Seminarium praktyczne
2–10/04/2016
Od stycznia 2014 roku w projekcie edukacyjnym BodyConstitution biorą udział studenci i pedagodzy Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu oraz Wydziału Teatralnego Oslo National Academy of the Arts, którzy uczestniczyli w treningach i warsztatach realizowanych w ramach akademii letnich i zimowych oraz warsztatów i seminariów praktycznych we Wrocławiu i Oslo. Tegoroczne seminarium, będące częścią programu teatralnego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, stanowi kulminacją trzyletniej współpracy.
W jaki sposób dokonujemy przepracowania źródeł zarówno podczas treningu, jak i w trakcie pracy nad materiałem aktorskim, który przekuwamy w „materiał sceny” tak, by później stał się materiałem spektaklu? Czy potrafimy dostrzec trzy rejestry, w jakich równocześnie dokonuje się przeniesienie materiału źródłowego na grunt pracy aktorskiej? Ich znaczenie najlepiej oddają angielskie terminy: transmission („bezpośredni przekaz”), transition („przekazanie”, ale i „przejście”) oraz transgression („transgresja”, „przekroczenie”, „przełamanie”). W jakich proporcjach te trzy rejestry obecne są w pracy aktora? Jak przebiega „tłumaczenie” materiału zebranego w procesie poszukiwań i jak bardzo przenoszenie go przełamuje granice wyznaczone przez tradycję i techniki źródłowe? Odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas organizowanych w ramach tegorocznego seminarium treningów, warsztatów, pokazów pracy i spektakli, a także podczas BodyPedii – cyklu rozmów omawiających kluczowe terminy i kategorie związane z praktyką aktora.
Odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas organizowanych w ramach seminarium treningów, warsztatów, pokazów pracy i spektakli z udziałem wybitnych artystów i mistrzów technik ruchowych reprezentujących odmienne tradycje i metody pracy z ciałem. Seminarium towarzyszyć będą dwie wystawy fotograficzne dokumentujące program BodyConstitution w latach 2014–2016, a także BodyPedia – cykl paneli dyskusyjnych z udziałem zaproszonych gości (m.in. mistrzów sztuk walki, aktorów, tancerzy, pedagogów i fizjoterapeutów), podczas których tworzone będą podwaliny glosariusza obejmującego funkcjonalne, oparte na praktyce definicje terminów dotyczących posługiwania się ciałem w sytuacjach performatywnych.
Kurator projektu: Jarosław Fret
Koordynatorka: Izabela Młynarz, iza@grotowski-institute.art.pl
Szczegółowy program
Więcej informacji: www.bodyconstitution.art.pl
Warsztaty prowadzone przez Laurenta Piemontesiego, w asyście Simone Bicorgny, Diany Bruno, Yohanna Basseza
W przestrzeni miejskiejTrening prowadzony przez Przemysława Błaszczaka
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Trening prowadzony przez Jakuba Gontarskiego
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście ŻelaźniczeWystawa fotografii dokumentujących projekt „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”
Barbara: infopunkt, kawiarnia, kultura,Pokaz pracy Przemysława Błaszczaka ze Studia Dwóch Ścieżek
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Pokaz pracy Jakuba Gontarskiego ze Studia Dwóch Ścieżek
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Spektakl Teatru ZAR
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście ŻelaźniczeWarsztaty prowadzone przez Kagayę Sanae i Sakazume Yuko z Tomoe Shizune & Hakutobo
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Warsztaty prowadzone przez Piotra Masztalerza, z gościnnym udziałem Tsuruzo Miyamoto Shihana
Wrocław Aikikai Dojo, ul. Hubska 20Warsztaty prowadzone przez Sathyanarayanana Govindana Kutty’ego Naira, w asyście: Rajasekharana Naira Nagappana Naira i Raam Kumara Ravikumara
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Warsztaty prowadzone przez Mestre Cobrę Mansę
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście ŻelaźniczeDyskusje z udziałem zaproszonych gości, prowadzenie: Jarosław Fret i Małgorzata Jabłońska
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Pokaz pracy Laurenta Piemontesiego
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Pokaz pracy Studia Matejka
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Pokaz pracy Mestre Cobry Mansy połączony z pokazem filmu dokumentalnego Gry ciała. Capoeira i jej rodowód
