„Szczeliny 2023” to 14 wydarzeń, w tym 7 pokazów, które są efektem pracy osób performerskich podczas rezydencji artystycznych w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.
Do współpracy w ramach rezydencji zaprosiliśmy:
Przegląd inspirowany esejem „Szczeliny istnienia” Jolanty Brach-Czainy – skoncentrowany wokół tematów: wolności, kobiety, Ukrainy – pokazuje, że eksplorowanie obrzeży i granic pozostaje wciąż aktualne.
Kobiety formatuje kostium, ustawa, a nawet mit stworzenia świata. Są socjalizowane do roli, która nie zawsze do nich pasuje. Ich głos, żeby przełamać ciszę, potrzebuje innej przestrzeni, szczeliny. Od doświadczenia chronicznego bólu, po poszukiwanie własnej tożsamości i przestrzeni wolności w miejscach dotkniętych przez wojnę. „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2023” to przegląd wydarzeń łączących w sobie różne wrażliwości i sposoby ekspresji. Próba odpowiedzenia na pytania: co znaczy być osobą z nadwagą, niepełnosprawnością, z doświadczeniem migracji, osobą na granicy? To próba znalezienia formy w obszarze teatru, performansu rozumianego również jako body art, instalacji, fotografii, filmu i muzyki.
Poza pokazami pracy rezydentek w programie „Szczelin 2023”:
Kolacja performatywna Viktorii Myroniuk
czw.–pt. 30.03 – 1.04.2023, 15.00
Koncert Natalii Polovynki
czw. 30.03.2023, 18.00
Warsztat Natalii Polovynki
pt. 31.03.2023, 17.00
Zapisy do 28 marca 2023
Sytuacja performatywna Darii Poluniny i Weroniki Marii Kuśmider
pt. 31.03.2023, 17.00
Performans Mai Miro i Niny Batovskiej
pt. 31.03.2023, 19.00
Performans/instalacja Moniki Wachowicz i Jarosława Freta w ramach projektu ?Szczeliny 2023?
pt. 31.03.2023, 20.00
sob. 1.04.2023, 20.00 – zmiana godziny
Pokaz filmu dokumentalnego w reż. Elwiry Niewiery
Performans Katarzyny Żeglickiej i Joanny Piwowar-Antosiewicz
sob. 1.04.2023, 17.30
Performans Patrycji Kowańskiej
sob. 1.04.2023, 19.00
Performans Marii Bitki
niedz. 2.04.2023, 16.00
Performans Rimmy Tyshkevych, Anastasii Ivasovy i Ewy Kaczmarek
niedz. 2.04.2023, 17.30
Performans/instalacja Moniki Wachowicz, Antoniny Romanovej, Oleny Matoshniuk w ramach Tygodnia Sztuki Ukraińskiej w Poznaniu 2023
Spektakl Niny Batovskiej i Kateryny Vasiukovej
niedz. 2.04.2023, 20.00
Monika Wachowicz jest aktorką, pedagożką, prowadzi autorskie Studio Ciała i Emocji w Katowicach: www.wachowicz.studio. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Śląskim na Wydziale Nauk Społecznych. Od 2021 współpracuje z Jarosławem Fretem, twórcą Teatru ZAR. Od czerwca 2021 pracuje w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, jest kuratorką projektu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”. Od października 2021 współpracuje z Akademią Sztuk Teatralnych – filią we Wrocławiu. Prowadzi obecnie zajęcia aktorskie dla studentów I i II roku Ciało w przestrzeni scenicznej oraz Plastyka ruchu scenicznego. Od 2019 jest prezeską Fundacji Sztuka dla Życia im. Marty Paradeckiej. Więcej informacji: sztukadlazycia.pl.
