Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Zarzewie. IV Letnia Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka w asyście Marty Horyzy

niedz.–czw. 24.07 – 4.08.2022
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Zapisy do 30 czerwca
W językach polskim i angielskim

Zarzewie. IV Letnia Szkoła Studia Kokyu
Fot. Dominik Kurzyński AQQ.MEDIA

IV Letnia Szkoła Studia Kokyu to dwanaście dni intensywnego treningu fizycznego i głosowego skoncentrowanego na odnalezieniu/zbudowaniu obecności aktora-performera w zespole, rozbudzeniu wewnętrznej energii i kreatywnej wyobraźni w pracy z ruchem, głosem, słowem i pieśnią. Szkoła będzie miała charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej.

Prowadzący, Joanna Kurzyńska, Marie Walker i Przemysław Błaszczak w asyście Marty Horyzy, są doświadczonymi performerami i pedagogami teatru. Stanowią trzon Studia Kokyu i nieustannie pogłębiają swoją praktykę. Przeprowadzą uczestników warsztatów przez indywidualną, a zarazem wspólną, zespołową, artystyczną podróż do tlącego się zarzewia – miejsca, z którego swój początek bierze płomień świadomego procesu kreatywnego. Miejsca, w którym jestem dziś ja – mój oddech, moje ciało, mój głos. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja, wysiłek i czas. „Zarzewie” może być okazją do podjęcia próby zatroszczenia się o ten początek, centrum. Powód rozpoczęcia ruchu, wzięcia oddechu, wydania z siebie dźwięku.

Elementy pracy:

  • trening Kokyu – trening pozwalający skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służący budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
  • stado, czyli bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, podstawowy poziom tej praktyki nazywany strojeniem; budzi globalne słuchanie całego ciała, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
  • trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
  • elementy aikido – japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak i z bronią: bokkenem i – japońskim drewnianym mieczem i kijem;
  • Voice In Progress – autorski program badawczy Joanny Kurzyńskiej, łączący w sobie techniki uwalniania głosu przez intensywną pracę z oddechem, świadomością ciała i wyobraźnią (praca oparta na elementach metod Kristin Linklater, Emmy Bonnici, nauczycieli Roy Hart Theatre);
  • oddech-głos-śpiew – elementy w procesie odnowienia właściwych nawyków w pojmowaniu swojego głosu jako narzędzia komunikacji, jego funkcjonowania i możliwości w życiu codziennym oraz na scenie;
  • rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
  • harmonia wspólnego śpiewu – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji. Dodatkowym aspektem są doświadczenia przeżywania zespołowo spędzanego czasu na współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
  • improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, mogących posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.

Trening fizyczny ma na celu obudzić świadomość potencjału ruchowego uczestników, wewnętrznego widzenia i słyszenia siebie/partnera/zespołu. Trening głosowy i praca z pieśniami pozwolą skupić się na głosie jako narzędziu komunikacji w codziennym życiu.

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest  aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek  swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu,  gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 20202021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody  „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem  „Zasłużona dla Kultury Polskiej”.  W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.

Fot. Anita Szymańska

Marie Walker to brytyjsko-polska aktorka i absolwentka Rose Bruford College w Londynie. Rozpoczęła swoją pracę w Instytucie Grotowskiego w Studio Kokyu, gdzie w latach 2019–2024 kontynuowała badania nad treningiem performerów opartym na sztuce walki aikido i pieśni polifonicznej.
Jest współautorką i aktorką spektakli Studio Kokyu: „I come to you River: Ophelia Fractured” (2020–2023) i „Akcja Medea” (2022–2024). Wzięła udział w spektakl Teatru ZAR „Back to Becket” (2022) oraz „Pokojówki” (2024) w reżyserii Jarosława Freta.
Pracuje również jako pedagog i współprowadziła warsztaty w ramach programów edukacyjnych Studio Kokyu oraz, współprowadzi warsztaty „Voices of Chorus”, oparte na treningu zespołowym i pieśni polifonicznej. Uprawia tradycyjną sztukę walki Aikido – w Dojo Wrocław Aikikai, pod opieką Sensei Piotra Masztalerza (6. Dan).
Obecnie kontynuuje swoją pracę jako aktorka i praktykantka, eksplorując praktyki znalezione w sztuk walki, ruchu i tradycyjnej pieśni w celu uwolnienia psychofizycznych możliwości performerów.

Fot. Anita Szymańska

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego  (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.

Marta Horyza

Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyk, pedagog.
Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji (Two-Year Professional Conservatoire Training).
Od 2016 roku aktywnie uczestniczy w pracy Singing as Life Practice prowadzonej przez Emmę Bonnici.
Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku; współtworzyła i grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady spektaklu „I Come to You River – Ophelia Fractured”, a obecnie uczestniczy w pracy nad „Action Medea”. Na ścieżce edukacyjnej Studia, Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.

Harmonogram

8.00–8.45 śniadanie
9.00–10.00 trening Kokyu
10.15–13.00 sesja pracy
13.00–15.00 przerwa obiadowa
15.00–18.00 sesja pracy
18.30–19.30 kolacja
19.30–21.00 harmonia wspólnego śpiewu, dyskusje, projekcje, relaksacja, czas wolny

Przyjazd do Brzezinki 24 lipca późnym popołudniem, wyjazd 4 sierpnia rano. Gwarantowany transport z centrum Wrocławia do Brzezinki i z powrotem.
Prowadzący przewidują jeden dzień wolny w trakcie warsztatu (regeneracja, spacery, czas na pracę własną). Nie zapewniamy wtedy transportu do Wrocławia.

Ćwiczenia odbywają się głównie boso, w wygodnych strojach treningowych (długie spodnie bez guzików, pasków i zamków).

Ponieważ początek września bywa chłodniejszy, należy przygotować odzież na niższą temperaturę, deszcz, a także środki na komary.

Warsztaty będą prowadzone w językach polskim i angielskim.

Koszt: 2500 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki do 15 czerwca 2022)
Koszt: 2850 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki między 15–30 czerwca 2022)

Cena obejmuje pełne wyżywienie i noclegi. Uczestnicy wspólnie przygotowują śniadania i kolacje, a także sprzątają salę do ćwiczeń.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 czerwca 2022 do Przemysława Błaszczaka na adres: studiokokyu@gmail.com. Decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona. Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata bezzwrotnej zaliczki w wysokości 50% kwoty. Telefon kontaktowy: +48 661 927 323

Warsztaty odbędą się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.

Leśna baza sprzyja zatopieniu się w ciszy wśród otaczającej natury – lasów, jezior, leśnych strumyków, w oddaleniu od miejskiego hałasu. Cisza stwarza możliwość przyjrzenia się sobie i usłyszenia siebie, bycia tu i teraz.

Galeria zdjęć