Aktualnie jesteś: Teatr na Faktach

Atypowo

Atypowo
Proj. Dorota Bator

IV Festiwal Teatru na Faktach „Atypowo”

czw.–niedz. 26–29.06.2025

Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław

Żyjemy między wieloma skrajnościami, żyjemy w spektrum niejednorodnej rzeczywistości. Z naszej nieśmiałości, przekonań i doznań, z temperamentu i emocji, ze słów wyniesionych z rodzinnego domu powstaje indywidualna linia życia, która przejawia się w języku. Amerykańska dokumentalistka Anne Deavere Smith w naszym sposobie mówienia, pełnym paradoksów i powtórzeń, dopatrywała się ciągłego poszukiwania sensu. Odkryła, że ta nieustanna potrzeba tłumaczenia sobie samym otaczającego świata wyraża się najpełniej w potocznym języku. Z czasem osadzamy się w osobistych koleinach, zadomawiamy w słowach, które używamy, w sposobie ich wypowiadania. Nasze języki są niekiedy rozedrgane i emocjonalne, bywają też chłodne i logiczne, jednak niezależnie od stylu, który przyjmujemy, pozostają wyjątkowe.

Czy jesteśmy w stanie odnaleźć indywidualny język w teatrze? Ciągle próbujemy. Zapraszamy do teatru kolejne osoby i pokazujemy ich spojrzenie na rzeczywistość. Zależy nam, by kultura była dostępna dla każdej osoby, także g/Głuchej, wierzącej, nieheteronormatywnej, uchodźczej, aseksualnej. Kultura powinna pomagać w pokonywaniu traum i odnajdywaniu spokoju. Kultura powinna leczyć. Kultura powinna nas łączyć z innymi. Czy rzeczywiście tak jest? Czy patetyczne jest stwierdzenie, że teatr to spotkanie i że jest on potrzebny człowiekowi do zrozumienia siebie samego?

A może na chwilę spuśćmy powietrze z balonika Sztuki przez wielkie S! Wsiądźmy do autobusu, którego kierowca – jak w filmie „Patterson” Jima Jarmuscha – wożąc pasażerów wciąż tą samą, nużącą trasą, tworzy wiersze. Jego poezja powstaje w czasie pracy, którą wykonuje każdego dnia, by przetrwać. Znaczenie wyrazu „codzienność” nie jest jednak dla niego puste, staje się niczym zaklęcie. Bo też każde słowo, które przychodzi mu do głowy w czasie jazdy, nie jest sztucznym, wymyślonym tworem – jest odbiciem tego, co kierowca widzi i przeżywa, aż samo staje się doświadczeniem. Każda i każdy z nas może odnaleźć się gdzieś na skali tej codzienności. Gdzieś w jej spektrum, między punktami A i B, będącymi niczym przystanki autobusu prowadzonego przez Pattersona. W tej codzienności różnimy się, jesteśmy sobą, mamy swoje własne języki, a podczas całego życia stajemy się coraz bardziej atypowi.

W tym roku na festiwalu zaprezentujemy różnych atypowych bohaterów i bohaterki. Zaczniemy od niezwykłego spektaklu-koncertu współtworzonego przez osoby g/Głuche oraz słyszące: polski język migowy (PJM) i polski język foniczny będą równorzędne. Skupimy się także na temacie sprowadzania i wykorzystywania osób z Ameryki Łacińskiej i łamania ich praw pracowniczych, przedstawiając niejednokrotnie zupełnie absurdalne, a czasami mrożące krew w żyłach historie. Zobaczymy również spektakle o osobach w spektrum autyzmu i ich matkach, o mężczyznach w kryzysie psychicznym, o małych znikających miejscowościach w ogarniętej wojną Ukrainie i młodych Afgankach uwięzionych w mieszkaniach w swoim opanowanym przez fanatyczny reżim kraju.

Tradycyjnie pokazom i czytaniom będą towarzyszyć dyskusje z bohaterkami i bohaterami spektakli, osobami eksperckimi i aktywistycznymi. Możliwość rozmowy stanowi dla nas dopełnienie spektaklu i jest formą zwerbalizowania problemu, możliwością zadania pytania u źródła.

Wszystkie festiwalowe wydarzenia będą dostępne w obszarze poruszania się, a wybrana część programu także w obszarze słyszenia, widzenia i czucia. W tym roku staramy się dostosować część wydarzeń do potrzeb osób neuroatypowych. Cały czas pracujemy nad jeszcze większą i pełniejszą dostępnością samych spektakli, jak i przestrzeni teatralnej dla osób z różnorodnymi potrzebami.

