszystkie formy kultury duchowej i materialnej w celu osiągnięcia „dzieła sztuk połączonych” – na równi życia i sztuki. Jednak idea znoszenia antagonizmów w relacjach społecznych przez estetyzację życia poniosła klęskę przede wszystkim ze względów ekonomicznych. Manifestacją idei przewodniej kolonii artystów było odegrane na inaugurację jej działalności przedstawienie-oratorium ZnakGeorga Fuchsa i Petera Behrensa. Było ono wystawione w pierwszą rocznicę śmierci Friedricha Nietzschego, którego filozofia sztuki i koncepcja kultury wyznaczały główny kierunek odnowy duchowo-społecznej dla artystów skupionych w Darmstadt. Pod wpływem Nietzschego Peter Behrens głosił, że styl jest „symbolem całościowego odczuwania, jednorodnego pojmowania życia w danym czasie i objawia się tylko w uniwersum wszystkich sztuk. Harmonijne zespolenie wszystkich sztuk jest pięknym symbolem silnego narodu”. Poddane analizie jednorodne stylistycznie przedstawienie Georga Fuchsa i Petera Behrensa (na podstawie rekonstrukcji z roku 2001) ukazuje koherencję symboliki na różnych poziomach funkcjonowania dzieła. Ci sami twórcy opracowali także założenia estetyczne tzw. „sceny stylowej”, które z powodów nieporozumień personalnych nie zostały jednak wypróbowane w Darmstadt, sprawdziły się natomiast na innych scenach (m.in. w Künstlertheater w Monachium) i wpłynęły na rozwój XX-wiecznej sceny umownej – „sceny mocno uproszczonej i raczej pięknej aniżeli nastawionej na pełną iluzję” (J. Bab).

Fot. ze zbiorów prywatnychMałgorzata Leyko – kulturoznawca i teatrolog, pracuje w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego; zajmuje się badaniami nad teatrem niemieckojęzycznym w XIX i XX wieku, teatrem żydowskim w Polsce, polsko-niemieckimi stosunkami teatralnymi, teatrem jako instytucją oraz tańcem i ruchem w teatrze. Zagadnieniom tańca poświęciła m.in. pionierskie na gruncie polskim publikacje dotyczące Oskara Schlemmera i jego poszukiwań w Bauhausie: „Warsztat teatralny i scena Bauhausu” [w:] „W kręgu zagadnień awangardy”, t. 3, red. G. Gazda i R. Kluszczyński (Łódź 1990); „Przestrzeń sceniczna jako funkcja formy, barwy i ruchu. «Balet triadyczny» na tle koncepcji teatru Oskara Schlemmera” [w:] „W kręgu zagadnień awangardy”, t. 5, red. G. Gazda i M. Leyko (Łódź 1995); „I Am not a Worshiper of Dionysius” [w:] „Modern Theatre in Different Cultures”, red. E. Udalska (Warszawa 1997); wydała antologię: O. Schlemmer, „Eksperymentalna scena Bauhausu”, wstęp, przeł. i oprac. M. Leyko (Gdańsk 2010). Była jednym z kuratorów wystawy „Schlemmer / Kantor” w Cricotece (2016/2017). W książce „Teatr w krainie utopii. Monte Verità, Mathildenhöhe, Hellerau, Goetheanum, Bauhaus”, (Gdańsk 2012) zajmowała się także wczesnymi poszukiwaniami R. Labana, współpracą É. Jaques-Dalcroze’a z A. Appią w Hellerau, eurytmią R. Steinera i sceną Bauhausu. W latach 2015–2020 kierowała zespołem przygotowującym „Słownik tańca współczesnego” (w druku).