Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Zarzewie. IV Zimowa Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker, Martę Horyzę i Przemysława Błaszczaka

pon.–niedz. 13–19.03.2023
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

W językach polskim i angielskim
Zapisy do 6 marca 2023

Zarzewie. IV Zimowa Szkoła Studia Kokyu
Fot. Dominik Kurzyński/AQQ Media

„Zarzewie. IV Zimowa Szkoła Studia Kokyu” to siedem dni intensywnego treningu fizycznego i głosowego skoncentrowanego na odnalezieniu/zbudowaniu obecności aktora-performera w zespole, rozbudzeniu wewnętrznej energii i kreatywnej wyobraźni w pracy z ruchem, głosem, słowem i pieśnią. Szkoła będzie miała charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej.

Prowadzący: Joanna Kurzyńska, Marie Walker, Marta Horyza i Przemysław Błaszczak są doświadczonymi performerami i pedagogami teatru, liderami Studia Kokyu, którzy nieustannie pogłębiają swoją praktykę i prowadzą poszukiwania.

Poprowadzą oni uczestników warsztatów przez głęboką, indywidualną podróż artystyczną do tlącego się zarzewia, czyli miejsca, w którym coś się zaczyna tlić. Miejsca, w którym jestem dziś, ja, mój oddech, moje ciało, mój głos. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja i wysiłek. I czas. „Zarzewie” może być okazją do podjęcia próby zatroszczenia się o ten początek, centrum. Powód rozpoczęcia ruchu, wzięcia oddechu, wydania z siebie dźwięku.

Elementy pracy:

  • trening Kokyu– trening pozwalający skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służący budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
  • stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, podstawowy poziom tej praktyki nazywa się strojenie; budzi globalne słuchanie całego ciała, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
  • trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
  • elementy aikido – japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak z bronią: bokkenem – japońskim drewnianym mieczem i kijem;
  • oddech – głos – śpiew – elementy w procesie odnowienia właściwych nawyków w pojmowaniu swojego głosu jako narzędzia komunikacji, jego funkcjonowania i możliwości w życiu codziennym oraz na scenie (elementy inspirowane metodą pracy Kristin Linklater „Uwolnij swój głos”); umiejętność śpiewania nie jest wymagana;
  • rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
  • Harmonia Wspólnego Śpiewu – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji oraz doświadczenia zespołowego przeżywania spędzanego czasu we współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
  • improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, mogących posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.

Trening fizyczny ma na celu obudzić świadomość potencjału ruchowego uczestników oraz wewnętrznego widzenia i słyszenia siebie/partnera/zespołu. Trening głosowy i praca z pieśniami posłużą jako narzędzia komunikacji w codziennym życiu i na scenie.

Warsztaty adresowane są do wszystkich zainteresowanych ruchem, śpiewem, tańcem, sztuką aktorską i działaniami parateatralnymi. Otwarty charakter grupy nie wymaga wcześniejszego doświadczenia ani zaawansowania w treningu aktorskim. Zawodowcy będą mieli szansę pogłębić swoje narzędzia aktorskie.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występował w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

w2

Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka. Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracowała m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim, wrocławską grupą perkusyjną Mamatucada, neTTheatre (spektakl „The Hideout/Kryjówka|” w reż. Pawła Passiniego) oraz triem wokalno-instrumentalnym SUTARI.

Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Od 2017 roku związana artystycznie i pedagogicznie ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?” w reż. Przemysława Błaszczaka oraz większość warsztatów i programów edukacyjnych prowadzonych przez Studio).

Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej nad głosem, która jest kontynuowana w studiu Voice In Progress.

Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater. W 2023 roku ukończy kurs nauczycielski metody Kristin Linklater, stając się pierwszą w Polsce Designated Linklater Teacher. Uhonorowana medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej” w grudniu 2021 roku.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).

Fot. Aurélien de Bonnefon

Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyczka i pedagożka. Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji. Obecnie współtworzy Studio Kokyu oraz międzynarodowy zespół Til Tomorrow Theatre Company. Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku: grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady „I Come to Yoy River” Ophelia Fractured”. Na ścieżce edukacyjnej Studia Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.

 

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

pn.–nd. 13.03–19.03.2023

10:00–14:00 sesja pracy
14:00–16:00 przerwa obiadowa (nie zapewniamy posiłków)
16:00–20:00 sesja pracy

1650 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie bezzwrotnej zaliczki w wysokości 700 PLN do 10 stycznia 2023)

1950 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie bezzwrotnej zaliczki w wysokości 700 PLN po 10 stycznia 2023)

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 6 marca 2023 na adres p.blaszczak@grotowski-institute.pl. Liczba miejsc jest ograniczona.

Brak wpłaty zaliczki w ustalonym terminie jest rozumiany jako rezygnacja z udziału w warsztacie.

W przypadku rezygnacji z uczestnictwa do 30 dni przed terminem warsztatu następuje zwrot wpłaty pomniejszonej o zaliczkę, do 15 dni – 50% wpłaconej kwoty pomniejszonej o zaliczkę; w przypadku późniejszej rezygnacji wpłata jest całkowicie bezzwrotna.

Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia.
W przypadku odwołania wydarzenia przez Organizatora Zgłaszający otrzyma zwrot 100 % dokonanych wpłat, bez uwzględnienia ewentualnych innych kosztów (np. zakupionych biletów na przejazd, koszty przewalutowania itp.).

Galeria zdjęć