Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Semestry autorskie / Gender – dramat – teatr

Performans płci w społeczeństwie spektaklu. Poskromienie złośnicy w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego

Zajęcia I dr Agaty Adamieckiej-Sitek w ramach OUP

10/03/2011 {czwartek} 17:00 
Sala Kinowa

Wstęp wolny

Literatura podstawowa:
Jacek Kochanowski: Spektakl i wiedza. Perspektywa społecznej teorii queer, Wydawnictwo „Wschód-Zachód”, Łódź 2009, tu szczególnie rozdział:O Spektaklu. „Performance studies” a społeczna teoria queer.
Judith Butler: Zapisy na ciele, wywrotowe odgrywanie; Krytycznie „Queer”, [w:] Teorie literatury XX wieku. Antologia, pod redakcją Anny Burzyńskiej, Pawła Markowskiego, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
Wojciech Baluch, Małgorzata Sugiera, Joanna Zając: Dyskurs, postać i płeć w dramacie, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002, tu szczególnie rozdział:W pułapce roli społecznej: „Poskromienie złośnicy” Szekspira.

Literatura uzupełniająca:
Judith Butler: Uwikłani w płeć, przełożyła Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
Joanna Mizielińska: (De)konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004, tu szczególnie rozdziały: Płeć kulturowa jako imaitacja imitacjiPerformatywność płci.
Monika Kwaśniewska: Od wstrętu do sublimacji. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego w świetle teorii Julii Kristevej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, tu szczególnie rozdział: „Poskromienie złośnicy”: rozpoznanie abiektu.
Małgorzata Sugiera: Inny Shakespeare, Księgarnia Akademicka, Kraków 2009, tu szczególnie rozdział: Lektury i konteksty lektur.

Dr Agata Adamiecka-Sitek – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim; autorka książki Teatr i tekst. Inscenizacja w teatrze postmodernistycznym (2006). Pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie prowadzi projekty naukowe, między innymi Inną Scenę – program genderowych i queerowych badań nad polskim teatrem. Jest redaktorem towarzyszącej programowi serii wydawniczej: Kobiety w historii i współczesności teatru polskiego(2006), Ciało, płeć, pożądanie. Tożsamość seksualna i tożsamość płci w polskim teatrze i dramacie (2008), Konstelacje rodzinne. Obraz rodziny w polskim dramacie i teatrze w perspektywie gender i queer (2009).