Aktualnie jesteś: Teatr na faktach / Koniec świata już był

No, nie

Czytanie performatywne opowiadania „No, nie” ukraińskiej pisarki Kateryny Babkiny w tłumaczeniu Bohdana Zadury

Czytanie performatywne w ramach półmaratonu „Koniec świata już był” Teatru na faktach

sob. 25.06.202217.30
Piekarnia oraz Facebook Instytutu Grotowskiego

Wstęp wolny. Podczas wydarzenia prowadzona będzie zbiórka datków na rzecz Fundacji Ukraina

Czas trwania: ok. 25 min

Czytanie w języku polskim z ukraińskimi napisami

No, nie
Proj. Barbara Kaczmarek

Już pierwszego dnia w szkole Liliczka czegoś się dowiedziała i to od razu stało się przeszkodą w jej drodze do dalszej radosnej i sumiennej nauki, a ściśle rzecz ujmując, to Liliczka upewniła się w tym, co wcześniej i tak już podejrzewała: nie każdą wiedzę chciałaby zdobyć.

Niektóre z tych historii są naprawdę wymyślone
Kateryna Babkina, „Nikt tak nie tańczył, jak mój dziadek”, tłum. Bohdan Zadura, Warsztaty Kultury, Lublin 2020

Czytanie performatywne opowiadania „No, nie” ukraińskiej pisarki Kateryny Babkiny, pochodzącego z książki „Nikt tak nie tańczył, jak mój dziadek”, która została nagrodzona Literacką Nagrodą Europy Środkowej „Angelus” 2021. Kateryna Babkina obecnie przebywa na rezydencji literackiej we Wrocławiu.

Fot. Grzegorz Gołębiowski

Ada Tabisz jest reżyserką, animatorką, działaczką społeczną, producentką. Studentka V roku reżyserii teatru lalek na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie filia we Wrocławiu, (w tym jeden rok na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze). Jej spektakl „nie-walentynki” został nagrodzony honorowym wyróżnieniem na 10. Forum Młodej Reżyserii. Spektakl „Hercia” zdobył II nagrodę na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych w 2019, natomiast „RYSZ///ARD” prezentowany był na 23. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie OFF. Asystentka reżysera Marcina Libera przy spektaklu dla dzieci „Motyl” we Wrocławskim Teatrze Lalek oraz „Planeta małp” w Teatrze Polskim w Podziemiu. Od 2018 zaangażowana we współtworzenie „Teatru na faktach” (jednego z głównych programów Instytutu Grotowskiego). W ramach jego działalności tworzyła oraz współtworzyła cztery spektakle dokumentalne: „Hercia”, „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” (nagroda na XX Festiwalu Teatralnym „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu, nagroda WARTO przyznawana przez wrocławską „Gazetę Wyborczą”), „Matki wyklęte” (prezentowane na 11. Forum Młodej Reżyserii), „Oczy matki” (w ramach projektu „Bohater.dok” realizowanego z okazji obchodów Roku Różewicza). Od lat zaangażowana w działalność kulturalną Wrocławia, pracowniczka działu programowego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 w obszarze sztuk performatywnych oraz literatury. Instruktorka licznych warsztatów teatralnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pasjonatka fotografii teatralnej. Obecnie koordynatorka pracy artystycznej w Teatrze Polskim w Podziemiu.

Fot. archiwum prywatneKateryna Babkina urodziła się w 1985 w Iwano-Frankowsku. Jest ukraińską pisarką, dziennikarką, scenarzystką i menadżerką kultury. Ma na swoim koncie kilka tomików poezji, powieści, zbiorów opowiadań, książek dla dzieci, a także scenariuszy filmowych oraz sztukę „Hamlet Babylon”, wystawianą w Kijowie, Genewie i Wiedniu. Jej twórczość tłumaczona jest na angielski, czeski, francuski, hiszpański, niemiecki, szwedzki, rumuński, rosyjski i hebrajski. W Polsce – poza nagrodzoną Angelusem powieścią „Nikt tak nie tańczył jak mój dziadek” nakładem wydawnictwa Warsztatów Kultury – ukazały się jeszcze: zbiór opowiadań „Szczęśliwi nadzy ludzie” (2017) oraz powieść „Sonia” (2018). Wszystkie te książki przełożył Bohdan Zadura.

Proj. Barbara Kaczmarek