Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Semestry autorskie / Gender – dramat – teatr

Płeć performera, czyli uniwersalizacja męskiego doświadczenia. Książę Niezłomny i Apocalypsis cum figuris Jerzego Grotowskiego

Zajęcia III dr Agaty Adamieckiej-Sitek w ramach OUP

19/05/2011 i 9/06/2011 {czwartek} 17:00 
Sala Kinowa

Wstęp wolny

 

Literatura podstawowa:
Jerzy Grotowski:  Aktor ogołocony, [w:] Teksty z lat 1965–1969. Wybór, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1999.
Jerzy Grotowski: Performer, [w:] Teksty z lat 1965–1969. Wybór, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1999.
Richard Schechner: Kameleon, szaman, łgarz, artysta, mistrz, przełożyła Joanna Krakowska-Narożniak, „Dialog” 1999, nr 6, 71-97.
Luce Irygaray: Rynek kobiet, „Przegląd filozoficzno-literacki” 2003 nr 1.
Eve Kosofsky-Sedgwick: Męskie pragnienie homospołeczne i polityka seksualności, przełożył Adam Ostolski, „Krytyka polityczna 2005 nr 9-10.

Literatura uzupełniająca:
Pierre Bourdieu: Męska dominacja, przełożyła Lucyna Kopciewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2004.
Julia Kristeva: Ta niewiarygodna potrzeba wiary, przełożyła Anna Turczyn, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010.

Dokumentacja DVD omawianych spektakli dostępna będzie w Czytelni Instytutu Grotowskiego. Godziny otwarcia czytelni: poniedziałek-piątek, godz. 10.00–15.00.

Dr Agata Adamiecka-Sitek – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim; autorka książki Teatr i tekst. Inscenizacja w teatrze postmodernistycznym (2006). Pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie prowadzi projekty naukowe, między innymi Inną Scenę – program genderowych i queerowych badań nad polskim teatrem. Jest redaktorem towarzyszącej programowi serii wydawniczej: Kobiety w historii i współczesności teatru polskiego(2006), Ciało, płeć, pożądanie. Tożsamość seksualna i tożsamość płci w polskim teatrze i dramacie (2008), Konstelacje rodzinne. Obraz rodziny w polskim dramacie i teatrze w perspektywie gender i queer (2009).