„Szczeliny 2023” to 14 wydarzeń, w tym 7 pokazów, które są efektem pracy osób performerskich podczas rezydencji artystycznych w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.
Do współpracy w ramach rezydencji zaprosiliśmy:
Przegląd inspirowany esejem „Szczeliny istnienia” Jolanty Brach-Czainy – skoncentrowany wokół tematów: wolności, kobiety, Ukrainy – pokazuje, że eksplorowanie obrzeży i granic pozostaje wciąż aktualne.
Kobiety formatuje kostium, ustawa, a nawet mit stworzenia świata. Są socjalizowane do roli, która nie zawsze do nich pasuje. Ich głos, żeby przełamać ciszę, potrzebuje innej przestrzeni, szczeliny. Od doświadczenia chronicznego bólu, po poszukiwanie własnej tożsamości i przestrzeni wolności w miejscach dotkniętych przez wojnę. „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2023” to przegląd wydarzeń łączących w sobie różne wrażliwości i sposoby ekspresji. Próba odpowiedzenia na pytania: co znaczy być osobą z nadwagą, niepełnosprawnością, z doświadczeniem migracji, osobą na granicy? To próba znalezienia formy w obszarze teatru, performansu rozumianego również jako body art, instalacji, fotografii, filmu i muzyki.
Poza pokazami pracy rezydentek w programie „Szczelin 2023”:
Kolacja performatywna Viktorii Myroniuk
czw.–pt. 30.03 – 1.04.2023, 15.00
Koncert Natalii Polovynki
czw. 30.03.2023, 18.00
Warsztat Natalii Polovynki
pt. 31.03.2023, 17.00
Zapisy do 28 marca 2023
Sytuacja performatywna Darii Poluniny i Weroniki Marii Kuśmider
pt. 31.03.2023, 17.00
Performans Mai Miro i Niny Batovskiej
pt. 31.03.2023, 19.00
Performans/instalacja Moniki Wachowicz i Jarosława Freta
sob. 1.04.2023, 20.00 – zmiana godziny
Pokaz filmu dokumentalnego w reż. Elwiry Niewiery
Performans Katarzyny Żeglickiej i Joanny Piwowar-Antosiewicz
sob. 1.04.2023, 17.30
Performans Patrycji Kowańskiej
sob. 1.04.2023, 19.00
Performans Marii Bitki
niedz. 2.04.2023, 16.00
Performans Rimmy Tyshkevych, Anastasii Ivasovy i Ewy Kaczmarek
niedz. 2.04.2023, 17.30
Performans/instalacja Moniki Wachowicz, Antoniny Romanovej, Oleny Matoshniuk
Spektakl Niny Batovskiej i Kateryny Vasiukovej
niedz. 2.04.2023, 20.00
„Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych” to projekt, w którym pragnę połączyć różne formy sztuki, począwszy od teatru, performansu rozumianego również jako body art, przez instalację, fotografię, film, po muzykę. Z ogromną przyjemnością przyglądam się, jak te struktury przenikają się, mam poczucie, że ta przestrzeń nie ma końca, i to jest fascynujące. Zależy mi na komunikacji poprzez sztukę, gdzie formą będą tylko i aż ciało, dźwięk, jakaś tajemnicza energia, atmosfera, obraz zatrzymany w kadrze czy po prostu słowa. Punktem wyjścia są kobieta, kobiecość, jej rola w społeczeństwie, kulturze czy polityce. Widzę ogromną siłę w tym, jak my, kobiety, potrafimy z największym poświęceniem, miłością oddać się pasji, pracy, sztuce, łączyć to wszystko ze zwykłą codziennością, która może być i jest czymś niezwykłym, wyjątkowym.
Kiedy myślę o „Szczelinach”, przepływa przeze mnie jakaś potrzeba chwycenia „ulotności chwili”, może chodzi o przemijanie… Chciałabym zatrzymać ową ulotność, ale nie zamykać jej w szklanej butli, tylko umieścić w dłoniach i nieść tak, aby nie uronić nawet najmniejszego okruszka. To tak jak z miłością, potrzeba uważności, odwagi, aby ją poczuć i pozostać w niej na zawsze. Tylko ona ma taką siłę, która może najmniejszą szczelinę odsłonić i jednocześnie uchronić. Na tym mi zależy, na odsłanianiu tego, co zakryte, ukryte, aż przestrzeń, do której w danej chwili należymy, staje się krystaliczna.
Jestem przekonana, że artyści, którzy podzielą się swoją pracą, posiadają wyjątkowy „głos wewnętrzny”, nazywam ich „poruszycielami serca”, i dlatego mogą przeprowadzić nas, widzów, niczym Charon przez owe szczeliny.
