Spacer dźwiękowy prowadzony przez dr. Roberta Losiaka
W ramach Festiwalu Ciszy, linia programowa „Formy Ciszy”
śr. 3.04.2024, 17.00–19.00
Trasa: Przejście Żelaźnicze – Bulvary (ul. Księcia Witolda 11),
zbiórka w Przejściu Żelaźniczym przed Instytutem im. Jerzego Grotowskiego
Udział bezpłatny, zapisy do 27.03.2024 pod adresem: festiwalciszy@gmail.com
W 2024 r. mija dokładnie 50 lat od czasu, gdy kanadyjska kompozytorka i ekolożka dźwiękowa – Hildegard Westerkamp – opublikowała artykuł
pt. „Soundwalking”, zawierający pierwszy projekt spaceru dźwiękowego w Parku Królowej Elżbiety w Vancouver.
Ten ważny, często przywoływany tekst stanowi doskonałe wprowadzenie w ideę i praktykę słuchania terenowego, opartego na prostym w swym założeniu pomyśle przemieszczania się między wyznaczonymi miejscami obserwacji audytywnej. Nie wzrok, a słuch stanowi tu ośrodek orientacji w przestrzeni; zmienia się zatem strategia postrzegania otoczenia. Obecnie spacer dźwiękowy jest najczęściej realizowaną formą ćwiczeń pogłębionego słuchania.
Poruszając się w centrum Wrocławia (pokonując trasę od Przejścia Żelaźniczego do ul. Księcia Witolda) „wystawimy nasze uszy” – jak to ujmuje Westerkamp – na wszelkie zjawiska dźwiękowe: nie zawsze przyjemne, a czasem nawet bolesne. W tym sensie spacer może stać się doświadczeniem „bezkompromisowym” – wskazać to, co ciekawe i wartościowe w środowisku dźwiękowym i to, co dobrze współgra z otoczeniem wizualnym, ale także to, co domaga się eliminacji czy zmiany. Na koniec porozmawiamy o tym, co było udziałem naszych uszu, ponieważ bezcenną wartością wspólnego słuchania jest wymiana wrażeń i obserwacji.
Robert Losiak jest filozofem i muzykologiem. Pracuje w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Od dwudziestu lat naukowo zajmuje się problematyką ekologii akustycznej i pejzażu dźwiękowego. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z tego zakresu na studiach muzykologicznych oraz kulturoznawczych. W 2009 r. na Uniwersytecie Wrocławskim założył Pracownię Badań Pejzażu Dźwiękowego. Autor projektu badań poświęconych audiosferze Wrocławia, realizowanego w latach 2011–2014. Współredaktor kilku książek (m.in. Audiosfera miasta, 2012; Audiosfera Wrocławia, 2014) i monograficznych numerów czasopism (m.in. „Glissando”, 2021), autor kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych.