Spektakl dokumentalny Doroty Bator, Grzegorza Grecasa, Ady Tabisz i Roberta Traczyka
Spektakl prezentowany w ramach festiwalu „Paragraf/Artykuł”. Zobacz Program.
pt. 25/06/2021, 20:00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
niedz. 27/06/2021, 20:30
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Ponad 50% Polek i Polaków uważa, że homoseksualność to odstępstwo od normy, ale należy ją tolerować. Kolejne 16% – że to rzecz normalna. Jednocześnie aż 66% z nas sądzi, że pary gejów i lesbijek nie powinny publicznie pokazywać swojego sposobu życia (kwietniowe badanie CBOS-u „Stosunek Polaków do związków homoseksualnych”).
Czyli: mogą sobie żyć, ale niech się nie obnoszą. Rozumiem, ale… Toleruję, ale… Niech sobie żyją, ale… Badania możemy interpretować na rozmaite sposoby. Czy kilka uspokajających wskaźników pozwala nam jednak spać spokojnie i udawać, że „wszystko gra”?
W podobnym czasie realizował badanie IPSOS, pytający Polki i Polaków o największe zagrożenia dla Polski. Wśród mężczyzn między 18 a 39 rokiem życia zwyciężyły ideologia gender i LGBT+, dystansujące kryzys klimatyczny i starzenie się społeczeństwa. Może więc nie powinno nas dziwić, że dostrzegłszy zagrożenie, Polacy stają w obronie wartości? Małżeństwo z Lublina przynosi na marsz równości samodzielnie skonstruowany ładunek wybuchowy, w Białymstoku w ruch idą kamienie i butelki, we Wrocławiu dziennikarz, który zwraca uwagę na homofobiczne graffiti, kończy z zakrwawioną twarzą i złamanym nosem.
Czego „lobby LGBT” chce uczyć dzieci? Czy wszyscy geje chodzą na parady? Dlaczego jadąc samochodem w kierunku tolerancji L, G i B, trzymają, T w bagażniku? Dlaczego 67% obywateli deklaruje, że nigdy nie poznało osobiście żadnego geja ani lesbijki? Gdzie w tym wszystkim są osoby bi? Kto kogo powinien się bać? I wreszcie: czy wrogie plemiona zamieszkujące Polskę potrafią jeszcze ze sobą rozmawiać?
„Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” to spektakl dokumentalny oparty na rozmowach z członkami społeczności LGBT+ oraz z osobami nieheteroseksualnymi, które odżegnują się od tego skrótu. Opowieść o byciu innym TU i TERAZ – w Polsce po Białymstoku, po „tęczowej zarazie”, „indoktrynacji LGBT” i „ideologii gender”. O ludziach. Z ich lękami, marzeniami, strachem i złością.
Piotr Adamczyk to aktor, producent teatralny i początkujący reżyser. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Aktor Teatru Ej!Aj oraz grupy improwizowanej KLIN KLIN. W 2019 roku był asystentem reżysera przy spektaklu „Męskie perspektywy miłości” Mateusza Brodowskiego. Obecnie rozwija firmę szkoleniowo-doradczą BOOSTER jako new business manager oraz zajmuje się organizacją koncertów w agencji artystycznej BOBER MANAGEMENT jako project manager. Pracował w agencji eventowej Fox Events, w której organizował wydarzenia firmowe w całej Polsce. Doświadczenie biznesowe łączy z pracą wokół teatru, w której wykorzystuje swoje umiejętności zarządzania projektami.
Dorota Bator to absolwentka reżyserii teatru lalek Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu oraz kursu filmowego w Wajda School & Studio w Warszawie, w ramach którego zrealizowała swój pierwszy film dokumentalny „W zgodzie”. Premiera odbyła się na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym w sekcji Panorama Polskiego Dokumentu. Reżyserka spektakli, m.in.: „Ona” na podstawie jednoaktówek Antona Czechowa w Teatrze Ad Spectatores; „Płetwal 52” w ramach Konkursu Off na 39. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu; współreżyserka „Uciec od rozpaczy” w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora; reżyserka spektakli dokumentalnych „Historja” oraz „W sieci” w ramach projektu „Teatr na faktach” prowadzonego przez Krzysztofa Kopkę i Jakuba Tabisza w Instytucie Grotowskiego. W 2021 wraz z Adą Tabisz, Grzegorzem Grecasem i Robertem Traczykiem otrzymała nagrodę „WARTO” przyznawaną przez wrocławską „Gazetę Wyborczą” w kategorii teatr za spektakl dokumentalny „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”. Jej słuchowisko dokumentalne „Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim… uciekaj!” zostało wyróżnione w konkursie DIG IT organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Grzegorz Grecas jest reżyserem, dramaturgiem, animatorem kultury, liderem dostępności. Absolwent reżyserii teatru lalek (PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu), współzałożyciel Teatru Układ Formalny, którego pierwsza premiera – „Matka Courage krzyczy” – została nagrodzona Tukanem OFF na 37. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej. Trzykrotny laureat Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie (za spektakle „#enterorestes”, „Wszyscy=bogowie we krwi” oraz „#[+#@!? (słowo na G)”). Ostatni z wymienionych spektakli został uznany za jeden z najlepszych spektakli offowych sezonu w ramach plebiscytu miesięcznika „Teatr”. Od 2019 współtwórca projektu „Migawki”, w którym lokalne opowieści opowiadane i inscenizowane są w dwóch językach polskich – mówionym i migowym. Od 2020 jest współtwórcą projektu „Teatr na faktach” w Instytucie Grotowskiego, gdzie przygotował dwa spektakle dokumentalne metodą verbatim – „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” oraz „W dwóch językach polskich”. W swojej pracy artystycznej szczególną uwagę poświęca grupom zagrożonym wykluczeniem społecznym – młodzieży z małych miejscowości, mniejszościom, osobom g/Głuchym.
