Aktualnie jesteś: Festiwal Ciszy / Akt Ciszy

Wtargnięcia

Słuchanie nagrań, głosu i miasta, prowadzenie: Aleksandra Kotecka
W ramach Festiwalu Ciszy, linia programowa „Akt Ciszy”

sob. 6.04.2024, 14.15–17.00
Bulvary (ul. Księcia Witolda 11)

Wstęp wolny (wydarzenie ma charakter otwarty)

Wtargnięcia
proj. Barbara Kaczmarek

Projekt „Wtargnięcia” zakłada muzyczne przenikania sakralnej muzyki prawosławnej do przestrzeni nieoczywistych. Odkrywanie sakralności tam, gdzie jej na co dzień nie szukamy, kolażowego nakładania sacrum i profanum jak dwóch różnych slajdów. Jest zanurzeniem się w tradycyjnym jednogłosowym materiale prawosławnym i zderzeniem jego prostoty z rozbudowanym materiałem harmonicznym – poszukiwaniem punktów odniesienia dla samotnego głosu w gęstej harmonii oraz w ciszy, ciągłym szukaniem relacji i oparcia. Dźwięki miasta, wkraczając nieubłagalnie i stale w przestrzeń dźwiękową projektu, staną się częścią żywej tkanki muzycznej, przenikając ją i zmieniając za każdym razem. Miasto staje się partnerem do dialogu muzycznego i improwizacji. Projekt ma na celu wyczulić słuchacza na gęstą tkankę dźwiękową przestrzeni miejskiej, którą zazwyczaj się ignoruje.

Fascynują mnie miejskie przestrzenie użytkowe: garaże, łączniki, korytarze stworzone i zaprojektowane z prozaicznych i przyziemnych celów, po to, żeby usprawniać, ułatwiać, poprawiać funkcjonalność. Stoją nisko w hierarchii estetyki i designu, najczęściej surowe i proste. Jednak, gdy stają się puste, jest w nich coś pociągającego i wołającego, coś co każe się zatrzymać i zajrzeć do środka. Pustoszejąc, tracąc funkcjonalność, zyskują dodatkowy wymiar, co wieczór w rytmie dobowym stają się świątyniami miasta. Fascynuje mnie ich akustyka, przerysowana i podbita jak w gotyku, oraz to, jak w środku mieszają się dźwięki miasta: łagodnie wypływając i odbijając się od surowych, płaskich ścian. Fascynuje mnie głos, który może w nich rozbrzmieć i wypełnić je, na przekór funkcji.

Aleksandra Kotecka

Wtargnięcia…zobacz VIDEO!

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. W latach 2004–2023 współpracowała z wrocławskim Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli realizowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzyła linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. W 2019 powołała VoiceLAB – laboratorium pracy z głosem, który od 2020 jest częścią rządowego francuskiego programu doskonalenia zawodowego dla artystów – Qualiopi. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu Teorii Poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. W 2023 jej projekt „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.