Monika Wachowicz, kuratorka
Monika Wachowicz jest aktorką, pedagożką, prowadzi autorskie Studio Ciała i Emocji w Katowicach. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Śląskim na Wydziale Nauk Społecznych oraz Lart Studio w Krakowie – Wydział Aktorski (2003–2004).
W latach 1998–2002 związana była z będzińskim Teatrem Treści Przenośnych, występowała również w spektaklach katowickiego Teatru Cogitatur (2004). W roku 2009 założyła Kobiecą Grupę Teatralną KoME (wraz z aktorkami Karoliną Pietrzykowską z Krakowa i Ewą Balzer z Berlina), z którą przebywała na kilkumiesięcznej rezydencji w teatrze Cantabile 2 w Danii, biorąc udział w międzynarodowym projekcie „DNA” (przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury Danii). Od roku 2004 jest związana z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. Od roku 2007 współorganizuje Międzynarodowy Festiwal Teatrów Sztuk Performatywnych A PART w Katowicach oraz prowadzi Studio Aktorskie A PART (2016–2023).
Otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) oraz Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2011, 2014, 2020).
Koordynowała międzynarodowy projekt „Ostatnie Dni Ludzkości” w Katowicach podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part – Local Project Manager (2019).
W 2019 roku została prezeską Fundacji Sztuka dla Życia im. Marty Paradeckiej. Współpracuje z Jarosławem Fretem, twórcą Teatru ZAR (od 2021). Od czerwca 2021 jest kuratorką projektu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”, a w październiku tego roku rozpoczęła współpracę z Akademią Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, filią we Wrocławiu. W roku 2021 wspólnie z Jarosławem Fretem przygotowała seans teatralny „Szeol | שְׁאוֹל “ (premiera grudzień 2021). Jesienią 2022 zrealizowała performans/instalację „Kairos/καιρός” we współpracy z Jarosławem Fretem oraz fotografką Joanną Nowicką (premiera grudzień 2022). Obecnie, w ramach Studia WACHOWICZ/FRET pracuje nas spektaklem „S I E D E M” (premiera grudzień 2023).
Więcej informacji:
www.wachowicz.studio
www.apart.art.pl
www.sztukadlazycia.pl
Karnet: 110 PLN nie obejmuje wydarzeń:
Czwartek 30.03.2023
„Stypa”, pokaz pracy Victorii Myronyuk
📍 MiserArt
🕐 15.00
„Stabat Mater”, koncert Natalii Polovynky
📍 Synagoga pod Białym Bocianem
🕐 18.00
Piątek 31.03.2023
„Stypa”, pokaz pracy Victorii Myronyuk
📍 MiserArt
🕐 15.00
Warsztat jednej pieśni Natalii Polovynky
📍 Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
🕐 17.00
„i Pauza”, pokaz pracy Darii Poluniny i Weroniki Marii Kuśmider
📍 Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
🕐 17.00
„Vona/ONA czyli cichy, delikatny performans, w którym Maja gra, Nina mówi, a Lili świetnie sobie radzi”, pokaz pracy Mai Miro i Niny Batovskiej
📍 Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
🕐 19.00
„Kairos”, performans Moniki Wachowicz i Jarosława Freta
📍 Instytut Grotowskiego, Piekarnia Centrum Sztuk Performatywnych
🕐 20.00
Sobota 1.04.2023
„Stypa”, pokaz pracy Victorii Myronyuk
📍 MiserArt
🕐 15.00
„Syndrom Hamleta”, pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Elwirą Niewierą – ZMIANA GODZINY – z 15.00 na 20.00
📍 Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
🕐 20.00
„Ustawka w brokacie”, pokaz pracy Katarzyny Żeglickiej i Joanny Piwowar-Antosiewicz, tłumaczony na polski język migowy
📍 Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
🕐 17.30
„Furor”, pokaz pracy Patrycji Kowańskiej
📍 Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
🕐 19.00
„Psychosis”, spektakl Grupy Bliadski Circus Queebaret w reż. Rozy Sarkisian – ODWOŁANY z przyczyn niezależnych
📍 Instytut Grotowskiego, Piekarnia Centrum Sztuk Performatywnych
🕐 20.00
Niedziela 2.04.2023
„Rozpuszczanie” – zmiana tytułu, pokaz pracy Marii Bitki
📍 Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
🕐 16.00
„Genesis”, pokaz pracy Rimmy Tyshkevych, Anastasii Ivasovej i Ewy Kaczmarek
📍 Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
🕐 17.30
„Granica”, pokaz pracy Antoniny Romanovej, tłumaczony na polski język migowy
📍 Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
🕐 19.00
„Czuję do ciebie miętę”, spektakl Niny Batovski i Kateryny Vasiukovej
📍 Instytut Grotowskiego, Piekarnia Centrum Sztuk Performatywnych
🕐 20.00