Droga artysty/artystki pozostaje tajemnicą. Jest wypatrywaniem własnego powołania w samotnej i bezczasowej wędrówce. Jest naznaczona autentycznością, bezkompromisowością oraz oddaniem się sobie, a zarazem – co wydaje się sprzeczne – oddaniem się światu. Jednak tylko wtedy można pogłębić i rozwinąć swą indywidualność: wchodzić z odwagą w rzeczywistość, łamać schematy, przekraczać role, zmieniać postawy, wychodzić poza to, co można, a czego nie wypada, poza to, co „ już się wie”, a czego „nie można dowiedzieć się nigdy”.
Artysta/artystka, tworząc swe dzieło, swoje opus magnum – niezależnie od tego, czy będzie to utwór muzyczny, performans, słuchowisko, obraz, dokument, spektakl czy film – zawsze zaczyna tak samo: początkiem jest ciało. Zaczyna powoli: szuka dźwięku, jego wysokości i określonego czasu trwania. Potem dochodzi rytm, tempo – serce wie lepiej, więc artysta/artystka podąża za nim. Teraz kolej na sposób wydobywania dźwięku – porządkowanie współbrzmień i barw. Głosem cichym jeszcze otwiera usta, uwalnia oddech, niemal szept, jak trzepot skrzydeł ćmy. Na ramieniu przysiada skromność, kręgosłup to pokora, a skóra – ta woskowa membrana – to wrażliwość. Dadzą jej na imię Mimikra*, w dokumentach zapiszą jako Mimesis**.
Artystki zaproszone do projektu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”, wtapiając się w szarzyznę świata, wnikają w jego najmniejsze pęknięcia. Otwierają jego wewnętrzną przestrzeń na herstorie – nieznane, lecz rozpoznawalne i czytelne, dzięki zachowaniu w nich swojej autentyczności i indywidualności. Jak mawiał Krzysztof Kieślowski: „jedyną rzecz, jaką posiada [artysta/artystka], a nie ma jej nikt inny, jest jego życie i jego własny punkt widzenia”.
Tegorocznym nieformalnym motywem „Szczelin” stał się ogień, który – podobnie jak miłość – bywa formujący. Pozwala na spotkanie w kręgu światła i spojrzenie na rzeczywistość w dwojaki sposób: możemy obserwować cienie rodzące się z płomieni albo wsłuchiwać się w tętno świata pozbawionego iluzji.
Słyszałam kiedyś chińską legendę o malarzu, który namalował krajobraz w cesarskim pałacu, czym wzbudził zachwyt samego cesarza. Malarz postanowił wstąpić w obraz. Poszedł ścieżką w górę. Zniknął we mgle. Wśród gór. I nikt od tamtego czasu go nie widział.
Kuratorka: Monika Wachowicz
* Mimikra [z gr. μιμητικός (mimeisthai)] – imitować, zjawisko polegające na upodobnieniu się bezbronnych osobników do innych zwierząt, które ze względu na swą jadowitość, trujący lub odrażający smak nie są atakowane przez drapieżniki.
** Mimesis [ze stgr. μιμεῖσθαι (mimeisthai)] – słowo oznaczające przedstawienie, imitację, podobieństwo, reprezentację; pochodzi od niego wyraz μῖμος (mimos) – imitator, aktor.
Wystawa fotografii Joanny Nowickiej
czw. 6.03.2025, 18.30
Kantata performatywna Rity Jankowskiej i Mai Miro
czw. 6.03.2025, 19.00
Performans Katarzyny Pastuszak i Joanny Dudy
pt. 7.03.2025, 17.30
Performans Aurory Lubos
pt. 7.03.2025, 19.00
Film dokumentalny w reż. Małgorzaty Kozery
pt. 7.03.2025, 20.00
Spotkanie z reżyserką Małgorzatą Kozerą, artystką Agatą di Masternak oraz fotografką Joanną Nowicką, prowadzenie: Jarosław Fret
pt. 7.03.2025, 21.15
Premierowy pokaz performansu/instalacji Agaty di Masternak
sob. 8.03.2025, 14.00 (część I)
niedz. 9.03.2025, 15.00 (część II)
Instalacja performatywna Anny Steller
sob. 8.03.2025, 17.30
Performans taneczny Eleni Ploumi
sob. 8.03.2025, 19.00
Spektakl Studia Wachowicz/Fret
sob. 8.03.2025, 20.00
Monodram Katarzyny Pawłowskiej z Teatru Porywacze Ciał
niedz. 9.03.2025, 18.00
Performans Hany Umedy z tekstem Weroniki Murek
niedz. 9.03.2025, 20.00
Monika Wachowicz jest aktorką, pedagożką, prowadzi autorskie Studio Ciała i Emocji w Katowicach. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Śląskim na Wydziale Nauk Społecznych oraz Lart Studio w Krakowie – Wydział Aktorski (2003–2004).
