Aktualnie jesteś: VoiceLAB

VoiceLAB

Cykl warsztatów pracy z głosem, prowadzony przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego w asyście Krzysztofa Paździory

Październik 2021 – styczeń 2022
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Zapisy do 27 września
W językach polskim i angielskim

VoiceLAB
Fot. Conrado Krivochein

Głos jest najwrażliwszym instrumentem aktora, o wiele wrażliwszym od ciała.

VoiceLAB to laboratorium pracy z głosem. Nawiązując do tradycji zamkniętych studiów teatralnych, w tym Teatru Laboratorium, badających kompleksowość sztuki aktora, VoiceLAB oferuje pracę laboratoryjną w całej jej dogłębności, koncentrującą się na jednym jej elemencie, jednak elemencie najbliższym, swoistym, najbardziej charakterystycznym i intymnym.

Podejście laboratoryjne pozwala uczestnikom sięgać daleko w głąb istoty własnego głosu, nie zatrzymując się na powierzchowności podyktowanej zazwyczaj celami związanymi z prezentacją. Pogłębiona praca z głosem pozwala lepiej poznać ten instrument i uzyskać nad nim większą kontrolę. Pozwala na spokojny i dogłębny proces poznawania własnego głosu, jego anatomii i psychologii. Dzięki takiej pracy możemy odkrywać pełen jego potencjał.

Trzon VoiceLABu stanowi praca z muzyką polifoniczną. Muzyka jest jednak tylko pretekstem do zadawania pytań i poszukiwań na bardzo wielu płaszczyznach. Skupiamy się dużo bardziej na wymiarze wertykalnym utworów, chcąc wydobyć z każdej harmonii maksimum brzmienia. Każdy interwał traktujemy jako jednostkę niosącą znaczenia: określone nastroje, napięcia i rozwiązania, same w sobie stanowiące rodzaj mikro-opowieści, a więc stawiające przed wykonawcą wyzwanie wymagające pełnego zaangażowania w działanie wokalne. Czerpiąc z tradycji muzycznych posługujących się skalami nierównomiernie temperowanymi, chcemy wchodzić w głąb każdego dźwięku, przekraczając zachodnioeuropejskie myślenie o muzyce oparte na klawiaturze fortepianu.

Wierzymy, że muzyka może stać się namacalna, a spotkanie głosów może tworzyć mozaiki powietrza. Dzięki takiemu podejściu muzyka staje się najważniejszym nauczycielem, medium obiektywnej ekspresji.

W pracy nad materiałem wielogłosowym będziemy dążyć do sytuacji, w której każdy głos śpiewany będzie samodzielnie przez jedną osobę. Wiemy, że taki model pracy jest bardzo dużym wyzwaniem.

Pracując z oddechem, współbrzmieniem i wibracją, a także ze skojarzeniami i wyobraźnią, chcemy wyposażyć uczestników w subiektywny klucz do osiągnięcia obiektywnych celów. Poprzez praktykę chcemy rozpoznawać i przyglądać się naszym problemom i kwestiom, które stanowią dla nas wyzwanie, i tylko poprzez praktykę szukać ich rozwiązań.

VoiceLAB nie jest jednak laboratorium zamkniętym. Skupioną pracę laboratoryjną chcemy konfrontować z formułą zadań wykonawczych: prób otwartych, pokazów pracy i minikoncertów – po to, by wychodzić poza nasze strefy komfortu, oswajać się z tym, co znajduje się poza nimi i dowiedzieć się czegoś więcej o głosie: jak zmienia się pod wpływem tego, że jest słuchany.

