Aktualnie jesteś: Aktualności
Konkurs na projekt graficzny plakatu
Na prace czekamy do 29 października 2025
30.09.2025–29.10.2025
Zgłoszenia na adres e-mail: konkurs@grotowski-institute.pl
Uwaga!
Ze względu na dużą liczbę zgłoszeń wyniki konkursu „Zawsze Has” na projekt graficzny plakatu ogłosimy
3 listopada 2025 roku. Za nadesłane prace serdecznie dziękujemy!
„Has był człowiekiem, który nie narzucał swojej obecności, a mimo to jego obecność była zawsze wyczuwalna”*.
Podążając za tym wspomnieniem prof. Grażyny Kędzielewskiej – autorki filmów dokumentalnych i pedagożki, dla której Wojciech Jerzy Has był mentorem – chcemy uhonorować setną rocznicę urodzin reżysera, ogłaszając konkurs na projekt graficzny plakatu inspirowanego filmami tego wybitnego artysty.
Has, doceniany przez największe autorytety, z Luisem Buñuelem i Martinem Scorsese na czele, pozostaje jednym z najważniejszych twórców kinematografii. Jego filmy zachwycają scenografią Lidii i Jerzego Skarżyńskich, muzyką Krzysztofa Pendereckiego oraz kreacjami wybitnych aktorów – m.in. Zbigniewa Cybulskiego, Barbary Krafftówny czy Gustawa Holoubka. Autor „Pożegnań”, „Jak być kochaną”, „Rękopisu znalezionego w Saragossie”, „Lalki” czy „Sanatorium pod klepsydrą” pozostawił po sobie dzieła unikalne, pełne ironii, melancholii i eksperymentalnych rozwiązań.
Namawiamy do twórczych poszukiwań, odwagi formalnej, eksperymentu i osobistego dialogu z dorobkiem Hasa, by ujrzeć jego dzieła w nowym świetle. Jego filmowe światy wydają się dzisiaj jeszcze bardziej inspirujące i są otwarte na nowe interpretacje: prowokują do stawiania pytań, do własnych poszukiwań sensów i formy.
Konkurs kierujemy do osób zajmujących się projektowaniem graficznym i ilustracją.
Projekty oceni komisja konkursowa w składzie (w kolejności alfabetycznej): Adam Kruk, Andrzej Pągowski (przewodniczący), Jarosław Perduta, Tomasz Pietrek, Magda Podsiadły, Karolina Maria Wiśniewska, Wanda Ziembicka-Has.
Zgłoszenie i nagroda
Prace konkursowe w postaci pliku poglądowego w formatach .PDF i .JPG (pojedynczy załącznik nie większy niż 3 MB) wraz z wypełnioną i podpisaną kartą zgłoszenia prosimy przesyłać na adres e-mail: konkurs@grotowski-institute.pl. W tytule wiadomości prosimy wpisać: „Zawsze Has. Konkurs na projekt graficzny plakatu”. Na projekty czekamy do 29 października 2025 (do godz. 23:59). Laureaci konkursu zobowiązani są do przesłania w ciągu 3 dni od ogłoszenia wyników oryginalny plik graficzny w formatach B1 (.TIFF lub .PDF, rozdzielczość 300 dpi).
Autor lub autorka nagrodzonego projektu otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 3500,00 PLN brutto. Ponadto zostanie przyznanych pięć wyróżnień, każde po 1000,00 PLN brutto.
Najlepsze plakaty zostaną zaprezentowane na wystawie plenerowej towarzyszącej wrocławskim obchodom Roku Wojciecha Jerzego Hasa. Wernisaż wystawy odbędzie się 13 listopada 2025 roku.
REGULAMIN i KARTA ZGŁOSZENIA do pobrania.
* „Wojciech Jerzy Has – mój profesor, mój dziekan, mój wielki nauczyciel. Wspomnienie prof. Grażyny Kędzielewskiej”, https://padicglobal.com/wojciech-jerzy-has-moj-profesor-moj-dziekan-moj-wielki-nauczyciel/, dostęp: 30.09.2025.
