Aktualnie jesteś: Warsztaty / Studio Voice In Progress

Głos/dźwięk w ruchu

Warsztaty prowadzone przez Françoise Walot w asyście Joanny Kurzyńskiej

pt.–niedz. 31.03 – 2.04.2023
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

W językach polskim i angielskim
Brak miejsc

Głos/dźwięk w ruchu
Fot. Dominik Kurzyński/AQQ.MEDIA

Warsztaty „Głos/dźwięk w ruchu” są skierowane do osób, które pracują w materii sztuk performatywnych, aktorstwa i śpiewu, a także studentom szkół artystycznych, pedagogom oraz każdemu, kto jest zainteresowany sztuką wystąpień publicznych i codziennym odkrywaniem głosu.

Podczas tego spotkania uczestnicy pogłębią połączenia pomiędzy ciałem, oddechem i głosem, posługując się ćwiczeniami wypracowanymi przez Kristin Linklater.

Główne kierunki pracy:

  • Celem ćwiczeń będzie uwolnienie, pogłębienie i wzmocnienie głosu uczestników warsztatów, a ostatecznie dotarcie do głosu, który odpowiada na emocjonalne impulsy kształtowane przez intelekt, ale nie blokowane przez niego.
  • Szczególną uwagę poświęcimy odblokowaniu fizycznych i psychicznych barier, które mogą usztywniać instrument ludzkiego ciała.
  • Ćwiczenia ułożone są w logicznie zaplanowanej kolejności. Progresja ćwiczeń jest organiczna.
  • Zaczniemy od świadomości ciała i zorientowania się, w których miejscach znajdują się nawykowe napięcia, szukając drogi do ich rozluźnienia.
  • Następnie skupimy się na świadomości naturalnego rytmu oddychania, która oznacza obserwację, bez kontrolowania.
  • Dotknięcie dźwięku: zwizualizujemy i odczujemy wibracje, których źródło jest zapisane w ciele.
  • Wibracje: Wydostaniemy dźwięk z centrum ciała i przeniesiemy jego źródło na usta, odczuwając jak naturalnie głos wzmacnia się dzięki nim, także w przestrzeniach głowy i całego ciała.
  • Odkryjemy przeszkody w trakcie głosowym (szczęka, język, podniebienie miękkie i gardło), które powstrzymują dźwięk od swobodnego przepływu bez napięć.
  • Będziemy eksplorować niektóre rezonatory, zaczynając od pierwszych stopni drabiny rezonatorów: od klatki piersiowej, przez twarz po górne zęby, gdzie możemy wyraźnie poczuć rezonans głosu, odbijający się w kostnych przestrzeniach ciała. Te przestrzenie korespondują z różnymi energiami głosu i różnymi jego wysokościami.

Podstawy pracy nad głosem w ruchu:

  • Pogłębienie relacji ciała, oddechu, głosu i głosu w mowie, poprzez połączenie pustych przestrzeni pomiędzy pracą z głosem i mówieniem tekstu.

Jak:

  • Posługując się progresją ćwiczeń, łączącą oddech, głos i wyobraźnię; poprzez ćwiczenia typu call and response; pracę z kolorami, samogłoskami i spółgłoskami.
  • Tekst posłuży do obserwacji zmian zachodzących w procesie ćwiczeń i rozwinięcia spójności głosu i mowy.

Obowiązuje wygodne ubranie treningowe.

Uczestnicy proszeni są o przygotowanie fragmentu (ok. 10 linijek) tekstu w pierwszej osobie (wiersz lub monolog) i nauczenie się go na pamięć.

Fot. Ze zbiorów prywatnychFrançoise Walot jest aktorką, reżyserką i trenerką głosu. Kształciła się jako aktorka w Conservatoire Royal de Liège w Belgii oraz jako trenerka głosu u Kristin Linklater w Stanach Zjednoczonych. W Wielkiej Brytanii, w Londynie, prowadziła zajęcia pracy z głosem, m.in. w Royal Central School of Speech and Drama oraz London Academy of Music and Dramatic Arts (LAMDA). Prowadziła także liczne warsztaty głosowe w Anglii, Polsce i Grecji. Regularnie współpracuje z poetami, badając emocjonalne i artystyczne implikacje tego, w jaki sposób praca głosem może pomóc im w publicznym wypowiadaniu własnych utworów. Obecnie tłumaczy na język francuski książkę Kristin Linklater „Uwolnij swój głos”.

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest  aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek  swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu,  gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 20202021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody  „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem  „Zasłużona dla Kultury Polskiej”.  W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.

pt. 31.03
17.00–20.00 sesja pracy

sob. 1.04
10.00–13.00 sesja pracy
15.00–18.00 sesja pracy

niedz. 2.04
10.00–13.00 sesja pracy
15.00–18.00 sesja pracy

Koszt: 1100 PLN

Bezzwrotna zaliczka rezerwująca miejsce: 300 PLN

W przypadku rezygnacji z uczestnictwa do 30 dni przed terminem warsztatów następuje zwrot wpłaty pomniejszonej o zaliczkę (800 PLN), do 15 dni 50% wpłaconej kwoty pomniejszonej o zaliczkę (400 PLN), w przypadku późniejszej rezygnacji wpłata jest bezzwrotna.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 15 marca 2023 na adres jk.voiceinprogress@gmail.com. Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń oraz wpłata bezzwrotnej zaliczki w wysokości 300 PLN (po wcześniejszym zaakceptowaniu zgłoszenia przez prowadzącą).

Brak wpłaty zaliczki w ustalonym terminie jest rozumiany jako rezygnacja z udziału w warsztatach.

Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia. W przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora, zgłaszający otrzyma zwrot 100% dokonanych wpłat, bez uwzględnienia ewentualnych innych kosztów (np. zakupionych biletów na przejazd, koszty przewalutowania itp.).

Galeria zdjęć