Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Zarzewie

Warsztaty Studia Kokyu prowadzone przez Przemysława Błaszczaka, w asyście Karoliny Brzęk i Joanny Kaczmarek

Zarzewie
Fot. Karol Jarek

Miejsce, w którym coś się zaczyna tlić. Miejsce, w którym znajduję się dziś ze swoją pracą. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja i wysiłek. Doświadczenia zawodowe, jakie dotąd zebrałem, stawiają jednocześnie wyzwanie, by uważnie się im przyjrzeć i poddać próbie. Jest to krok ku głębszemu ich zrozumieniu, a może pozostawieniu niektórych doświadczeń na zawsze za sobą. Zarzewie może być okazją do podjęcia takiej próby. Wraz z Karoliną Brzęk i Joanną Kaczmarek chcemy się podzielić naszymi intuicjami i doświadczeniami wynikającymi z codziennej pracy w Studiu Kokyu i nad naszym nowym projektem „Halo?”.
Przemysław Błaszczak

Elementy warsztatów:

  • Trening wypracowany w ramach prowadzonej przez Przemysława Błaszczaka ścieżki w Studiu Dwóch Ścieżek – precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem
  • Stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, wzajemnemu słuchaniu w ruchu; podstawowy poziom tej praktyki nazywam strojeniem
  • Ciało poruszone – polega na długim (15–30 min) pozostawaniu w intensywnym ruchu, któremu towarzyszy muzyka; praktyka ta ma na celu kultywowanie najbardziej podstawowego poziomu ekspresji i szczerości
  • Trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i na subtelnych relacjach związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz relacjami poprzez inne fizyczne kanały komunikacji
  • Laboratorium ruchu, na które składają się:
    – Mechanika ciała – rozpoznawanie mechanizmów i fizycznych uwarunkowań naszego sposobu poruszania się oraz próba zmiany nawykowych form ruchu poprzez świadomą pracę indywidualną, jak i dzięki zaufaniu i wsłuchaniu w partnera
    – Mobilność – trening fizyczny ukierunkowany na odkrywanie niecodziennych sposobów poruszania się
  • Improwizacja i tworzenie struktur działań, mogących posłużyć jako zalążek materiału scenicznego
  • Praca z głosem, aktywacja rezonatorów, nauka tradycyjnych pieśni oraz rytmika i podstawy wiedzy o muzyce i fizyce dźwięku

Warsztaty mają charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej. Adresowane są do osób zainteresowanych pracą z ciałem i głosem, łączeniem fizycznego i wokalnego aspektu rzemiosła aktorskiego.

Więcej informacji: facebook.com/witajwmoimdomu

Fot. Anita Szymańska

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego  (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.

Fot. Krzysztof WinciorekKarolina Brzęk jest tancerką i aktorką fizyczną. Ukończyła Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne i Społeczne na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. W latach 2013–2019 związana z Instytutem Grotowskiego – najpierw jako uczestniczka programu badawczego „BodyConstitution”, potem asystentka w laboratorium treningu fizycznego aktora Studia Kokyu. Brała udział i współtworzyła projekty z zakresu teatru fizycznego, tańca współczesnego, performansu i teatru edukacyjnego, m.in. „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm” (Instytut Grotowskiego, 2016), „OR ID” (Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, 2017), „Performans międzygatunkowy” (2019), „MAPA” (2018–2019), „Siłaczka” (instalacja performatywna, 2019).Od 2019 roku współpracuje z reżyserem Grzegorzem Grecasem i dramaturżką ruchu Małgorzatą Rostkowską, angażując się w projekty teatralne związane z kulturą Głuchych i polskim językiem migowym. Jako performerka współtworzyła „Migawki z Wrocławia” (2019) oraz „W dwóch językach polskich” (spektakl grany w języku polskim i polskim języku migowym, 2020).

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest  aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek  swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu,  gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 20202021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody  „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem  „Zasłużona dla Kultury Polskiej”.  W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

Galeria zdjęć