Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski
Cykl wykładów o naturze dźwięku, postrzeganej przez pryzmat średniowiecznej dydaktyki quadrivium
Rok akademicki 2023/2024
Koncepcja quadrivium narodziła się w starożytności, zaś w średniowieczu zyskała formę ustrukturalizowanego programu dydaktycznego, na którego program składały się cztery ścieżki: arytmetyka, muzyka, geometria i astronomia, określane mianem sztuk wyzwolonych, godnych człowieka wolnego, uprawianych dla innych celów niż zdobycie pieniędzy. Do tej „wyższej” części nauczania przystąpić mogli uczniowie, którzy ukończyli wcześniejszy (nomen omen ‒ trywialny) etap trivium, złożony z trzech ścieżek: gramatyki, retoryki i dialektyki.
W ramach niniejszego cyklu wykładów program quadrivium posłuży za punkt wyjścia do wyodrębnienia czterech kategorii pozwalających na omówienie różnych aspektów dźwięku, a przede wszystkim – harmonii. Podczas czterech wykładów będziemy mówić o zjawisku harmonii muzycznej w następujących kontekstach: jak można ją wyliczyć i objąć rozumem; co właściwie słyszymy, słuchając harmonii; jak liczby i proporcje tworzące harmonię muzyczną przekładają się na świat widzialny i świat natury; jak te same liczby i proporcje, oddziałujące na nas na tak wiele sposobów, stanowią także część większego, kosmicznego porządku.
Wykładom towarzyszyć będą także koncerty i pokazy pracy grup roboczych VoiceLABu ilustrujące omawiane zagadnienia w praktyce. VoiceLAB powstał z fascynacji fenomenem ludzkiego głosu i złożonością zjawisk, których jest on częścią, zachodzących wobec gęstych środowisk harmonicznych i ciszy, zarówno w ciele, jak i poza nim. Podczas wieloletniej pracy laboratoryjnej i spotkań z wieloma różnymi tradycjami muzycznymi nasze zainteresowania i pola badań zaczęły wykraczać poza pracę stricte wokalną. Chcieliśmy poznać tkankę, z którą pracujemy na głębszym poziomie. Z tej fascynacji zrodził się pomysł na serię wydawniczą 3/2, prezentującą wszystko to, co nie mieści się w naszym utartym, codziennym sposobie myślenia o muzyce i sztuce. Cykl wykładów „3/2. Harmonie wyzwolone” jest jej kontynuacją.
Wykład I Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład II Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład III Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład IV Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeKoncert II Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego w ramach OUP
ODWOŁANE
Aleksandra Kotecka jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. W latach 2004–2023 współpracowała z wrocławskim Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli realizowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzyła linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. W 2019 powołała VoiceLAB – laboratorium pracy z głosem, który od 2020 jest częścią rządowego francuskiego programu doskonalenia zawodowego dla artystów – Qualiopi. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu Teorii Poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. W 2023 jej projekt „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.
Tomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Środy, godz. 18.00
15.11.2023
6.12.2023
10.01.2024
7.02.2024 zmiana daty 18.04.2024
18.04.2024