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Pokaz pracy Sathyanarayanana Govindana Kutty’ego Naira, w asyście: Rajasekharana Naira Nagappana Naira i Raama Kumara Ravikumara
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Pokaz zapisu filmowego spektaklu w reżyserii Ives’a Lebretona, wprowadzenie: Ives Lebreton
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Warsztaty prowadzone przez Jozefa Frucka
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Warsztaty prowadzone przez Ives’a Lebretona
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Warsztaty prowadzone przez Savvasa Stroumposa z Teatru Attis
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście ŻelaźniczeWarsztaty prowadzone przez Richarda Shustermana
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Wystawa fotografii dokumentujących wydarzenia z udziałem studentów szkół teatralnych z Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie Filii we Wrocławiu oraz Akademii Teatralnej Oslo National Academy of the Arts, realizowanych w latach 2014–2016 w ramach programu BodyConstitution
PWST, Foyer, ul. Braniborska 59Spotkanie z udziałem studentów III roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu i studentów II roku Akademii Teatralnej Oslo National Academy of the Arts oraz pedagogów: Hanne Krohn Riege, Bogusławy Sztencel-Morawskiej i Krzysztofa Boczkowskiego; prowadzenie: Jarosław Fret
PWST, Duża Scena, ul. Braniborska 59Pokaz pracy Savvasa Stroumposa z Teatru Attis
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Pokaz pracy Jozefa Frucka (RootlessRoot)
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Pokaz pracy Ives’a Lebretona
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Wykład połączony z pokazem pracy Tomoe Shizune & Hakutobo
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Wykład Piotra Bursiewicza
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Prezentacja projektu prowadzonego przez grupę Jubilo na terenie Zakładu Karnego nr 1 we Wrocławiu
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Pokaz pracy Teatru ZAR, prowadzenie: Jarosław Fret
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego, ul. Na Grobli 30–32Spektakl Tomoe Shizune & Hakutobo
Dworzec Świebodzki, pl. Orląt Lwowskich 20bJarosław Fret to założyciel i lider Teatru ZAR, reżyser, aktor, dyrektor Instytutu Grotowskiego. Pełnił funkcję przewodniczącego Rady Kuratorów i kuratora ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich. W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser pięciu spektakli zespołu. Tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu. W 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem „Armine, Sister”, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. W 2016 roku zrealizował spektakl „Medee. O przekraczaniu” z udziałem śpiewaczek z Kairu, Teheranu i Stambułu. Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą, był wykładowcą m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” (2010). Spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku. Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli, a w 2019 roku Centrum Sztuk Performatywnych.
Izabela Młynarz – absolwentka kulturoznawstwa na UWr oraz Ritual Chant and Song na Irish World Academy of Dance and Music. Uczestniczka projektów teatralnych i muzycznych realizowanych m.in. z Akademią Wyobraźni, Urban Research Theatre, The Shlomi Center for Alternative Theatre oraz Polish Art Festival. Jej pasją jest śpiew oraz nauka pieśni tradycyjnych i sakralnych z różnych kultur. Prowadzi zajęcia „medytacja ze śpiewem” oraz dźwiękowe sesje relaksacyjne z misami i gongiem. Od 2009 roku śpiewa w chórze „Ars Cantandi”. W Instytucie Grotowskiego, z którym związana jest od 2004, zajmuje się koordynacją projektów międzynarodowych, m.in. BodyConstitution, oraz prowadzi wolontariat.
Seminarium jest częścią projektu „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”, realizowanego w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego współfinansowanego z Mechanizmu Finansowego EOG 2009–2014”.
Projekt finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.