Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Semestry autorskie / Gender – dramat – teatr

Świat bez kobiet, czyli patriarchat bezpotomny. Oresteja w reżyserii Jana Klaty

Zajęcia II dr Agaty Adamieckiej-Sitek w ramach OUP

14/04/2011 {czwartek} 17:00 
Sala Kinowa

Wstęp wolny

 

Literatura podstawowa:
Luce Irigaray: Ciało w ciało z matką, przełożyła Agata Araszkiewicz, Wydawnictwo eFKa, Kraków 2000.
Agata Araszkiewicz: Czarny ląd czarnego kontynentu, [w:] Ciało, płeć, literatura, pod redakcją Magdaleny Hornung, Marcina Jędrzejczaka, Tadeusza Korsaka, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001.
Nancy K. Miller: Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, [w:] Teorie literatury XX wieku. Antologia, pod redakcją Anny Burzyńskiej, Pawła Markowskiego, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.

Literatura uzupełniająca:
Adrienne Rich: Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i intuicja,  przełożyła Joanna Mizielińska, Wydawnictwo Sic! Warszawa 2000, tu szczególnie rozdziały: Królestwo ojców i Matka i syn, kobieta i mężczyzna.
Sue-Ellen Case: Feminism and Theatre, Palgrave Macmillian 2008, tu szczególnie rozdział: Traditional history: A Feminist Deconstruction.
Jane Gallop: The Fathers Seduction
, [w:] Feminisms. An anthology of literary theory and criticism, ed. Robyn R. Warhol, Diane Prince Herndl, Rutgers University Press, New Brunswick 1997.
Paweł Dybel: Zagadka „drugiej płci”, Wydawnictwo Universitas 2007, tu szczególnie rozdział: Pytanie o relację „kobiecego” i „męskiego” w kulturze.

Dr Agata Adamiecka-Sitek – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim; autorka książki Teatr i tekst. Inscenizacja w teatrze postmodernistycznym (2006). Pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie prowadzi projekty naukowe, między innymi Inną Scenę – program genderowych i queerowych badań nad polskim teatrem. Jest redaktorem towarzyszącej programowi serii wydawniczej: Kobiety w historii i współczesności teatru polskiego(2006), Ciało, płeć, pożądanie. Tożsamość seksualna i tożsamość płci w polskim teatrze i dramacie (2008), Konstelacje rodzinne. Obraz rodziny w polskim dramacie i teatrze w perspektywie gender i queer (2009).