Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka w asyście Marty Horyzy
niedz.–czw. 24.07 – 4.08.2022
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Zapisy do 30 czerwca
W językach polskim i angielskim
IV Letnia Szkoła Studia Kokyu to dwanaście dni intensywnego treningu fizycznego i głosowego skoncentrowanego na odnalezieniu/zbudowaniu obecności aktora-performera w zespole, rozbudzeniu wewnętrznej energii i kreatywnej wyobraźni w pracy z ruchem, głosem, słowem i pieśnią. Szkoła będzie miała charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej.
Prowadzący, Joanna Kurzyńska, Marie Walker i Przemysław Błaszczak w asyście Marty Horyzy, są doświadczonymi performerami i pedagogami teatru. Stanowią trzon Studia Kokyu i nieustannie pogłębiają swoją praktykę. Przeprowadzą uczestników warsztatów przez indywidualną, a zarazem wspólną, zespołową, artystyczną podróż do tlącego się zarzewia – miejsca, z którego swój początek bierze płomień świadomego procesu kreatywnego. Miejsca, w którym jestem dziś ja – mój oddech, moje ciało, mój głos. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja, wysiłek i czas. „Zarzewie” może być okazją do podjęcia próby zatroszczenia się o ten początek, centrum. Powód rozpoczęcia ruchu, wzięcia oddechu, wydania z siebie dźwięku.
Elementy pracy:
Trening fizyczny ma na celu obudzić świadomość potencjału ruchowego uczestników, wewnętrznego widzenia i słyszenia siebie/partnera/zespołu. Trening głosowy i praca z pieśniami pozwolą skupić się na głosie jako narzędziu komunikacji w codziennym życiu.
Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka. Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracuje m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, a jako skrzypaczka z wrocławskimi Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim i grupą perkusyjną Mamatucada. Obecnie związana ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?”) oraz neTTheatre w Lublinie (spektakl „The Hideout/Kryjówka”). Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Autorka cyklu „Harmonia wspólnego głosu” realizowanego na Dolnym Śląsku od roku 2017. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater. Uhonorowana medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” w grudniu 2021 roku.
Marie Walker jest brytyjską aktorką, absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Podczas studiów przez pół roku uczyła się na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Po ukończeniu nauki wystąpiła na międzynarodowym festiwalu teatralnym Edinburgh Fringe w spektaklu „Limbo”, reżyserowanym przez Teresę i Andrzeja Wełmińskich. W 2019 roku przeprowadziła się do Polski i rozpoczęła współpracę ze Studiem Kokyu.
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występował w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.
Marta Horyza jest pełną pasji artystką. Twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyczka, również poprzez prowadzenie rozmaitych warsztatów. Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji. Obecnie współtworzy Studio Kokyu oraz międzynarodowy zespół Til Tomorrow Theatre Company. Ponadto prowadzi warsztaty pieśni wielogłosowych. Uczy się ich od mistrzów tradycji, którzy łączą elementy zdobywanej wiedzy i doświadczenia. Szczególną uwagą darzy proces pogłębiania korelacji oddechu, ciała i głosu.
Harmonogram
8.00–8.45 śniadanie
9.00–10.00 trening Kokyu
10.15–13.00 sesja pracy
13.00–15.00 przerwa obiadowa
15.00–18.00 sesja pracy
18.30–19.30 kolacja
19.30–21.00 harmonia wspólnego śpiewu, dyskusje, projekcje, relaksacja, czas wolny
Przyjazd do Brzezinki 24 lipca późnym popołudniem, wyjazd 4 sierpnia rano. Gwarantowany transport z centrum Wrocławia do Brzezinki i z powrotem.
Prowadzący przewidują jeden dzień wolny w trakcie warsztatu (regeneracja, spacery, czas na pracę własną). Nie zapewniamy wtedy transportu do Wrocławia.
Ćwiczenia odbywają się głównie boso, w wygodnych strojach treningowych (długie spodnie bez guzików, pasków i zamków).
Ponieważ początek września bywa chłodniejszy, należy przygotować odzież na niższą temperaturę, deszcz, a także środki na komary.
Warsztaty będą prowadzone w językach polskim i angielskim.
Koszt: 2500 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki do 15 czerwca 2022)
Koszt: 2850 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki między 15–30 czerwca 2022)
Cena obejmuje pełne wyżywienie i noclegi. Uczestnicy wspólnie przygotowują śniadania i kolacje, a także sprzątają salę do ćwiczeń.
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 czerwca 2022 do Przemysława Błaszczaka na adres: studiokokyu@gmail.com. Decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona. Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata bezzwrotnej zaliczki w wysokości 50% kwoty. Telefon kontaktowy: +48 661 927 323
Warsztaty odbędą się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.
Leśna baza sprzyja zatopieniu się w ciszy wśród otaczającej natury – lasów, jezior, leśnych strumyków, w oddaleniu od miejskiego hałasu. Cisza stwarza możliwość przyjrzenia się sobie i usłyszenia siebie, bycia tu i teraz.