Zdjęcie ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, które przedstawia Wojciecha Jerzego Hasa podczas pracy na planie filmowym „Lalki”, 1968, fot. Stefan Kurzyp
Adam Kruk jest filmoznawcą, krytykiem filmowym, animatorem kultury. Doktorant na Uniwersytecie Wrocławskim, w Instytucie Kulturoznawstwa. Publikuje m.in. w czasopismach „Dwutygodnik”, „Kino”, „Ekrany”, a także w serwisie internetowym „Filmweb”. Za działalność publicystyczną wyróżniony Nagrodą im. Krzysztofa Mętraka i nominacją do Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wiceprezes Stowarzyszenia Dante Alighieri we Wrocławiu, członek Europejskiej Akademii Filmowej, kolegium elektorów Złotych Globów, Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI, Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz rady programowej Wrocławskiej Fundacji Filmowej.
Andrzej Pągowski ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz). Jest jednym z najwybitniejszych polskich plakacistów. Stworzył blisko 2000 plakatów – filmowych, teatralnych i festiwalowych, a także społecznych, m.in. promujących akcje prozdrowotne (szczególnie antynikotynowe) i proekologiczne, takie jak „Sprzątanie Świata”. Ponadto jest autorem okładek wydawnictw płytowych, scenografii teatralnych i telewizyjnych, scenariuszy filmów i teledysków. Laureat licznych nagród, m.in. w konkursie „The Hollywood Reporter” w Los Angeles (Nagroda The Best of Show, sześć złotych medali) oraz na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago (Nagroda Srebrnego Hugona). Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach: Muzeum Kinematografii w Łodzi (ponad 500 plakatów filmowych), Muzeum Plakatu w Warszawie, Centrum Pompidou w Paryżu, Stripped House Museum of Art w Tokio, Circulo de Bellas Artes w Madrycie, Poster Museum w Lahti, Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku i San Francisco. MoMA uznało plakat „Uśmiech wilka” z 1982 roku (do sztuki Michaiła Bułhakowa wystawionej w Teatrze Nowym w Warszawie) za jedno ze stu najważniejszych dzieł sztuki nowoczesnej w swoich zbiorach. Prace artysty są dostępne na stronie: www.pagowski.pl
Tomasz Pietrek jest polskim grafikiem, rysownikiem, artystą intermedialnym. Doktor habilitowany w dziedzinie sztuki, profesor Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Na uczelni tej prowadzi Pracownię Plakatu na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów. W latach 2010–2023 był redaktorem artystycznym magazynu „Format”. W 2012 stypendysta BBK „6. Steinwerk Litographie-Symposium” w Lipsku (Niemcy, 2012). Menadżer i kurator międzynarodowych oraz krajowych projektów, warsztatów i wystaw, m.in. międzynarodowej wystawy malarstwa i rysunku „Blackout” (Polska – Ukraina – Włochy, 2023–2024). Od 2011 jest kuratorem Galerii Posterbox (od 2011). Swoje prace prezentował na wystawach indywidualnych i grupowych w kraju i zagranicą, m.in. w Wielkiej Brytanii (wystawa „Hibrida III: Eurografik”, Bradford, 2008), w Tajwanie (Międzynarodowe Biennale Grafiki, Tajpej, 2008), w Rumunii (Międzynarodowe Biennale Grafiki Eksperymentalnej, Mogosoaia, 2008), w Niemczech (wystawa „DerDieDas” w Niemczech, Bonn, 2013), w Chinach (Międzynarodowe Biennale Grafiki, Guanlan, 2015), w Japonii (13. Międzynarodowe Triennale Plakatu, Toyama, 2021), w Stanach Zjednoczonych (Międzynarodowe Biennale Plakatu, 2023–2024). Laureat wielu nagród, m.in. III nagrody na 2. Międzynarodowym Triennale Grafiki i Rysunku w Tajlandii (Bangkok, 2009), wyróżnienia na 23. Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach (2013), wyróżnień GrandFront za okładki do pisma „Format” (do numerów: 65, 68, 69, 71, 73; Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2013–2016), wyróżnienia w konkursie Best of Print News Design za okładkę do 85 numeru pisma „Format” (Society for News Design, USA, 2021), Nagrody Roku 2024 przyznawanej przez wrocławski Związek Polskich Artystów Plastyków za wystawę „Biorytmy” prezentowaną w Galerii Mirad’Or Pisogne Włochy (2025) a także Bronze Poster Stellars Award (USA, 2025).