Finałem festiwalu będzie III edycja konkursu na dokumentalne czytanie performatywne. Konkurs cieszy się coraz większą popularnością i zgłaszają się do niego młodzi artyści i młode artystki z całej Polski. Jury złożone z twórców i twórczyń teatralnych, dziennikarzy i dziennikarek, pisarzy i pisarek wyłoni tekst, który zostanie wystawiony na scenie Instytutu Grotowskiego w przyszłym sezonie. W zeszłym roku zwyciężył „Szpieg z Krainy Głuchych” Edyty Kozub, Marka Śmietany i Lukasa Wojcickiego, który w formie pełnoprawnego spektaklu otworzy tegoroczny festiwal.
Jakub Tabisz

Program

Program wydarzeń

Program wydarzeń

czw.–niedz.26–29.06.2025
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego

Dostępność IV Festiwalu Teatru na Faktach

Dostępność IV Festiwalu Teatru na Faktach

czw.–niedz. 26–29.06.2025
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego

Bilety

Bilety

Sprzedaż biletów oraz karnetów na Festiwal rozpoczyna się w czwartek 29 maja 2025 od godziny 14:00 i trwa do wyczerpania puli biletów

Wydarzenia

Szpieg z Krainy Głuchych

Szpieg z Krainy Głuchych

Premiera spektaklu Edyty Kozub, Marka Śmietany i Lukasa Wojcickiego
czw. 26.06.2025, 19:00

Cudownych rodziców

Cudownych rodziców

Premiera spektaklu Łukasza Basiaka
czw. 26.06.2025, 21:00

Monolog wewnętrzny

Monolog wewnętrzny

Spektakl Wojtka Ziemilskiego
pt. 27.06.2025, 19:00

Miłość w czasach zamętu

Miłość w czasach zamętu

Premiera spektaklu Krzysztofa Kopki
pt. 27.06.2025, 21:30

Ay Kash/ شﺎ یا / If Only

Ay Kash/ شﺎ یا / If Only

Spektakl kolektywu Under the Starry Afghan Sky oraz Rachel Karafistan z Cosmino Theatre
sob. 28.06.2025, 13:00

Jutro 10 lat temu | Завтра 10 років тому

Jutro 10 lat temu | Завтра 10 років тому

Spektakl niezależnego teatru GAS | Вистава незалежного театру GAS
sob. 28.06.2025, 15:00 | сб 28.06.2025, 15:00

The Transit of Feelings

The Transit of Feelings

Performans Diny Czmuż
sob. 28.06.2025, 16:30
Wstęp wolny

Słodko-kwaśny | Кисло-солодкий

Słodko-kwaśny | Кисло-солодкий

Spektakl niezależnego teatru GAS
sob. 28.06.2025, 19:00

Meltdown

Meltdown

Premiera spektaklu Małgorzaty Lech
sob. 28.06.2025, 21:00

Zatrzymany – Białoruś 2020

Zatrzymany – Białoruś 2020

Czytanie performatywne fragmentów opowiadania „Zatrzymany”
sob. 28.06.2025

Czytania performatywne

My na warsztacie

BLOK I, 13:45–16:30, czytanie nr 1

Opiekuńcze więzienie

Blok I, 13:45–16:30, czytanie nr 2

7 pudełek

BLOK I, 13:45–16:30, czytanie nr 3

Matwórczyni

BLOK I, 13:45–16:30, czytanie nr 4

Eden Open Source

BLOK II, 18:00–20:30, czytanie nr 1

Zabawa na działce

BLOK II, 18:00–20:30, czytanie nr 2

Inwazja

BLOK II, 18:00–20:30, czytanie nr 3

Fot. Oleksandr Poliakovsky

Jakub Tabisz jest twórcą spektakli dokumentalnych „Pogranica”, „Nowi”, „Kwarantanna”, „Paraliż. Sprawa Igora Stachowiaka” oraz akcji performatywnej „Bohater.dok”. Był dwukrotnie nominowany (w latach 2019 i 2021) do Wrocławskiej Nagrody Artystycznej, został także wyróżniony tytułem „30 Kreatywnych Wrocławia 2021”. Na co dzień pracuje w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, gdzie prowadzi projekt „Teatr na Faktach”. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu Teatru na Faktach.

19_Plansza logotypy Atypowo (28 maj)