VoiceLAB to laboratorium pracy z głosem i poszukiwań w obrębie polifonii, prowadzone przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na wymiarze wertykalnym utworów, aby z każdej harmonii wydobyć maksimum brzmienia. Dzięki takiemu podejściu każdy interwał okazuje się jednostką niosącą określone nastroje, napięcia i rozwiązania, same w sobie stanowiące rodzaj mikroopowieści i stawiające przed wykonawcą wyzwanie pełnego zaangażowania w działanie wokalne.
„Nasza praca z polifonią zaczęła się niemal dwie dekady temu podczas wypraw badawczych Teatru ZAR do Gruzji, od pierwszego kontaktu i zauroczenia. Później nastąpił okres intensywnych prób muzycznych poprzedzających premierę spektaklu Ewangelie dzieciństwa, którego główna oś dramaturgiczna osnuta była wokół polifonicznego materiału zebranego w Gruzji. Praca nie ograniczała się jednak tylko do tego wycinka materiału źródłowego, który znalazł swe miejsce w strukturze spektaklu: ukierunkowana była raczej na jak najpełniejsze zrozumienie – poprzez praktykę – zarówno samego materiału, jak i całej tradycji, z której się on wywodzi, po to, by muzyka była rzeczywiście mocno osadzonym rdzeniem spektaklu, a nie tylko tworzącym nastrój elementem z zewnątrz.
Te dogłębne poszukiwania w obrębie współbrzmienia stały się podwalinami naszej muzycznej świadomości. Późniejsza praca Teatru ZAR przyniosła dalsze fascynujące spotkania z innymi tradycjami śpiewu: polifonią korsykańską i sardyńską, a także z ormiańską monodią modalną. Jednak pierwsza prawdziwa miłość boli najbardziej, dlatego zaczęliśmy odczuwać wielką tęsknotę za dawnym rodzajem pracy – tym większą, im bardziej zaczynaliśmy rozumieć, że zaniechaliśmy naszych poszukiwań w połowie drogi. Właśnie z tej tęsknoty wyrósł VoiceLAB.
Czerpiąc z tradycji muzycznych posługujących się skalami nierównomiernie temperowanymi, staramy się wchodzić w głąb każdego dźwięku, przekraczając zachodnioeuropejskie myślenie o muzyce oparte na klawiaturze fortepianu. Nasze podejście do pracy wokalnej opiera się na przekonaniu, że jeśli uszanuje się pełnię potencjału poszczególnych harmonii, muzyka może stać się nie tylko namacalna, ale też stanowić medium obiektywnej ekspresji.”
Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski
Program VoiceLAB obejmuje indywidualne i grupowe sesje pracy. Zamkniętą pracę laboratoryjną uzupełniają działania wykonawcze: próby otwarte, pokazy pracy i mikrokoncerty, co tworzy warunki do konfrontowania wewnętrznych percepcji z tym, co znajduje się poza nimi, i dowiadywania się w ten sposób czegoś więcej o głosie – jak zmienia się pod wpływem tego, że jest słuchany.
Strona projektu: www.voiceandbody.eu
Projekt badawczo-artystyczny Studia VoiceLAB
lipiec–grudzień 2024
Roczny program warsztatowy prowadzony przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego
październik 2024–czerwiec 2025
Zapisy do 16 września 2024
Roczny program warsztatowy dla grupy kontynuującej prowadzony przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego
wrzesień 2024–czerwiec 2025
Koncert zamykający roczny program warsztatów „VoiceLAB Advanced” prowadzonych przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego
Pokaz zamykający roczny program warsztatów „VoiceLAB Openings” prowadzonych przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego
Roczny program warsztatowy prowadzony przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego
Roczny program warsztatowy dla grupy kontynuującej prowadzony przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego
Koncert uczestników grupy warsztatowej VoiceLAB Advanced
Otwarte sesje pracy w ramach warsztatów Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego
Koncert immersyjny VoiceLAB
Sesja terapii falą dźwiękową poprzedzona sesją relaksacji grawitacyjnej Aleksandry Koteckiej
Wykład Aleksandry Koteckiej
Warsztaty prowadzone przez Aleksandrę Kotecką
Zapisy do 3 dni przed sesją
Otwarta sesja warsztatowa Aleksandry Koteckiej
Letnie warsztaty z Aleksandrą Kotecką i Tomaszem Wierzbowskim
Zapisy do 11 sierpnia 2023
Warsztaty prowadzone przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego
pt.–czw. 29.07 – 4.08.2022
Cykl warsztatów pracy z głosem, prowadzony przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego w asyście Krzysztofa Paździory
październik 2022 – czerwiec 2023
Studio Na Grobli
Profesjonalny cykl treningowy kierowany do aktorów i śpiewaków prowadzony przez studio VoiceLAB
listopad 2021 – czerwiec 2022
Cykl warsztatów pracy z głosem, prowadzony przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego w asyście Krzysztofa Paździory
Październik 2021 – maj 2022
Koncert uczestników warsztatów „VoiceLAB”
sob. 7.05.2022, 17.30
niedz. 8.05.2022, 16.00
Otwarta Przestrzeń Kultury, kościół pw. św. Jana Nepomucena, Park Szczytnicki, Wrocław
Koncert liturgicznych pieśni gruzińskich w wykonaniu Aleksandry Koteckiej, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździory (VoiceLAB)
3/10/2021
Zamknięta sesja pracy VoiceLAB
9–20/07/2021
Otwarte próby pracy Aleksandry Koteckiej, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździory
11–12/06/2021
Prowadzący: Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski
4–6/09/2020
Aleksandra Kotecka jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. W latach 2004–2023 współpracowała z wrocławskim Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli realizowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzyła linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. W 2019 powołała VoiceLAB – laboratorium pracy z głosem, który od 2020 jest częścią rządowego francuskiego programu doskonalenia zawodowego dla artystów – Qualiopi. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu Teorii Poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. W 2023 jej projekt „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.
Tomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.