Więcej informacji:
www.wachowicz.studio
www.apart.art.pl
www.sztukadlazycia.pl
Duchy i dusze ukryte w szczelinach
Każda z żyjących istot ma swoje miejsce/pole, w którym zamieszkuje. Przywołując „zamieszkiwanie” mam w istocie na myśli Działanie, a więc nie tylko bycie w świecie, bycie jego częścią, punktem wraz z przynależnym mu przemieszczaniem się czy reagowaniem na to, co przychodzi z zewnątrz, spoza własnego pola, lecz twórcze Zmienianie Świata, wymyślanie go za każdym razem na nowo. Nie jesteśmy czymkolwiek skończonym, wręcz przeciwnie – w naszym biologicznym determinizmie pozostajemy wciąż przecież czystą kartką, księgą otwartą. To, co różni nas od zwierząt, to istnienie w świecie, które możemy zmieniać, komponować. Dla Zamieszkiwania/Działania w określonym Miejscu potrzebujemy otwartości na tworzenie, gdzie inspiracją może być sam świat i wszystko, co w nim istnieje, rodzi się, oddycha i umiera. Aby tak się stało, potrzeba nam wracać do źródła – do pierwszego doświadczania siebie-świata. Momentu, kiedy Zamieszkiwaliśmy w naszym Dzieciństwie. Będąc dzieckiem, mieliśmy tę cudowną naturalność w tworzeniu bezpiecznej krainy, odrywaliśmy się od rzeczywistości, aby przez chwilkę żyć w świecie bezpieczeństwa, miłości i tam o zmierzchu nie baliśmy się zasiadać do stołu z przodkami i duchami. Mogliśmy tańczyć w deszczu. Tam szukaliśmy emocji, uczuć, których być może w codziennym życiu nam brakowało. Otaczaliśmy się tymi, które/którzy śpiewając nam na dobranoc o wolności, kołysali w ramionach nasze drobne ciała.
Wracam, do pola, miejsca/ziemi, ponieważ chcę uchylić szczelinę „zamieszkiwania”, która wiąże się z Wolnością. Każde nasze działanie jest nią nacechowane. Pójdę za głosem egzystencjalisty Jeana-Paula Sartre’a: „człowiek nie jest tym, czym jest i zarazem jest tym, czym nie jest”. Wracam do początku: nie jesteśmy zdefiniowani do końca ani zaprogramowani! Nie jesteśmy tym, przez co siebie nazywamy: poprzez zawód, religie czy narodowość. Jesteśmy zawsze i tylko Tym, Czym Się Stajemy albo czym pragniemy się stać, przecież dana jest nam zdolność do nieustannego wykraczania poza samych siebie. W każdym momencie życia możemy zmienić kierunek naszej drogi, stać się kimś Innym albo pozostać „takim samym Innym”, jakim jesteśmy, ponieważ „tak chcemy”. Pojawia się wtedy podstępna odsłona wyboru: poddajemy się, wybieramy „brak wyboru” usprawiedliwiony brakiem sił, aby cokolwiek zmienić. Lęk przed zmianą paraliżuje nas, boimy się odpowiedzialności i decydujemy się pozostać w miejscu niczym nie wypełnionym albo wypełnionym „przelanym”. Ze strachu kolejny dzień po dniu wbijamy stopy w ziemię, nie robiąc już nic, stajemy się zjawami samych siebie, przeźroczyści.
Wolność nie dotyczy tylko tego, co chcemy albo czego nie chcemy uczynić. Nie ogranicza się tylko do wyboru, ale jest czymś więcej – jest „byciem z innym/innymi”. Wolność spotkania z drugim człowiekiem, a więc „bycie ku”. Może to jest najtrudniejsze i najpiękniejsze zarazem w Wolności: relacja z Innym. Co może się wydarzyć, kiedy naprzeciw siebie stoją dwie Wolności: czy rodzi się wtedy nowa przestrzeń tak, aby jeden ze światów przeszedł totalną zmianę ku zrozumieniu Siebie i Innego? Drążę tę Szczelinę Wolności, bo podskórnie czuję, że ma ona w sobie ogromną siłę – pulsuje jak serce nowonarodzonego dziecka, jak tętno w miłości, którego nie można kontrolować: ktoś, kto odważy się to zrobić, niech spłonie na wieki albo niech dosięgnie go ręka Charona. Szczelina Wolności jest dla mnie oddechem, sensem, dłonią, za którą chcę podążać. Gdy padnie na nią cień, będę tupać nogami, aby odsłonić widmo, będę warczeć jak suka chroniąca swoje małe, będę budować dla niej okręty, niech przemierza oceany, będę tkać wolność. Jestem jedwabnikiem wolności, nikomu jej nie oddam, nikomu jej nie poskąpię!
„Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych” otwierają światy zwykłe, codzienne, które zagrożone są obecnością cienia; czegoś, co może je zasłonić, doprowadzić do tego, że zanika Życie. Szczeliny otwierają światy zamieszkane przez duchy-przodków, ponieważ wciąż żyjemy w ich ciałach tak samo, jak nasi przodkowie żyją w naszych. Swoim Działaniem/ Zamieszkiwaniem Kobiety/Artystki wybiegają w przód… boso, nagie z odwróconą na drugą stronę skórą, napinają struny życia dotykając duszy – tajemnicy istnienia. Znają smak krwi, jej początku i końca. Szukają miejsca dla centrum istnienia, bez którego nasze życie staje się tylko pustym, wysuszonym naczyniem. Wracając do codzienności, wiedzą że ta „zwykłość” potrzebuje wielkości, która ukrywa się właśnie w duszy. Tracąc dusze tracimy poczucie bezpieczeństwa, bez którego świat runie w przepaść; z nieba zsunie się popiół, nikt już nie usłyszy trzepotu skrzydeł.
One, Kobiety/Artystki/ odsłaniają szczelinową kurtynę Wolności, za którą słyszymy o snach o miłości, przemocy i wojnie; o tym co spowite mgłą, o krainie, gdzie wszystko jest nieskończone. Wszyscy nosimy swoje wojny, swoją wolność, duchy przodków i wierzę, że dobrze jest zatrzymać się i spojrzeć w to, co zacienione.
Niech Duchy i dusze ukryte w szczelinach wydobędzie z mroku poświata kończącą wiersz „Miłość od pierwszego wejrzenia” Wisławy Szymborskiej: „Każdy przecież początek to tylko ciąg dalszy, a księga zdarzeń zawsze otwarta w połowie”.
Monika Wachowicz
Karnet: 110 PLN nie obejmuje wydarzeń:
Czwartek 30.03.2023
„Stypa”, pokaz pracy Victorii Myronyuk
📍 MiserArt
🕐 15.00
„Stabat Mater”, koncert Natalii Polovynky
📍 Synagoga pod Białym Bocianem
🕐 18.00
Piątek 31.03.2023
„Stypa”, pokaz pracy Victorii Myronyuk
📍 MiserArt
🕐 15.00
Warsztat jednej pieśni Natalii Polovynky
📍 Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
🕐 17.00
„i Pauza”, pokaz pracy Darii Poluniny i Weroniki Marii Kuśmider
📍 Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
🕐 17.00
„Vona/ONA czyli cichy, delikatny performans, w którym Maja gra, Nina mówi, a Lili świetnie sobie radzi”, pokaz pracy Mai Miro i Niny Batovskiej
📍 Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
🕐 19.00
„Kairos”, performans Moniki Wachowicz i Jarosława Freta
📍 Instytut Grotowskiego, Piekarnia Centrum Sztuk Performatywnych
🕐 20.00
Sobota 1.04.2023
„Stypa”, pokaz pracy Victorii Myronyuk
📍 MiserArt
🕐 15.00
„Syndrom Hamleta”, pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Elwirą Niewierą – ZMIANA GODZINY – z 15.00 na 20.00
📍 Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
🕐 20.00
„Ustawka w brokacie”, pokaz pracy Katarzyny Żeglickiej i Joanny Piwowar-Antosiewicz, tłumaczony na polski język migowy
📍 Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
🕐 17.30
„Furor”, pokaz pracy Patrycji Kowańskiej
📍 Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
🕐 19.00
„Psychosis”, spektakl Grupy Bliadski Circus Queebaret w reż. Rozy Sarkisian – ODWOŁANY z przyczyn niezależnych
📍 Instytut Grotowskiego, Piekarnia Centrum Sztuk Performatywnych
🕐 20.00
Niedziela 2.04.2023
„Rozpuszczanie” – zmiana tytułu, pokaz pracy Marii Bitki
📍 Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
🕐 16.00
„Genesis”, pokaz pracy Rimmy Tyshkevych, Anastasii Ivasovej i Ewy Kaczmarek
📍 Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
🕐 17.30
„Granica”, pokaz pracy Antoniny Romanovej, tłumaczony na polski język migowy
📍 Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
🕐 19.00
„Czuję do ciebie miętę”, spektakl Niny Batovski i Kateryny Vasiukovej
📍 Instytut Grotowskiego, Piekarnia Centrum Sztuk Performatywnych
🕐 20.00