Tomasz Jeznach to aktor i współzałożyciel Teatru Ej!Aj, współorganizator gier miejskich, autor scenariuszy gier improwizowanych (m.in. komiksowego „Whatever Happened to the Boy Wonder?”). Z teatrem dokumentalnym zetknął się po raz pierwszy, grając w sztuce o młodym pokoleniu „XYZ” w reżyserii Jakuba Tabisza. Obecnie gra również Orfeusza w muzycznym spektaklu „O+E” opartym na motywach i tekstach „Orfeusz i Eurydyka” Anny Świrszczyńskiej oraz „Orfeusz, Eurydyka i Wąż” Tytusa Czyżewskiego. Z zawodu programista.
Ada Tabisz jest reżyserką, animatorką, działaczką społeczną, producentką. Studentka V roku reżyserii teatru lalek na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie filia we Wrocławiu, (w tym jeden rok na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze). Jej spektakl „nie-walentynki” został nagrodzony honorowym wyróżnieniem na 10. Forum Młodej Reżyserii. Spektakl „Hercia” zdobył II nagrodę na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych w 2019, natomiast „RYSZ///ARD” prezentowany był na 23. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie OFF. Asystentka reżysera Marcina Libera przy spektaklu dla dzieci „Motyl” we Wrocławskim Teatrze Lalek oraz „Planeta małp” w Teatrze Polskim w Podziemiu. Od 2018 zaangażowana we współtworzenie „Teatru na faktach” (jednego z głównych programów Instytutu Grotowskiego). W ramach jego działalności tworzyła oraz współtworzyła cztery spektakle dokumentalne: „Hercia”, „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” (nagroda na XX Festiwalu Teatralnym „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu, nagroda WARTO przyznawana przez wrocławską „Gazetę Wyborczą”), „Matki wyklęte” (prezentowane na 11. Forum Młodej Reżyserii), „Oczy matki” (w ramach projektu „Bohater.dok” realizowanego z okazji obchodów Roku Różewicza). Od lat zaangażowana w działalność kulturalną Wrocławia, pracowniczka działu programowego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 w obszarze sztuk performatywnych oraz literatury. Instruktorka licznych warsztatów teatralnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pasjonatka fotografii teatralnej. Obecnie koordynatorka pracy artystycznej w Teatrze Polskim w Podziemiu.
Robert Traczyk jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej i reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii we Wrocławiu, a także Story Masterclass w Story Academy w Gotlands Folkhoskola w Szwecji. Związany z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu, gdzie współtworzy projekt „Teatr na faktach”, w ramach którego napisał scenariusz i wyreżyserował spektakl „TanzGala”, a jako współautor tekstu oraz dramaturg pracował przy „Męskich perspektywach miłości”. Współreżyserował spektakl „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”, który zdobył nagrodę na XX Festiwalu Teatralnym „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu oraz WARTO, nagrodę przyznawaną przez wrocławską „Gazetę Wyborczą”. Jego spektakl „Śmierć Człowieka-Wiewiórki” na podstawie tekstu Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk był pokazywany w ramach 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we wrocławskim Teatrze Capitol. Zdobył także główną nagrodę na festiwalu Entree w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Jego opowiadanie „Obcy Pana Shrodingera” zostało opublikowane w zbiorze „Dzieje się”, wydanym przez grupę wydawniczą Alpaka. Nowela „O dziewczynie, co nie miała implantów” zdobyła główną nagrodę w konkursie „Kryształowe Smoki” 2020, a dramat „EveryBoy&ExtraGirl” znalazł się w finale „Młod(sz)ej Polski”, konkursu Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Tekst „Niezwykłe odkrycie Papugi” był w finale 33. konkursu na sztukę dla dzieci i młodzieży. Wyreżyserował spektakl „Chodź na słówko” na podstawie tekstu Maliny Prześlugi w Teatrze „Kubuś” w Kielcach. Spektakl bierze udział w 29. Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Autor scenariusza musicalu „Planet Error” wystawionego w Akademii Muzycznej w Łodzi, jako Spektakl Dyplomowy Studentów Katedry Musicalu. Scenarzysta serialu „Kapitalne Opowieści” w 4FUN.KIDS.
Reżyseria: Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Ada Tabisz, Robert Traczyk
Dramaturgia i wywiady: Piotr Adamczyk, Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Tomasz Jeznach, Ada Tabisz, Robert Traczyk
Scenografia: Iza Banaszek
Występują: Marta Bartczak, Katarzyna Janek, Anka Kieca, Hubert Fiebig, Janek Niemczyk, Paweł Pacyna, Małgorzata Polakowska, Krzysztof Satała
Produkcja: Piotr Adamczyk, Tomasz Jeznach, Robert Traczyk
Premiera: 20 lutego 2020, Instytut Grotowskiego
Czas trwania: premiera, ok. 100 min
Spektakl został zrealizowany w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego w ramach projektu „Teatr na faktach”.
Spektakl został zrealizowany w Instytucie Grotowskiego w ramach projektu „Teatr na faktach”.