Sesje dotykać będą następujących zagadnień:

  • Przygotowanie ciała i oddechu – będziemy skupiać się na tym, jak uzyskać i utrzymać właściwą postawę ciała, która najbardziej sprzyja oddechowi oraz głosowi. Szczególną uwagę poświęcać będziemy otwieraniu rejonu klatki piersiowej i ramion oraz uelastycznianiu kręgosłupa i w ten sposób przygotowywać ciało na świadomą pracę z oddechem. Praca ze świadomym rozluźnieniem pozwoli nam zrozumieć mechanizmy powstawania wibracji w ciele.
  • Współbrzmienie jako wibracja–dźwięk jest drganiem fal rozchodzących się w powietrzu. Ten fizyczny aspekt – namacalność dźwięku – jest istotny dlatego, że pomaga w dostrojeniu dźwięków wchodzących w skład harmonii. Człowiek być może nie jest w stanie określić częstotliwości dudnień właściwych dla danej harmonii, tak jak robią to elektroniczne przyrządy, jakimi posługują się np. stroiciele fortepianów, ale zapamiętuje stany (emocje, skojarzenia, stopień napięcia), jakie wywołuje w nim określone współbrzmienie – i potrafi te stany przywołać i powtórzyć. W takim podejściu, traktując dźwięk jako wibrację, będziemy też pracować z poszczególnymi rezonatorami.
  • Tekst jako wibracja – wibracja powietrza wzbudzona przez głos sama w sobie zawiera znaczenie / ładunek dramaturgiczny: dlatego zdarza nam się podążać za brzmieniem tekstu mówionego w obcym dla nas języku. Chcemy badać energię brzmienia tekstu mówionego, niezwiązaną stricte ze znaczeniem słów tego tekstu bądź jego interpretacją.
  • Polifonia – materiał trzygłosowy stanowi wyzwanie, bo struktura oddechów, moc głosu i jego barwa musi być podporządkowana muzycznej całości, na którą składają się także pozostałe dwa głosy. W naszym podejściu skupiać się będziemy na fizycznej relacji dźwięków, a nie zadowalać się jednoczesnym zaśpiewaniem trzech osobnych linii.

Na warsztaty składają się sesje indywidualne i w grupie, próby otwarte.

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórca studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim i Krzysztofem Paździorą prowadzi dogłębny projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swojej pracy dzieli się podczas warsztatów. Od 2005 r. praktykuje jogę. Ukończyła trzy roczne kursy doskonalące prowadzone przez Paulinę Stróż, dyplomowanego nauczyciela ze stopniem Junior III. W 2016 r. ukończyła w Indiach ośmiotygodniowy kurs poświęcony oddechowi. Chcąc stale doskonalić swój warsztat, bierze udział w warsztatach z najlepszymi nauczycielami z Polski i zagranicy. Obecnie szkoli się do egzaminu na stopień Introductory II. W swojej praktyce wokalnej oraz w pracy warsztatowej wykorzystuje  techniki relaksacyjne oraz wschodnie metody pracy z oddechem.

 

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

Monika Kotecka_2-bwKrzysztof Paździora jest absolwentem Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Od ponad pięciu lat kontynuuje prace studyjne nad śpiewaniem polifonii gruzińskich z Aleksandrą Kotecką i Tomaszem Wierzbowskim. Asystował m.in. przy projekcie warsztatowym w ramach Nilüfer Theatre Festival w Turcji. Współpracuje z Teatrem Klinika Lalek oraz Wrocławskim Teatrem Piosenki pod kierownictwem Bogusława Klimsy.

Od października 2021 do stycznia 2022 będziemy pracować podczas 4 intensywnych sesji weekendowych:

pt.–niedz. 1–3/10 – zakończona koncertem „Mozaika powietrza”
pt.–niedz. 12–14/11 – zakończona sesją otwartą dla publiczności
pt.–niedz. 17–19/12 – zakończona sesją otwartą dla publiczności
pt.–niedz. 7–9/01 – zakończona sesją otwartą dla publiczności

Piątek 17:00–19:00
Sobota 10:00–14:00, 16:00–18:00
Niedziela 10:00–14:00, 16:00–18:00 (sesja otwarta)

 

 

Koszt wszystkich warsztatów: 800 PLN

Zainteresowanych wzięciem udziału w cyklu VoiceLAB prosimy o wysyłanie swoich CV wraz z listem motywującym zgłoszenie do 27 września na adres mailowy voicelab2020@gmail.com.

Pierwsza sesja służyć będzie wyłonieniu uczestników programu.