Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski
Cykl wykładów o naturze dźwięku, postrzeganej przez pryzmat średniowiecznej dydaktyki quadrivium
Rok akademicki 2023/2024
Koncepcja quadrivium narodziła się w starożytności, zaś w średniowieczu zyskała formę ustrukturalizowanego programu dydaktycznego, na którego program składały się cztery ścieżki: arytmetyka, muzyka, geometria i astronomia, określane mianem sztuk wyzwolonych, godnych człowieka wolnego, uprawianych dla innych celów niż zdobycie pieniędzy. Do tej „wyższej” części nauczania przystąpić mogli uczniowie, którzy ukończyli wcześniejszy (nomen omen ‒ trywialny) etap trivium, złożony z trzech ścieżek: gramatyki, retoryki i dialektyki.
W ramach niniejszego cyklu wykładów program quadrivium posłuży za punkt wyjścia do wyodrębnienia czterech kategorii pozwalających na omówienie różnych aspektów dźwięku, a przede wszystkim – harmonii. Podczas czterech wykładów będziemy mówić o zjawisku harmonii muzycznej w następujących kontekstach: jak można ją wyliczyć i objąć rozumem; co właściwie słyszymy, słuchając harmonii; jak liczby i proporcje tworzące harmonię muzyczną przekładają się na świat widzialny i świat natury; jak te same liczby i proporcje, oddziałujące na nas na tak wiele sposobów, stanowią także część większego, kosmicznego porządku.
Wykładom towarzyszyć będą także koncerty i pokazy pracy grup roboczych VoiceLABu ilustrujące omawiane zagadnienia w praktyce. VoiceLAB powstał z fascynacji fenomenem ludzkiego głosu i złożonością zjawisk, których jest on częścią, zachodzących wobec gęstych środowisk harmonicznych i ciszy, zarówno w ciele, jak i poza nim. Podczas wieloletniej pracy laboratoryjnej i spotkań z wieloma różnymi tradycjami muzycznymi nasze zainteresowania i pola badań zaczęły wykraczać poza pracę stricte wokalną. Chcieliśmy poznać tkankę, z którą pracujemy na głębszym poziomie. Z tej fascynacji zrodził się pomysł na serię wydawniczą 3/2, prezentującą wszystko to, co nie mieści się w naszym utartym, codziennym sposobie myślenia o muzyce i sztuce. Cykl wykładów „3/2. Harmonie wyzwolone” jest jej kontynuacją.
Wykład I Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład II Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład III Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład IV Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeAleksandra Kotecka od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzy linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”, a także prowadzi projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swoich poszukiwań dzieli się podczas warsztatów. Od 2019 prowadzi we Wrocławiu cykle rocznych warsztatów laboratoryjnej pracy VoiceLAB. Od 2020 ten program warsztatowy jest częścią francuskiego programu Qualiopi. Bada wpływ technik relaksacyjnych na pracę performera.
Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy jako terapeuta dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej.
Tomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Środy, godz. 18.00
15.11.2023
6.12.2023
10.01.2024
7.02.2024