W latach 1998–2002 związana była z będzińskim Teatrem Treści Przenośnych, występowała również w spektaklach katowickiego Teatru Cogitatur (2004). W roku 2009 założyła Kobiecą Grupę Teatralną KoME (wraz z aktorkami Karoliną Pietrzykowską z Krakowa i Ewą Balzer z Berlina), z którą przebywała na kilkumiesięcznej rezydencji w teatrze Cantabile 2 w Danii, biorąc udział w międzynarodowym projekcie „DNA” (przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury Danii). Od roku 2004 jest związana z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. Od roku 2007 współorganizuje Międzynarodowy Festiwal Teatrów Sztuk Performatywnych A PART w Katowicach oraz prowadzi Studio Aktorskie A PART (2016–2023).
Otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) oraz Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2011, 2014, 2020).
Koordynowała międzynarodowy projekt „Ostatnie Dni Ludzkości” w Katowicach podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part – Local Project Manager (2019).
W 2019 roku została prezeską Fundacji Sztuka dla Życia im. Marty Paradeckiej. Współpracuje z Jarosławem Fretem, twórcą Teatru ZAR (od 2021). Od czerwca 2021 jest kuratorką projektu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”, a w październiku tego roku rozpoczęła współpracę z Akademią Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, filią we Wrocławiu. W roku 2021 wspólnie z Jarosławem Fretem przygotowała seans teatralny „Szeol | שְׁאוֹל “ (premiera grudzień 2021). Jesienią 2022 zrealizowała performans/instalację „Kairos/καιρός” we współpracy z Jarosławem Fretem oraz fotografką Joanną Nowicką (premiera grudzień 2022). Obecnie, w ramach Studia WACHOWICZ/FRET pracuje nas spektaklem „S I E D E M” (premiera grudzień 2023).
Więcej informacji:
www.wachowicz.studio
www.apart.art.pl
www.sztukadlazycia.pl
czw.–niedz. 6–9.03.2025
Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2025
czw. 6.03.2025
18.30
Foyer Sali Teatru Laboratorium
Portret Kobiety
Otwarcie wystawy fotografii Joanny Nowickiej
Czas trwania: 30 minut
Termin wystawy: 6–31.03.2025
W języku polskim, z tłumaczeniem na PJM
Wstęp wolny
19.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
Kobieta, w którą wpisane jest koło
Kantata performatywna Rity Jankowskiej i Mai Miro
Czas trwania: ok. 70 minut
Bilety: 20/30 PLN
Od 16 lat
pt. 7.03.2023
17.30
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
2
Performans Katarzyny Pastuszak i Joanny Dudy
Czas trwania: 45 minut
Bilety: 20/30 PLN
Od 18 lat, nagość
19.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
Lament
Performans Aurory Lubos
Czas trwania: 40 minut
Bilety: 20/30 PLN
Od 18 lat
20.00
Czytelnia im. Ludwika Flaszena Instytutu Grotowskiego
Twarze Agaty / Faces of Agata
Film dokumentalny w reżyserii Małgorzaty Kozery
Z napisami w języku polskim
Czas trwania: 73 minuty
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Od 16 lat, film podejmuje temat choroby i bólu.
21.15
Czytelnia im. Ludwika Flaszena Instytutu Grotowskiego
Noszę w sobie tysiące twarzy
Spotkanie z reżyserką Małgorzatą Kozerą, artystką Agatą di Masternak oraz fotografką Joanna Nowicką, prowadzenie: Jarosław Fret
W języku polskim, z tłumaczeniem na PJM
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
sob. 8.03.2025
14.00
Bulvary I (ul. Księcia Witolda 11)
Wielkie Głowy
Premierowy pokaz performansu/instalacji Agaty di Masternak (część I)
Czas trwania: ok. 150 minut
W języku polskim, z tłumaczeniem na PJM
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Od 16 lat
Podczas pokazu jest wyczuwalny zapach akrylu i farb do malowania.
17.30
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Wszystko robisz źle
Instalacja performatywna Anny Steller
Czas trwania: 40 minut
W języku polskim, w tłumaczeniu na PJM
Bilety: 20/30 PLN
Od 18 lat, nagość.
19.00
Sala Teatru Laboratorium
Misslightenment
Performans taneczny Eleni Ploumi
Czas trwania: 45 minut
Bilety: 20/30 PLN
Od 18 lat, nagość
20.00
Centrum Sztuk Performatywnych
Materiały do Pokojówek
Spektakl Studia Wachowicz/Fret
Czas trwania: 75 minut
Bilety: 20/30 PLN
Od 16 lat
niedz. 9.03.2025
15.00
Bulvary I (ul. Księcia Witolda 11)
Wielkie Głowy
Premierowy pokaz performansu/instalacji Agaty di Masternak (część II)
Czas trwania: ok. 150 minut
W języku polskim, z tłumaczeniem na PJM
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Od 16 lat
Podczas pokazu jest wyczuwalny zapach akrylu i farb do malowania.
18.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
OUN
Monodram Katarzyny Pawłowskiej z Teatru Porywacze Ciał
Czas trwania: ok. 90 minut
Bilety: 20/30 PLN
Od 16 lat
20.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Rapeflower
Performans Hany Umedy z tekstem Weroniki Murek
Czas trwania: 45 minut
Bilety: 20/30 PLN
Od 18 lat, performans podejmuje temat gwałtu i przemocy seksualnej. Zawiera sceny z nagością, wykorzystywane są światła stroboskopowe.