Magda Podsiadły jest dziennikarką. Wrocławianka, dzieciństwo spędziła w Gwinei w Afryce Zachodniej. Pracowała we wrocławskiej „Gazecie Wyborczej” od pierwszego numeru, obecnie jest jej stałą współpracowniczką. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim. Pasjonuje ją teatr, kino Afryki frankofońskiej i kultura tradycyjna. Publikuje teksty o kinie i teatrze m.in. w „Didaskaliach”, „Kinie”, „Formacie” i „Notatniku Teatralnym”, a także pismach naukowych. Poza działalnością dziennikarską zajmuje ją fotografia reportażowa.
Karolina Maria Wiśniewska jest projektantką graficzną, animatorką kultury i wykładowczynią na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Specjalizuje się w książce artystycznej i projektowaniu narracyjnym.
Zawodowo zajmuje się grafiką projektową i edukacją wizualną. Ma bogate doświadczenie kuratorskie. Prowadzi warsztaty z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, tworząc przestrzeń dla kreatywności i ekspresji wizualnej. Projektantka
„Magazynu Materiałów Literackich – Cegła”, wielu książek i identyfikacji wizualnych. Jej prace były wielokrotnie nagradzane, m.in. została dwukrotnie doceniona w konkursie Polish Graphic Design Awards. Stypendystka MDKiN. Mieszka w Gliwicach na Górnym Śląsku.
Wanda Ziembicka-Has jest aktorką, reżyserką, dziennikarką i animatorką kultury. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (obecnie: Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego) oraz Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizji Szkoły Filmowej w Łodzi. Ukończyła także studia podyplomowe na kierunku Europeistyka w Krzyżowej oraz na kierunku Zarządzanie Kulturą na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu (obecnie: Uniwersytet Ekonomiczny). Występowała w teatrach Sylaba i Kalambur, uczestniczyła w warsztatach Jerzego Grotowskiego. Przez ponad trzy dekady była związana z Radiem i TVP Wrocław, w której zrealizowała m.in. film dokumentalny „Rita Gombrowicz w Polsce” oraz reportaże o Tadeuszu Kantorze i Jerzym Grotowskim. Jest autorką ponad stu edycji autorskiego programu „Przepytywanka” z udziałem ludzi kultury z całego kraju. Z jej inicjatywy powstały ważne projekty kulturalne we Wrocławiu – Ogólnopolski Turniej Jednego Wiersza, Turniej Poetycki „Róże Różewicza”, Drzewa Kultury, Wrocławska Księga Pamięci. Dzięki jej staraniom miasto wzbogaciło się o tablice i skwery upamiętniające znanych twórców oraz obelisk Johannesa Brahmsa. Jest fundatorką Prywatnej Nagrody im. Wojciecha Jerzego Hasa dla młodych filmowców. Od lat organizuje „Wigilie dla ubogich”. Pełni funkcję wiceprzewodniczącej Oddziału ZASP we Wrocławiu, a także od 50 lat zasiada w Sekcji Krytyków Teatralnych ZG ZASP. Współtworzy inicjatywę „Kultura Wrocław”. Za wieloletnią działalność została uhonorowana tytułem Ambasadorki Festiwali Moniuszkowskich w Kudowie Zdroju. Ponadto otrzymała Odznakę „Zasłużonej dla Kultury Polskiej”, przyznaną przez Ministrę Kultury.
Patronat medialny: FajneKonkursy.pl